2026-03-11, 20:25
Medlem
Jag har blivit delgiven att en MGM finnes och jag är kallad som målsägare i en bedrägerihärva. MGM har skulder på 180.000:- har ingen inkomst.
Är det någon ide att delta och utsätta sig för allt i denna process?
Jag är kallad som målsägande till en tingsrätt 40 mil här ifrån.
Jag har fått veta vem MGM är och det verkar vara en kriminell person utan tillgångar och inkomst.
Om jag vinner målet kan jag få tillbaka några pengar? Eller kommer de bara säga att MGM saknar tillgångar och jag blir utan ersättning? För mig handlar det bara om ca 10.000:- som jag vill ha tillbaka..
Kan man kräva mer i skadestånd då det orsakat psykiskt lidande?
Senast redigerad av Skapatcho 2026-03-11 kl. 20:29.
Citera
2026-03-11, 20:31
Avstängd
Du är väl skyldig enligt lag att att närvara vid rättegången som målsägare? Annars brukar det bli vite. Be att få deltaga via länk från din närmaste tingsrätt.
Citera
2026-03-11, 20:37
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Rätt korkat att fråga flashen och inte din advokat.
Citera
2026-03-11, 20:38
Medlem
Onanikrems avatar
Kostar 600kr om år att förnya en skuld hos kronofogden. Får den någonsin ett jobb eller arv kommer kronkalle ta det och ge till dig, skulden byggs på för varje år iom. avgiften och ränta.
(Behöver förnyas varje år)

Bara det är en hämnd nog. Plötsligt händer det... 20-30år skulle jag lätt betala de 600 för att jaga den jäveln och skulden ökar med åren.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-03-11 kl. 20:53.
Citera
2026-03-11, 21:00
Medlem
Onanikrems avatar
Släkting höll på i över 10 år att förnya skulden till någon student som inte betalt hyran. Bingo, en dag hade han fått jobb och kronkalle snodde allt över existensminimum. Slutnotan blev betydligt dyrare än om han betalt sin hyra från början.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-03-11 kl. 21:03.
Citera
2026-03-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kostar 600kr om år att förnya en skuld hos kronofogden. Får den någonsin ett jobb eller arv kommer kronkalle ta det och ge till dig, skulden byggs på för varje år iom. avgiften och ränta.
(Behöver förnyas varje år)

Bara det är en hämnd nog. Plötsligt händer det... 20-30år skulle jag lätt betala de 600 för att jaga den jäveln och skulden ökar med åren.

Kostar gratis för sökanden om det gäller skadestånd pga brott, men i målet läggs kostnaden in för gäldenären så ev pengar avräknas först på kostnaderna. 15 § förordning om avgifter vid kronofogden
Citera
2026-03-11, 23:15
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ligglagt
Kostar gratis för sökanden om det gäller skadestånd pga brott, men i målet läggs kostnaden in för gäldenären så ev pengar avräknas först på kostnaderna. 15 § förordning om avgifter vid kronofogden
Bra info. Som skall delas så alla vet. Tack!
Citera
2026-03-12, 02:04
Medlem
graventhulmars avatar
Om Kronofogden konstaterar att personen saknar utmätningsbara tillgångar kan väl staten betala skadeståndet genom Brottsoffermyndigheten, om jag inte fått detta om bakfoten.
Citera
2026-03-12, 08:45
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graventhulmar
Om Kronofogden konstaterar att personen saknar utmätningsbara tillgångar kan väl staten betala skadeståndet genom Brottsoffermyndigheten, om jag inte fått detta om bakfoten.

Det är bara i undantagsfall man kan få ersättning för annat än personskador eller kränkningsersättning från Brottsoffermyndigheten. TS har drabbats av en förmögenhetsskada.
Citera
2026-03-12, 09:38
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skapatcho
Jag har blivit delgiven att en MGM finnes och jag är kallad som målsägare i en bedrägerihärva. MGM har skulder på 180.000:- har ingen inkomst.
Är det någon ide att delta och utsätta sig för allt i denna process?
Jag är kallad som målsägande till en tingsrätt 40 mil här ifrån.
Jag har fått veta vem MGM är och det verkar vara en kriminell person utan tillgångar och inkomst.
Om jag vinner målet kan jag få tillbaka några pengar? Eller kommer de bara säga att MGM saknar tillgångar och jag blir utan ersättning? För mig handlar det bara om ca 10.000:- som jag vill ha tillbaka..
Kan man kräva mer i skadestånd då det orsakat psykiskt lidande?

"tingsrätt 40 mil här ifrån"

Om du inte vill åka till rättegången kan du ringa till Tingsrätten och fråga om du kan delta genom videolänk/telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in