2026-03-12, 14:40
Medlem
korrektamund0s avatar
Är det tillåtet att diskutera vad medlemmar på Flashback skriver på sociala medier om Flashback och de debatter som förs hä,? Är det tillåtet att citera vad en medlem skriver på t.ex. Twitter, Instagram och Facebook (i det fall personen uppträder under sitt verkliga namn här på Flashback?)
Citera
2026-03-12, 14:52
Medlem
Pinoputchins avatar
Diskutera kopplingar, nej...
Citera
2026-03-12, 15:04
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Diskutera kopplingar, nej...
Så om en person på sociala medier diskuterar en tråd på Flashback så får man inte diskutera och citera det som personen skriver om Flashback-tråden? Jag inser att det kan låte kryptiskt, men det blir svårt att tydligöra vad jag menar på annat sätt. Jag tycker nog själv att det låter som gränsfall, det är därför jag frågar.

Kanske någon moderator kan bekräfta Pinoputchins bedömning?
Citera
2026-03-12, 15:08
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Så om en person på sociala medier diskuterar en tråd på Flashback så får man inte diskutera och citera det som personen skriver om Flashback-tråden? Jag inser att det kan låte kryptiskt, men det blir svårt att tydligöra vad jag menar på annat sätt. Jag tycker nog själv att det låter som gränsfall, det är därför jag frågar.

Kanske någon moderator kan bekräfta Pinoputchins bedömning?
Jag är ganska trög...

Men som sagt, allt som riskerar att bryta ett Flashbacks-nicks anonymitet är otillåtet på detta forum, ja såvida inte möjligen användaren direkt själv skriver (eller påstår)vem hen är såklart.

Om en person uppträder under sitt verkliga namn eller inte här på FB kan man aldrig veta..
Citera
2026-03-12, 15:16
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jag är ganska trög...

Men som sagt, allt som riskerar att bryta ett Flashbacks-nicks anonymitet är otillåtet på detta forum, ja såvida inte möjligen användaren direkt själv skriver (eller påstår)vem hen är såklart.

Om en person uppträder under sitt verkliga namn eller inte här på FB kan man aldrig veta..
I det aktuella fallet uppträder personen under sitt verkliga namn både på Flashback och andra sociala medier, det är helt säkert.
Citera
2026-03-12, 15:28
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
I det aktuella fallet uppträder personen under sitt verkliga namn både på Flashback och andra sociala medier, det är helt säkert.
Vad folk skriver om Flashback på andra sajter är en sak. Men här får du i alla fall inte säga eller ens diskurera eller resonera om VEM en eventuell debattör är, oavsett vad denne kallar sig. Även om någon kallar sig ett visst namn här så betyder det inte att det verkligen är den personen- och det är i vilket fall som helst ointressant- eftersom här har alla rätt till full anonymitet.
Citera
2026-03-12, 15:32
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Vad folk skriver om Flashback på andra sajter är en sak. Men här får du i alla fall inte säga eller ens diskurera eller resonera om VEM en eventuell debattör är, oavsett vad denne kallar sig. Även om någon kallar sig ett visst namn här så betyder det inte att det verkligen är den personen- och det är i vilket fall som helst ointressant- eftersom här har alla rätt till full anonymitet.
Personen är inte anonym, varken på Flashback eller på Sociala medier. Men du menar att det kan finnas en risk att någon utger sig för att vara personen ifråga? Den risken finns inte i detta fallet...
Citera
2026-03-12, 15:36
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Personen är inte anonym, varken på Flashback eller på Sociala medier. Men du menar att det kan finnas en risk att någon utger sig för att vara personen ifråga? Den risken finns inte i detta fallet...
Det kan du inte veta eftersom Flashbacks medlemmar är anonyma.
Finns liksom inga signerade konton här.
Citera
2026-03-12, 16:17
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Om personen är öppen med vem hen är så ska det inte vara några problem. Men jag anser nog att man bör använda sig av en så pass försiktighet att man innan frågar någon moderator om just den personen och får moderatorns input.

Om det är någon som avslöjar sig av misstag så vet jag inte exakt vad som gäller. Men jag anser att man i såna fall absolut inte skriver om det här på Flashback. Man sänder istället ett PM till personen, upplyser om den förmodade omedvetna själv-outningen. Då kanske personen kan ta itu med det.

Du kanske till och med kan skicka PM till personen som kan klargöra om hen verkligen jobbar för att vara öppen.

Jag anser att så länge man är det minsta osäker så undviker man det. Även om det är någon man bråkar med här. Det var för några år sen en tjomme som var arg på mig och började skicka onda PM och antagligen var så arg att hen outade sig själv till mig i PM av misstag.

Jag upplyste då om detta och skrev att hen borde vara försiktig men inte behövde vara orolig eftersom jag omedelbart "glömmer" vem hen är på riktigt. Hen slutade då vara ond och arg. Jag fick ett PM där det stod "Tack och förlåt". Det var ju lite trist att hen slutade stå på sig.
Citera
2026-03-12, 16:58
Medlem
Citat:
Är det tillåtet att diskutera vad medlemmar på Flashback skriver på sociala medier om Flashback och de debatter som förs hä,? Är det tillåtet att citera vad en medlem skriver på t.ex. Twitter, Instagram och Facebook (i det fall personen uppträder under sitt verkliga namn här på Flashback?)

Jag hoppas på att en moderator kan förklara om det är ok eller inte!
Citera
2026-03-12, 16:59
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Vad som skrivs om diskussioner på andra plattformar kan vi på flashback inte påverka.

Inom ramen för en diskussion kan man kanske behöva citera inlägg som förekommer på andra sociala plattformar. Som alltid annars får man beakta regelverket och gäller det exempelvis privata inlägg på facebook fundera om 0,10 behöver tillämpas (maskning? Är inlägget lämpligt att dela alls?). Jag antar att du tänker på 1,06 här också?

Det är lite svårt att svara exakt på din fråga. Kan du möjligen exemplifiera hur du menar. Du har också möjligheten att skicka PM till valfri moderator och fråga om du hellre önskar så.
Citera
2026-03-12, 17:54
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vad som skrivs om diskussioner på andra plattformar kan vi på flashback inte påverka.

Inom ramen för en diskussion kan man kanske behöva citera inlägg som förekommer på andra sociala plattformar. Som alltid annars får man beakta regelverket och gäller det exempelvis privata inlägg på facebook fundera om 0,10 behöver tillämpas (maskning? Är inlägget lämpligt att dela alls?). Jag antar att du tänker på 1,06 här också?

Det är lite svårt att svara exakt på din fråga. Kan du möjligen exemplifiera hur du menar. Du har också möjligheten att skicka PM till valfri moderator och fråga om du hellre önskar så.
Du har PM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in