2026-03-11, 19:17
Avstängd
Melange5738s avatar
Såg vitlöksdiskussionen i en av köttfärstrådarna så jag tänkte förklara det i en separat tråd.

Vitlök nämns ofta bara i mängd i recept, vilket är helt fel. Mängden är bara en av många faktorer som man ska väga in.

Metoden som jag kommit fram till är följande:

1, Titta på vitlöken först. Har den en grodd? Isf. smakar den mindre än den skulle göra om den inte har grodd.

2. Gör ett snitt genom vitlöken och titta om den har en mörk kärna. Om den är skarpt mörk kan det vara tillbörligt att ta bort den om du ska servera den för andra åtminstone för den kan vara rätt bäsk.

3. Smaken kommer från två olika kemikalier som mixas. Ju mindre bitar ju fler celler bryts, ju mer smakar vitlöken. Ju större bitar ju mindre vitlökssmak. Om du är osäker på hur mycket vitlök du vill ha i utan att det tar över, undvik pressen och hacka bara vitlöken istället och ta i lite mer klyftor.

4. Ju högre värme du använder ju mindre smak blir kvar. I asiatisk matlagning har de ofta i väldigt mycket vitlök och sen steker de den på hög värme så att bara en liten bråkdel av smaken blir kvar. Det är viktigt att du fattar det om du inte följer recepten punktligt.
Citera
2026-03-11, 19:26
Medlem
ItsWednesdays avatar
Bra tråd! Jag brukar slice'a den någorlunda tunt. En gång försökte jag med rakblad som i filmen Goodfellas, men det var fett tidsödande och gjorde ingen större skillnad. Upplever att det blir mer smak om man börjar hela matlagningen med vitlöken, låter den svettas lite i olja i kastrullen först.
Citera
2026-03-11, 19:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Såg vitlöksdiskussionen i en av köttfärstrådarna så jag tänkte förklara det i en separat tråd.

Vitlök nämns ofta bara i mängd i recept, vilket är helt fel. Mängden är bara en av många faktorer som man ska väga in.

Metoden som jag kommit fram till är följande:

1, Titta på vitlöken först. Har den en grodd? Isf. smakar den mindre än den skulle göra om den inte har grodd.

2. Gör ett snitt genom vitlöken och titta om den har en mörk kärna. Om den är skarpt mörk kan det vara tillbörligt att ta bort den om du ska servera den för andra åtminstone för den kan vara rätt bäsk.

3. Smaken kommer från två olika kemikalier som mixas. Ju mindre bitar ju fler celler bryts, ju mer smakar vitlöken. Ju större bitar ju mindre vitlökssmak. Om du är osäker på hur mycket vitlök du vill ha i utan att det tar över, undvik pressen och hacka bara vitlöken istället och ta i lite mer klyftor.

4. Ju högre värme du använder ju mindre smak blir kvar. I asiatisk matlagning har de ofta i väldigt mycket vitlök och sen steker de den på hög värme så att bara en liten bråkdel av smaken blir kvar. Det är viktigt att du fattar det om du inte följer recepten punktligt.
Grodden brukar jag klippa ner i den färdiga rätten, den har mild smak. funkar i sallad också om man är salladskille.
Citera
2026-03-11, 19:34
Medlem
grungewhores avatar
Nu har vi väl alla olika preferens för hur mycket vitlök man vill ha, men jag rostar alltid grönsaker i vitlök och använder sedan den rostade vitlöken i matlagningen. Då svettas man ur de ämnen man får mardrömmar av, och smaken blir mild.
Citera
2026-03-11, 19:35
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nu har vi väl alla olika preferens för hur mycket vitlök man vill ha, men jag rostar alltid grönsaker i vitlök och använder sedan den rostade vitlöken i matlagningen. Då svettas man ur de ämnen man får mardrömmar av, och smaken blir mild.

Förtar inte det lite av grejen? Varför är svenskar så rädda för smak?
Citera
2026-03-11, 19:37
Medlem
Med tex rostade rotfrukter/potatis är det nice och ha i hela klyftor i med blasten på! Det är viktigt. Den släpper allt det goda, när det är klart. Så kan du pressa vitlöken som blivit mjuk med en gaffel, smaken har då blivit annorlunda och sötare.
Du kan ju göra på samma sätt när du tex steker kyckling.
Eller gör vitlöksbröd, 50/50.
Går och använda till mycket.

Var några tips från mig.
Hejsvejs.
Citera
2026-03-11, 19:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
För mig handlar det främst om att få bort smaken av färsk vitlök som, för mig, dels lägger sig som en hinna över smaklökarna, och dels ger mig dålig sömn.

Sen kanske man inte vill lukta som en slibbig fläktrem.
Citera
2026-03-11, 19:57
Medlem
Fantens avatar
Hur man använder vitlök? Frikostigt skulle jag vilja säga.
Citera
2026-03-11, 20:28
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Beror på vilken rätt. Jag älskar vitlök och har det till nästan all mat utom pannkakor och sill. Princip allt kött kryddar jag rikligt med vitlök och jag är svensk. Vilt och rare nöt kan jag vara restriktiv då jag hellre vill få fram köttsmaken.
Citera
2026-03-11, 20:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Är man sjuk så har jag några gånger ätit hela klyftor, brukar döda det mesta på någon dag men man luktar lite lattjo😂
Citera
2026-03-11, 20:35
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Bra tråd! Jag brukar slice'a den någorlunda tunt. En gång försökte jag med rakblad som i filmen Goodfellas, men det var fett tidsödande och gjorde ingen större skillnad. Upplever att det blir mer smak om man börjar hela matlagningen med vitlöken, låter den svettas lite i olja i kastrullen först.

Fungerar inte på riktigt tyvärr.
Citera
2026-03-11, 20:35
Medlem
Vem0ths avatar
Föredrar min grovhackad, skickar in den när löken börjat få färg i stekpannan då vitlöken kommer in och blir sådär precis "friterade" i texturen när gul löken är klar.

Det ger en härlig textur och smak av mild vitlök eftersom aromen fastnar i oljan.

Men i köttfärssås fungerar det väldigt annorlunda för mig, föredrar hellre att vitlök pressas ned i köttfärssåsen när den nästan är färdig. Då får man lite "halvrå vitlökssmak" i såsen och jag uppskattar den eftersom den har inte ordentligt brutits ned.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in