Jag bad ChatGPT 5.4 Thinking om hjälp, då dom ofta är bra på sånt här. Kan givetvis fortfarande vara helt fel, men...
Citat:
1. Sjörövarserien
Det starkaste spåret är Röda havets hemlighet — originaltitel Les secrets de la mer rouge. Den bygger på Henry de Monfreids äventyr i Röda havet/Afrikas horn, och svenska tv-tablåer från 1976 listar just serien under den svenska titeln Röda havets hemlighet. IMDb kopplar också den svenska titeln till serien.
Det passar dessutom rätt bra med din egen osäkra titelbild: “Röda havets …”. Serien handlar om Monfreid i Djibouti/Röda havet och innehåller pirater, slavhandel, smugglare och dhow-seglingar, så det är lätt att minnet har landat som “en sjörövarserie”.
Det enda som gör mig lite försiktig är din beskrivning av “mörkhårig mustaschprydd huvudperson”. Den får mig också att tänka på Sandokan från 1976, där Kabir Bedi blev enormt ihågkommen som mörkhårig, mustaschprydd pirathjälte. Så min bästa gissning är:
troligast utifrån titelminnet: Röda havets hemlighet
troligast utifrån utseendet på hjälten: Sandokan
2. Rysaren med blodigt handavtryck på slottsväggen
Den verkar nästan solklar: Baronessan, kärleken och döden, den svenska titeln på den italienska miniserien L’amaro caso della baronessa di Carini från 1975, visad i svensk tv 1977. Själva legenden kring berättelsen säger uttryckligen att den mördade baronessans blodiga handavtryck återkommer på väggen, och flera nostalgikällor nämner just att det var den detaljen folk mindes starkast.