2026-03-11, 11:08
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag försökte gå in på SR:s hemsida för en stund sedan, utan framgång. Efter misslyckade försök med lite mellanrum kom jag in och hittade en sida som förklarar att det beror på "tekniska arbeten": https://www.sverigesradio.se/artikel/storningar-pa-sveriges-radios-hemsida-och-app

Har det varit fler dylika blackouter nyligen, eller är är det ett ensamt tillfälle? Hur illa är det att en av våra officiella statliga kanaler för nyheter ligger nere, även om det är under kort tid?

Edit: Inte säker på om jag postar i rätt delforum, vore "Medier och journalistik" bättre?
Senast redigerad av HanMedPinnen 2026-03-11 kl. 11:12.
Citera
2026-03-11, 11:13
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Jag försökte gå in på SR:s hemsida för en stund sedan, utan framgång. Efter misslyckade försök med lite mellanrum kom jag in och hittade en sida som förklarar att det beror på "tekniska arbeten": https://www.sverigesradio.se/artikel/storningar-pa-sveriges-radios-hemsida-och-app

Har det varit fler dylika blackouter nyligen, eller är är det ett ensamt tillfälle? Hur illa är det att en av våra officiella statliga kanaler för nyheter ligger nere, även om det är under kort tid?
Lyssnat på P1 kontinuerligt via datorn sedan i morse. Inga störningar. Måste vara något mycket tillfälligt som inte drabbade alla.
Citera
2026-03-11, 11:17
Medlem
Tekniska problem för Sveriges Radio.
Det går inte att nå Sveriges Radios hemsida och material.
Även appen har under morgonen problem.

https://www.expressen.se/nyheter/expressen-direkt/?post=2ccd1418-50e5-4e66-942a-eec6180c37fc
Citat:
Claes Bertilsson, presschef på Sveriges Radio:
"Vi jobbar just nu på att fixa till det och hoppas
att allt ska fungera som vanligt så snart som möjligt"
Citera
2026-03-11, 11:24
Medlem
Riksreptilens avatar
Alla nyheter m m har synts fint i 20 min i min app numera.

Enligt nyheten där.
" Innehållet i appen kan under felsökningen vara tillgängligt till och från. Sändningar i radio är opåverkade."

Radio = FM /vevradion.
Citera
2026-03-11, 11:24
Medlem
kalkryggars avatar
Hur allvarligt det är beror väl på vad för problem det rör sig om.

Handlar det om att det är den onda ryzzen som attackerar radion så är det väldigt allvarligt. Om det handlar om att de rullar ut nya uppdateringar och att någon praktikant råkat trycka fel på tangentbordet så det blev något som störde till det en kort stund så är det inte alls allvarligt.
Citera
2026-03-11, 11:38
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Hur allvarligt det är beror väl på vad för problem det rör sig om.
Håller med. Verkar ju ha stabiliserat sig nu också, sedan jag skrev. Ett skäl till att jag startade tråden är att ha fallet lite dokumenterat, ifall det skulle ske igen och någon vill utröna något mönster. Vi hoppas att det är en praktikant som varit i farten.
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Enligt nyheten där.
" Innehållet i appen kan under felsökningen vara tillgängligt till och från. Sändningar i radio är opåverkade."

Radio = FM /vevradion.
Absolut. Huvuddelen av mitt radiolyssnande är per frekvensmodulerad faktisk radio. Jag besöker sidan för att hitta specifika avsnitt av specifika program i efterhand. Någon app har jag inte. (Inte några andra telefonappar heller för den delen )
Citera
2026-03-11, 11:40
Medlem
Jordgubbes avatar
"Enligt Sveriges Radios presschef Claes Bertilsson beror störningarna på tekniska arbeten som utförts under onsdagsförmiddagen. Man arbetar med att lösa problemet, men det finns ingen prognos för hur lång tid det kan ta", enligt sajten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in