Igår, 22:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Över 1,4 miljoner böcker med bibelberättelser, varav 200 000 exemplar anpassade för barn, ska delas ut till stockholmarnas brevlådor. Bilder i barnboken har väckt känslor och får nu kritik.

Det är Brevlådemissionen, ett samarbete mellan de kristna organisationerna Bible for the nations och Street church bible, som ligger bakom initiativet.

Boel Hössjer Sundman på Svenska kyrkan tar avstånd från utdelningen.

Era tankar kring denna form av mission?
Behöver vi bibelberättelser i brevlådan?
Gör Svenska kyrkan rätt som tar avstånd från detta?

https://www.sverigesradio.se/artikel/boken-om-hopp-for-barn-ska-massutdelas-far-kritik
Citera
Igår, 23:03
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire

Må de brinna i helvetet, då att sprida denna bok bryter mot nionde budordet.
Citera
Igår, 23:09
Medlem
Det är bra i ett sekulärt samhälle. Jag hade gärna fått hem böcker i brevlådan av alla olika sorters religioner. Men står det reklam nej tack får man skippa den lådan.

Brevlåda är bättre än att bli stoppad på gatan eller att höra skrikande folk vid hörnen som predikar olika budskap.
Citera
Igår, 23:22
Medlem
Förmodligen inplastad, så jag separerar plasten och boken, sedan ner i respektive binge.
Citera
Igår, 23:27
Medlem
Stenballes avatar
Nej, jag hade inte velat få den där "barnboken" i brevlådan.
Jag har vissa hämningar mot att bränna böcker så den hade inte hamnat i kaminen, men förmodligen i lådan med saker att lämna till loppis.

Med det sagt så får organisationen inga skattefinansierade bidrag om jag förstått det rätt, och vill de lägga sina pengar på att dela ut dessa böcker så bör det stå dem fritt att göra så.
Citera
Igår, 23:45
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Det är givetvis en sorts katastrof för ett modernt samhälle 2026. Det visar att samhället måste jobba hårdare med mer fokus för det sekulära samhället.

Citat:

Ja, eftersom Svenska Kyrkan tar avstånd från kristendomen så gör de rätt i att ta avstånd för alla kristna initiativ.
Citera
Idag, 00:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

https://www.sverigesradio.se/artikel/boken-om-hopp-for-barn-ska-massutdelas-far-kritik

Det är väl ett jättetrevligt initiativ. Vem kan se något negativt i detta?
Citera
Idag, 00:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Jag kan hålla med Boel angående bilderna, om dom är representativa för en stor del av innehållet och om dom är avsedda för barn.

Däremot välkomnar jag spridandet av kristen information i samhället, om inte annat som en motvikt till muslimsk inverkan som frodas här idag.
Muslimerna är betydligt mer aktivt troende än "kristna Svenskar" och riskerar att bli en religiös majoritet om ingen håller den kristna tron vid liv.

Jag ser hellre kyrkor än synagogor i landskapen, under den återstående tiden av mitt liv.
Rinkeby och Skärholmen känns som lämpliga områden för lite information om att det finns flera religioner.
Citera
Idag, 00:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Om det verkligen är barn som är målgruppen så är de väl typ femtio år för sent ute. Barn läser inte böcker. Och de föräldrar som låter sina barn ta del av innehållet är väl redan frälsta.
Citera
Idag, 01:17
Moderator
tobess avatar
Min första tanke är att det där väl måste vara fler böcker än vad det finns hushåll i Stockholm? Andra tanken är vilket slöseri på resurser. Pengarna organisationen spenderat på det spelar väl förvisso ingen roll, det är deras problem (för en gång skull inte skattepengar som går ner i något svart hål) men snarare att de massproducerar böcker som ingen har bett om och som säkert kommer gå ner rakt i skräpkorgen.

Behöver vi bibelberättelser i brevlådan? Nej, verkligen inte. De som gillar att förkovra sig i sådant har säkert någon uppsättning där hemma och de som inte vill ha det kommer knappast av att bli intresserade bara för att någon trugar ner något bokelände i brevlådan.

Att svenska kyrkan tar avstånd från det förvånar inte. De vill precis som alla andra kyrkor ha ensamrätt på sin fårskock, och då går det ju inte för sig att några frikyrkliga organisationer ska göra reklam för sig själva. Kyrkan har nog med problem som det är att hålla kvar sina medlemmar.
Citera
Idag, 02:36
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Vi behöver färre religiösa predikanter, inte fler.
Senast redigerad av Jungman-Jansson Idag kl. 02:38.
Citera
Idag, 02:39
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är väl ett jättetrevligt initiativ. Vem kan se något negativt i detta?

Trevligt på vilket sätt då menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in