2026-03-12, 09:28
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag skulle vilja gå med i ett parti och vara med och förändra saker i min kommun. Problemet är att jag inte vet vilket parti jag isåfall ska engagera mig i. Jag tycker 50% som rött och 50% som blått. Så jag kan inte stå för dagens partiers politik. Skulle jag gå med i sossarna så skulle jag skämmas och skulle jag gå med i moderaterna skulle jag skämmas också. Hur gör folk? Och nej, jag kommer inte starta ett nytt parti.
Citera
2026-03-12, 09:44
Medlem
Finns ingen som håller med ett parti 100% inte ens partiledningen, man får hitta dom viktigaste frågorna och utgå därifrån och därefter försöka påverka i andra frågor.
Citera
2026-03-12, 09:44
Medlem
Du kan kolla med din kommun vilka partier som finns där. Många gånger finns redan utbrytare som bildat nya partier som inte finns med i riksdagen, men som är tillräckligt stora för att vara med i kommunen och påverka.

Annars, lägg ner det och fokusera på något annat. Kanske starta en politisk social media kanal själv (influencer).
Citera
2026-03-12, 09:59
Medlem
Lär knappast vara 50/50.

Du gör en lista över viktiga saker för och emot, respektive parti, sedan väljer du det ena.

Men är man lat så säger man bara att man håller med /emot alla partier lika mycket.

På kommunal nivå, vad är det du är engagerad i där?
Citera
2026-03-12, 10:00
Medlem
alleballe1998s avatar
Kolla igenom partiernas partiprogram, den du håller med om mest går du med i.
Citera
2026-03-12, 10:02
Medlem
stilichos avatar
Har du ens en antydan till stolthet och egen vilja kommer du aldrig kunna passa in i ett politiskt parti utifrån de premisserna. Jag skulle föreslå att du bara ger upp de planerna så kommer du spara dig själv mycket besvär och psykiskt lidande.
Citera
2026-03-12, 10:06
Medlem
Det är därför det är så få politiker, inte många vill stå upp för en politik de inte stöder.
Citera
2026-03-12, 10:19
Medlem
Demokratiskt sett är det faktiskt ett stort problem att man tvingas rösta på partier som man bara delvis håller med om, jag hade hellre sett att de stora viktiga frågorna avgörs via folkomröstningar.
Citera
2026-03-12, 10:51
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Jag skulle vilja gå med i ett parti och vara med och förändra saker i min kommun. Problemet är att jag inte vet vilket parti jag isåfall ska engagera mig i. Jag tycker 50% som rött och 50% som blått. Så jag kan inte stå för dagens partiers politik. Skulle jag gå med i sossarna så skulle jag skämmas och skulle jag gå med i moderaterna skulle jag skämmas också. Hur gör folk? Och nej, jag kommer inte starta ett nytt parti.
Gå med i det parti som verkar ha svagast medarbetare, så kanske du får en möjlighet att påverka något .
Citera
2026-03-12, 11:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
När det gäller lokala frågor så kan det vara vits att engagera sig i det parti som tar upp dina hjärtefrågor på det sätt som mest tilltalar dig.

Framförallt är det betydligt vanligare att jobba blocköverskridande lokalt.

Jag avskyr de flesta av våra riksdagspartier, men skulle kunna tänka mig att engagera mig lokalt i ett parti som värnar lokalt om min hjärtefråga oavsett vilket det var.
Citera
2026-03-12, 12:17
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Finns ingen som håller med ett parti 100% inte ens partiledningen, man får hitta dom viktigaste frågorna och utgå därifrån och därefter försöka påverka i andra frågor.
Jag är inte för privatisering, men vill ha mer pengar till välfärden. Det går stick i stäv med båda sidorna.
Citera
2026-03-12, 15:12
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Jag är inte för privatisering, men vill ha mer pengar till välfärden. Det går stick i stäv med båda sidorna.
jag har länge misstänkt att anledningen till att det är så många pedofiler i centern är att där engagerar sig folk som är intresserad av politik men saknar helt ideologi.

Där skulle som gillar ha korvar i baken passa bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in