2026-03-12, 04:51
Medlem
DonLatinos avatar
Beslutet att utrusta polisens fordon med radarhastighetsmätare är den senaste i raden av åtgärder för att nå Nollvisionen, att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Hastighetsefterlevnad är en avgörande faktor för att nå Nollvisionen, och radar är ett efterlängtat och starkt verktyg för polisen att mäta hastigheten hos fordon.

− Det handlar inte bara om bilar då heller, utan det går också att mäta cyklar. Vi har redan efter en kort tid med bilen sett flera som cyklat för fort på gångfartsområde, där man inte får färdas snabbare än 7 kilometer i timmen. Är det mer än 10 kilometer i timmen kan åklagare fortsätta arbeta med ärendet, säger Malin Dahlström, trafikpolis i region Mitt.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/mitt/2026/mars/nu-borjar-hastighet-matas-automatiskt-med-radar-i-polisbilar/

Vad tycker de laglydiga? Är det rimligt att polisen ska behöva mäta cyklar också?
Citera
2026-03-12, 04:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino

Vad tycker de laglydiga? Är det rimligt att polisen ska behöva mäta cyklar också?

Ja, det är självklart rimligt. Många cyklister beter sig som as.
Citera
2026-03-12, 05:00
Medlem
Aha, måste inte alla cyklar nu då också tvingas ha en hastighetsmätare? De kan ju tvinga till fungerande lyse och 10km/h är inte svårt att nå upp till.

Och varför ska elscootrar få köra i 20?

Iaf, tramsigt..
Citera
2026-03-12, 05:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Alla som cyklar är långt över 7km/h och nu med elcyklar så är de sällan under 20km/h känns det som.
Ska man cykla 7km/h så kan man mer eller mindre gå istället även om man då håller kanske 4-5km/h men man slipper köpa en cykel för 10-20 000kr.
Citera
2026-03-12, 05:26
Medlem
(FB) Polisens nya bil, motverka radar?
Citera
2026-03-12, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Ja, det är självklart rimligt. Många cyklister beter sig som as.

Tycker du det är ett stort problem med cyklister som bryter mot just hastighetsbegränsningarna?

Det låter snarare så att du har en slags överdrivet hat mot cyklister bara, som dessutom som sådant är ogrundat. Själv har jag väldigt lite problem med cyklister när jag är ute och kör.
Citera
2026-03-12, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Aha, måste inte alla cyklar nu då också tvingas ha en hastighetsmätare? De kan ju tvinga till fungerande lyse och 10km/h är inte svårt att nå upp till.

Och varför ska elscootrar få köra i 20?

Iaf, tramsigt..

Cyklister behöver inte ha hastighetsmätare av den enkla anledningen att hastighetsgränsen för cykel ingalunda är 10km/h, den är högre än så ofta hastigheter som du ändå svåreligen kommer upp i, kanske rent av omöjligen på sina ställen.

Vad gäller elscootrar så borde man ju börja nyktra till lite och sätta ner foten och inse att man inte kan hålla på och ha särsklda upplättade trafikregler för moppar bara för att de drivs på el. Hur vore det om man resonerade på samma sätt när det gäller bilar?
Citera
2026-03-12, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Beslutet att utrusta polisens fordon med radarhastighetsmätare är den senaste i raden av åtgärder för att nå Nollvisionen, att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken.

Hastighetsefterlevnad är en avgörande faktor för att nå Nollvisionen, och radar är ett efterlängtat och starkt verktyg för polisen att mäta hastigheten hos fordon.

− Det handlar inte bara om bilar då heller, utan det går också att mäta cyklar. Vi har redan efter en kort tid med bilen sett flera som cyklat för fort på gångfartsområde, där man inte får färdas snabbare än 7 kilometer i timmen. Är det mer än 10 kilometer i timmen kan åklagare fortsätta arbeta med ärendet, säger Malin Dahlström, trafikpolis i region Mitt.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/mitt/2026/mars/nu-borjar-hastighet-matas-automatiskt-med-radar-i-polisbilar/

Jag är lite tveksam till förekomsten av detta. Det kan ju leda till att polisen som själva gärna kör lite snabbare än vad vi andra kör får lite problem att komma fram. Nu är det ju så att om man ser en polis som hinner fatt en på motorvägen så kan man trycka lite på gasen så att man kan avsluta omkörningen snabbare. I rädsla av att åka fast så kommer folk kanske puttra vidare med att köra om i 110km/h tills polisen tröttnar och sätter på blåljuset (sen har vi ju tidigare rättsfall som gör att bilisten kanske ändå är tveksam till att överskrida hastigheten bara för att det är ett fordon i utryckning bakam).

Samtidigt har ju målade bilar ofta annat ärende så de är ju oavsett inte speciellt benägna att ta i tu med småsaker.
Citera
2026-03-12, 06:57
Medlem
Hur skall böterna delas ut nu när man inte ens behöver kliva ut ur bilen?
Drive-thru för munkaffären kanske vore en bra affärsidé?
Citera
2026-03-12, 06:58
Medlem
halaltarzans avatar

Fast tekniken måste väl finnas att när någon kör lite för fort så behöver polismannen egentligen inte stoppa bilen utan det skickas automatiskt ut en inbetalningskort till bilägaren?
Citera
2026-03-12, 07:03
Medlem
YP4XQs avatar
Ahfifan, statens paradgren. Att sätta käppa i hjulen och jävlas med arbetare och vanliga människor... Precis som EU
Citera
2026-03-12, 07:07
Medlem
Connykrims avatar
När jag o vänner i 10 årsåldern cyklade glatt o hade oskyldiga cykelrace i området så kunde vi alltså straffas… rimligt!!!!! Idiotsverige!!

Vi körde garanterat snabbare än 7kmh fuck off norrbotten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in