2026-03-12, 16:24
Medlem
Vad tycker ni om detta?

https://omni.se/riksbanken-foreslar-grans-pa-10-000-for-kontantkop/a/lnwvv9
Citera
2026-03-12, 16:26
Medlem
Låter helt rimligt. Hur många personer finns det som går och tar ut vita pengar från bankomaten och köper en ny dator?
Citera
2026-03-12, 16:28
Medlem
Riksreptilens avatar
Kommer man måsta logga varje gång, så man inte är så busig att man betalar alla större vardagsutgifter som mat, thaimassage och diesel med kontanter hela tiden?
Citera
2026-03-12, 16:29
Medlem
PreciousCobras avatar
Nej, dåligt förslag!

Fortsätt gärna promota och uppmuntra till kort-användning men sätt inga beloppsgränser för kontanter.

Man måste kunna leva sitt liv med enbart kontanter om man önskar det! Sen betyder inte det att man ska kunna köpa en ny bil kontant eller handla i alla affärer med kontanter men jag tycker en beloppsgräns är fel väg att gå!
Citera
Medlem
Medan jag kan hålla med till viss grad gillar jag dock inte detta system där de har mer och mer kontroll över pengarna. När det väl havererar (när, inte om) så kommer folk sitta där utan en enda kontaktsedel och med bankkort som bara säger "sorry, försök igen".

Jag är emot den centraliserade skiten så att säga men kan samtidigt förstå att de flesta människor sällan går runt med 10k eller mer i kontakter utan att det kan vara lite fuffens.

Om det såklart inte är specifikt sådana "jag hatar banker"-typer. Då är det ju bara norm.

Kluven till detta. Lite som övervakning. CCTV är bra. AI är dåligt. Det är mer nyanserat än att bara dra raka streck i regelverket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Låter helt rimligt. Hur många personer finns det som går och tar ut vita pengar från bankomaten och köper en ny dator?

När det gick att göra det enkelt så var det väl ganska många.
Citera
2026-03-12, 16:32
Medlem
PreciousCobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64

Men ska det spela någon roll? Om det så finns en person så borde det vara tillräckligt.
Det finns för övrigt fler lagliga sätt än bankomat för att få fatt i vita pengar.
Citera
2026-03-12, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbobba
Vad tycker ni om detta?

Argumentet ”försvåra för kriminella” är ju dock en pinsam syn på saken.

Man försvårar livet stegvis för 10miljoner människor, för att komma åt ett fåtal individer som inte ens borde vara ute i samhället.

Prova att bura in svinen och låta oss andra ha ett normalt liv istället.
Citera
2026-03-12, 16:33
Medlem
Obehagligt, handlar enbart om kontroll av folket, så de inte börjar lockas av politik som hotar systemet.
Citera
2026-03-12, 16:36
Medlem
supremanics avatar
Man ska inte glömma att detta var huvudsyftet med att importera en massa kriminella; att kunna införa drakoniska lagar för att kontrollera den egna befolkningen.
Citera
2026-03-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbobba
Vad tycker ni om detta?

Vid första anblick kanske det låter rimligt, men samtidigt skall man ju ha i åtanke att kontanterna är lagliga betalmedel och vi har inte några andra än kontanterna. Det är nog där man måste börja nysta i det om man skall sitta med pekpinnar och sätta regler om kontantanvändning.

Sen kan det vara så att vissa handlare väljer att undvika kontanter av just de anledningar som riksbanken framför, men då är det ju enskilda handlare som gör detta och då är det en helt annan historia än när staten sitter och ger pekpinnar.
Citera
2026-03-12, 16:38
Medlem
Onanikrems avatar
Rätt sällan man köper något för över 10k? Då är jag ändå rätt rik i förhållande till genomsnittet. De flesta tankar bilen för 1000kr, handlar på Coop/Willys för 400 i stöten osv. Lär nog inte drabba Svensson.

Köper du ny bil, Armanikostym, el-cykel så hamnar du över 10k. Hur ofta gör Svensson det och isf. hur ofta betalas det kontant?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in