2026-03-11, 12:17
Medlem
Är bondkatter smartare än raskatter? Med tanke på att dessa klarar sig utomhus bättre än renrasiga katter.
Citera
2026-03-11, 12:19
Medlem
Det är, som med alla andra individer, individuellt. Däremot klarar sig vissa raser bättre än andra utomhus t ex på vintern för att de är bättre anpassade.
Citera
2026-03-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obsanity
Det är, som med alla andra individer, individuellt. Däremot klarar sig vissa raser bättre än andra utomhus t ex på vintern för att de är bättre anpassade.

Nej, bondkatter kan ju ha många raser i sig och kan verka smartare än raskatter som aldrig är ute i naturen och inte vet något om farorna där!
Citera
2026-03-11, 12:35
Medlem
En del raser är väl lika inavlade som Habsrburgarna, så de är nog ganska korkade. Naturligtvis måste det vara högst individuellt, men annars är nog bondkatter lite mer "streetsmarta" och vana vid lite tuffare miljöer än bortklemade raskatter.
Citera
2026-03-11, 12:43
Medlem
zombie-nations avatar
Smartaste katten jag träffat var blandras. Mellan klassisk bondkatt och något mer. Klarade sig finfint ute.
Citera
2026-03-11, 12:45
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Är bondkatter smartare än raskatter? Med tanke på att dessa klarar sig utomhus bättre än renrasiga katter.

Precis som det är med kvinnor.
Bondtjejer är smartare än Stockholms glamourtjejer.
Citera
2026-03-11, 14:09
Medlem
Smekarn87s avatar
Der känns som världens mest självklara sak att genetisk blandning leder till intelligens.
Citera
2026-03-11, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airikur
Ja jag skulle säga så.
Om du klarar av att överleva i det fria och dessutom klarar av att para dig(Hane) att föda upp dina ungar(Honor) så har du troligen en relativ hög intelligens och styrka.
Så jag skulle nog säga ja till den frågan. Raskatter brukar väl mest avlas p.g.a utseende samt ofta blir de inavlade.
Så enligt mina erfarenheter så är bondkatter friskare och smartare jämfört med många raskatter.
Citera
2026-03-11, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Der känns som världens mest självklara sak att genetisk blandning leder till intelligens.
Avel är inavel.
En bondkatt/huskatt är det mest rena gener man kan få om man bortser från dess vilda förfäder.
En bondkatt är inte smartare för att den blandas med inavlade gener från raskatter.

Inavel uppstår när katter får för nära släktskap, raskatter är framavlade av människan och har diverse sjukdomar och åkommor pga detta, bondkatter härstammar från sina vilda förfäder och är generellt friskare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in