2026-03-11, 12:52
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
När Elena Pincini rastade sin hund på S:t Knut i Malmö efter att snön töat bort tog hon ett 90-tal bilder på hundbajs som inte plockats upp – på bara två gator. Nu har hon lämnat in ett medborgarförslag till Malmöinitiativet om att dna-spåra hundbajs för att kunna bötfälla ägaren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hon-vill-dna-spara-hundbajs-i-malmo-dryga-boter-for-agarna

Rätt väg att gå?

Själv skulle jag aldrig plocka upp hundbajs, tror allvarligt talat jag skulle spy av lukten.
Citera
2026-03-11, 12:55
Medlem
Hahahaa trams
Det här vill jag se hur det mynnar ut i
Citera
2026-03-11, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hon-vill-dna-spara-hundbajs-i-malmo-dryga-boter-for-agarna

Rätt väg att gå?

Själv skulle jag aldrig plocka upp hundbajs, tror allvarligt talat jag skulle spy av lukten.

För 20år sen så plockade ingen upp hundbajs och alla mådde lika bra ändå.

Ett patetiskt förslag.
Citera
2026-03-11, 12:58
Medlem
Underbart.
Säger bara lycka till!

Snacka om onödigt med tanke på arbete/kostnaden kontra "vinsten".

Själv har jag ingen hund men plockar upp efter mig om jag rastar när jag är hundvakt. Kan dock fatta dom som inte orkar. Men att DNA-spåra, herregud.
Citera
2026-03-11, 12:59
Medlem
Hundbajs är riktigt äckligt. Speciellt nu på våren när "det som göms i snö kommer upp i tö". Hundägarna borde tvångsmatas med skiten så att de aldrig gör om det!

Det här är dock ett ganska korkat förslag. Mot vilken databas tänkte hon att DNA:t skulle kollas?
Citera
2026-03-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Rätt väg att gå?

Görs det i så många andra länder med lyckat resultat, så är det definitivt värt att titta på.
Problemet är inte en korv på gatan, utan detta är ett vanemönster, där de som inte plockar upp gör det aldrig. Slå där efter ut vad det blir om en hund bajsar varje dag och dess ägare aldrig plockar upp. Ofta har ju hundägarna ganska så bestämda runder, vilket kan bli exakt som hon råkat ut för 90 korvar på två gator från inte helt omöjligt bara 2-3 hundar i samma område.
Citera
2026-03-11, 13:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hundbajs är riktigt äckligt. Speciellt nu på våren när "det som göms i snö kommer upp i tö". Hundägarna borde tvångsmatas med skiten så att de aldrig gör om det!

Det här är dock ett ganska korkat förslag. Mot vilken databas tänkte hon att DNA:t skulle kollas?

Håller med, många anser att hundbajs i snön aldrig kommer märkas men nu på våren så är skiten där.
Är hundägare och plockar alltid upp efter min hund utom när hon springer lös i skogen.
Citera
2026-03-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, många anser att hundbajs i snön aldrig kommer märkas men nu på våren så är skiten där.
Är hundägare och plockar alltid upp efter min hund utom när hon springer lös i skogen.
Tack!

I skogen får de såklart fribajsa
Citera
2026-03-11, 13:33
Medlem
Riksreptilens avatar
Utmärkt förslag.
Nästa vår skall det vara ett stort planterat berg av äckliga grannhundens "produkter" att undersöka för skånska bajsutredare.

Skall det finnas ett övre tak för böterna antal per kamphundsägare ?
Citera
2026-03-11, 14:06
Avstängd
Så man ska alltså göra ett register på alla hundars dna, och hundägaren ska gå till typ veterinären då och dna testa hunden?
Kostnaden får förstås hundägaren stå för då.
Citera
2026-03-11, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Så man ska alltså göra ett register på alla hundars dna, och hundägaren ska gå till typ veterinären då och dna testa hunden?
Kostnaden får förstås hundägaren stå för då.

Roligt för polisen att få massa hundbajs skickat till sig Kärringen bor i Malmö och detta är hennes huvudproblem med staden
Senast redigerad av Follows 2026-03-11 kl. 14:19.
Citera
2026-03-11, 14:38
Bannlyst
Ja, vi medborgare har förlorat våran integritet och yttrandefrihet i det som numera är polisstaten Sverige, så varför inte avtvinga DNA-prov på våra sällskapsdjur också!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in