Igår, 19:05
Medlem
Jag har funderat på ett par program jag såg i min barndom och undrar om någon minns dessa eller om det är något jag fantiserat ihop.

Tänk också att när jag var barn var det inget anglosaxiskt monopol på programmen utan film och serier kunde komma från olika håll i världen.

1. Sjörövareserie. Kan ha hetat något i stil med Röda Havets Pirater eller liknande. Mörkhårig mustaschprydd huvudperson.

2. Rysare. Tror den utspelas i Rumänien/Bulgarien. En kvinna blir mördad i ett slott och sätter ett blodigt handavtryck på en stenvägg som aldrig försvinner.

Är det någon generationskamrat där ute som minns eller vet vad jag har sett för så många år sedan?

Kommer ihåg hur svältfödd man var på spännande TV program som barn och verkligen slukade allt man fick tillfälle att kolla på. Ett romantiskt skimmer ligger över Larmet Går och Tsarens Kurir mfl och råkar man se något klipp som vuxen inser man vilka B-produktioner som verkligen blev kioskvältare och snackisar på skolgården.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Connykrims avatar
1. Sandokan?
Citera
Igår, 19:14
Medlem
PuffOchPiffs avatar
Kan 1) vara Sandokan?

https://www.imdb.com/title/tt0074050/?ref_=ext_shr_lnk

Jaha, tvåa på bollen
Citera
Igår, 19:15
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Jag bad ChatGPT 5.4 Thinking om hjälp, då dom ofta är bra på sånt här. Kan givetvis fortfarande vara helt fel, men...

Citat:
1. Sjörövarserien
Det starkaste spåret är Röda havets hemlighet — originaltitel Les secrets de la mer rouge. Den bygger på Henry de Monfreids äventyr i Röda havet/Afrikas horn, och svenska tv-tablåer från 1976 listar just serien under den svenska titeln Röda havets hemlighet. IMDb kopplar också den svenska titeln till serien.

Det passar dessutom rätt bra med din egen osäkra titelbild: “Röda havets …”. Serien handlar om Monfreid i Djibouti/Röda havet och innehåller pirater, slavhandel, smugglare och dhow-seglingar, så det är lätt att minnet har landat som “en sjörövarserie”.
Det enda som gör mig lite försiktig är din beskrivning av “mörkhårig mustaschprydd huvudperson”. Den får mig också att tänka på Sandokan från 1976, där Kabir Bedi blev enormt ihågkommen som mörkhårig, mustaschprydd pirathjälte. Så min bästa gissning är:

troligast utifrån titelminnet: Röda havets hemlighet
troligast utifrån utseendet på hjälten: Sandokan

2. Rysaren med blodigt handavtryck på slottsväggen
Den verkar nästan solklar: Baronessan, kärleken och döden, den svenska titeln på den italienska miniserien L’amaro caso della baronessa di Carini från 1975, visad i svensk tv 1977. Själva legenden kring berättelsen säger uttryckligen att den mördade baronessans blodiga handavtryck återkommer på väggen, och flera nostalgikällor nämner just att det var den detaljen folk mindes starkast.
Citera
Igår, 20:44
Medlem
Tack snälla TV detektiver!
Skönt att få bekräftat att det fanns någon relevans i minnet till sist.

Kul att det också visades så varierat utbud på den gamla "DDR" tiden ändå.

Jag bockar och bugar. Tänker dock inte försöka se dessa program igen för risken är stor att den vuxne betraktaren blir besviken.
Citera
Igår, 21:15
Medlem
Röda Havets Hemlighet verkar ha en mörkhårig mustaschprydd person som huvudperson
enligt bilden på "themoviedb"

https://www.themoviedb.org/tv/42968-les-secrets-de-la-mer-rouge?language=sv-SE

Kommer ihåg serien, på den tiden fick man titta på det som fanns...
Citera
Igår, 23:28
Medlem
Det fanns en engelsk serie som hette "De överlevande" (Survivors) som var spännande
Serien skulle kanske inte upplevas lika spännande idag. Men bra för att vara från 70-talet.
Det handlade om någon form av okänd katastrof på jorden och några få överlevande på landsbygden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in