2026-03-11, 17:54
Medlem
cerns avatar
Jag försöker uppgradera min OS Somona MacBook Air M1 till senaste macOS 26 Tahoe. Jag rensade utrymmet så att jag hade 28 GB i utrymme kvar. Det stod att det behövdes 26 GB för en fullständig uppgradering.

Jag följde alla instruktioner och efter 30 minuter fick jag veta att datorn skulle starta om, Den startade om och jag var tillbaka i desktop: Inga förändringar! Jag kör fortfarande samma operativsystem Somona 14.1.2. MEN jag har bara 5 GB kvar från att ha 28 GB.

Jag går in i inställningarna, allmänna inställningar, och programuppdateringar, och det visar att macOS Tahoe 26.3.1 är redo att uppgraderas! Jag trycker på "Uppgradera nu" och datorn startar om och jag är tillbaka i OS Somona 14.1.2 och har 5 GB kvar i utrymmet. Har rensat bort 5 GB till! och kört samma men är tillbaka igen i Somona med samma smått utrymme.

Det står att jag också har möjlighet att uppgradera till Somona 14.8.4 men jag behöver 27 GB kvar i utrymmet. Så då kommer min dator alltså behöva lagra = 60 GB för att jag ska installera ett OS?

Vad hände här???

P.S: Det är brådskande. Har också införskaffat AirPods Pro 3 som nu bara syns som ett vanligt BT-Headset med 0% kvar i Batteri trots att jag har laddat dom till max.
Citera
2026-03-11, 17:58
Medlem
tzjs avatar
Testa boota med alt nedtryckt.
Citera
2026-03-11, 19:20
Medlem
Du behöver nog betydligt mer GB ledigt under själva installationen än vad det nya systemet sen tar upp i plats. Har själv en M1 Pro och det fungerade utmärkt.
(du hade väl datorn på laddning under uppdateringen?)
Citera
2026-03-11, 19:50
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1965
Du behöver nog betydligt mer GB ledigt under själva installationen än vad det nya systemet sen tar upp i plats. Har själv en M1 Pro och det fungerade utmärkt.
(du hade väl datorn på laddning under uppdateringen?)
Riktigt jävla girigt att behöva 30-40 GB ledigt för att uppdatera ett OS. Har man bara 250 GB så är detta sjukt mkt.

Har samma problem på min Ipad just nu! Apple vill att jag har 12 Gb kvar i utrymme för en OS uppdatering. Jag har 14 GB kvar.

Den tankar ner alla filer som är cirka 10 GB sen klickar jag "Uppgradera"

"Installationen misslyckades

Försök igen
Blörja om"

Har startat om och försökt installeta igen men misslyckas då min Ipad försöker uppgradera från samma skräpfiler som den laddat ner vilket aldrig kommer gå. Fortsatt att frigöra utrymme men samma resultat.

Böhöver man fabriksåterställa enheterna för en vanlig OS Updatering nu med Apples prylar? De blir bara sämre och sämre Apple..
Citera
2026-03-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Riktigt jävla girigt att behöva 30-40 GB ledigt för att uppdatera ett OS. Har man bara 250 GB så är detta sjukt mkt.

Har samma problem på min Ipad just nu! Apple vill att jag har 12 Gb kvar i utrymme för en OS uppdatering. Jag har 14 GB kvar.

Den tankar ner alla filer som är cirka 10 GB sen klickar jag "Uppgradera"

"Installationen misslyckades

Försök igen
Blörja om"

Har startat om och försökt installeta igen men misslyckas då min Ipad försöker uppgradera från samma skräpfiler som den laddat ner vilket aldrig kommer gå. Fortsatt att frigöra utrymme men samma resultat.

Böhöver man fabriksåterställa enheterna för en vanlig OS Updatering nu med Apples prylar? De blir bara sämre och sämre Apple..

Klart som fan att du behöver mer utrymme än vad den slutgiltiga installationen kommer bli, allt annat vore för jävligt dumt av mjukvaru tillverkarna oavsett om det är Apple, Microsoft, Linux m.m.
Citera
2026-03-11, 21:07
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Klart som fan att du behöver mer utrymme än vad den slutgiltiga installationen kommer bli, allt annat vore för jävligt dumt av mjukvaru tillverkarna oavsett om det är Apple, Microsoft, Linux m.m.
mm kanske de ska sätta sig på skolbänken igen och lära sig att optimera istället för att lägga till massa junk som tar ännu mera plats.
Citera
2026-03-11, 21:12
Medlem
Citat:
mm kanske de ska sätta sig på skolbänken igen och lära sig att optimera istället för att lägga till massa junk som tar ännu mera plats.

Du kan börja med förstå med varför operativsystem kräver ”säkerhets” utrymme , före du börjar med personangrepp emot utvecklarna
Citera
2026-03-11, 21:19
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneAndOnly.IceMan
Du kan börja med förstå med varför operativsystem kräver ”säkerhets” utrymme , före du börjar med personangrepp
Börja med att begripa vad jag försöker säga istället.

Det har aldrig behövt över 30 gb i ledigt utrymme och en halv dag för att uppgradera ett Mac OS förut. Har fått gått in i recovery mode och begärt tillgång till att få radera systemfiler för att få detta att fungera.

Har fått igång Tanhao nu och det är verkligen skit.. Man kan se tydligt tillexempel i Musik-Appen hur de har slaktat spelaren.

Riktigt sämst har apple blivit. Får väl se nästa gång när du behöver behöver 50-100 GB i ledigt utrymme för en jävla OS-Upgrade.. Så kan du komma tillbaka sen med dina jävla "klart som fan man behöver mera "säkerhets" utrymme"
Citera
2026-03-11, 22:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Är du portad från apple support, eller varför inte slå dem en pling.
Citera
2026-03-14, 21:14
Medlem
Citat:
Börja med att begripa vad jag försöker säga istället.

Det har aldrig behövt över 30 gb i ledigt utrymme och en halv dag för att uppgradera ett Mac OS förut. Har fått gått in i recovery mode och begärt tillgång till att få radera systemfiler för att få detta att fungera.

Har fått igång Tanhao nu och det är verkligen skit.. Man kan se tydligt tillexempel i Musik-Appen hur de har slaktat spelaren.

Riktigt sämst har apple blivit. Får väl se nästa gång när du behöver behöver 50-100 GB i ledigt utrymme för en jävla OS-Upgrade.. Så kan du komma tillbaka sen med dina jävla "klart som fan man behöver mera "säkerhets" utrymme"

Det är dags för en rejäl verklighetskoll angående hur modern mjukvara fungerar. Att klaga på att en OS-uppgradering kräver 30 GB ledigt utrymme år 2026 är som att bli arg för att en modern bil inte ryms i ett cykelförråd. De där gigabyten är inte skräp utan utrymme för APFS snapshots. Det är din digitala livförsäkring som gör att systemet kan rulla tillbaka om installationen avbryts. Utan det utrymmet riskerar du en total systemkrasch.

Om du tvingas in i Recovery Mode för att radera filer har du kört din disk på den absoluta bristningsgränsen alldeles för länge. Det är inte Apples fel att du pressar din hårdvara bortom vad som är tekniskt hälsosamt för en SSD. Att du sedan ogillar designen i Musik-appen är en smaksak och inte fakta. Appen är ombyggd för modern streaming och högupplöst ljud vilket kräver resurser som gamla iTunes aldrig behövde hantera.

Att förvänta sig att mjukvara ska stanna i växten medan kraven på säkerhet och hastighet ökar är naivt. Tekniken går framåt och det är nog dags att både din hårdvara och din förståelse för den gör detsamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in