2026-03-11, 06:18
Avslutad
Jag har en kollega som varit i företaget i många år. Det är en äldre man som först framstår som en person med grav autism, ju fler dagar som går blir det dock tydligare och tydligare att personen ”lider” av psykopati.

Jag har aldrig tidigare kommit i kontakt med en riktig psykopat (såklart har man undrat, misstänkt och gissat, men detta är tydlig och uppenbar psykopati) och ju tydligare det blir desto räddare blir jag för honom, även på hans bästa dagar och i hans trevligaste bemötande.

Personen har upplevts jävlas och sabotera för oss andra på kontoret. Ett riktigt fall av ”Jag sätter mig över dig, och dig, och dig. Och du ska inte våga gå emot mig”
Chefen har blivit varse efter att vi andra sex personer har ringt honom upprepade gånger med märkliga händelser och kollegans minst sagt udda lögner och argument. Kollegan har även erkänt inför chef att han ”gör allt han kan för att jävlas”(göra sig ovän med oss andra)
Jag skulle därför säga att han inte är lika beräknande och högfunktionerande som de flesta psykopater - men det har att göra med att han har relativt låg IQ.

Nu behöver jag gå till HR. Jag har en lång lista skriven i kronologisk ordning med datum, händelse och citat samt namn på vittnen bestående av bland annat chefen och facklig företrädare.

Mannen i fråga är min närmsta kollega och jag har en stark text som ska gå till HR som de inte kommer kunna ducka för, men i och med att det är en psykopat jag kommer att gå emot undrar jag;

Hur skyddar jag mig mot min närmsta kollega efter att HR gett honom en varning med uppgifter som uppenbarligen kommer från mig?
Citera
2026-03-11, 06:26
Medlem
Airwave92s avatar
Din chef är också psykotisk då han håller kvar honom fastän det är flera av er som klagar på denna kollegan..

En normal chef hade ju gett honom sparken för länge sen
Citera
2026-03-11, 06:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Din chef är också psykotisk då han håller kvar honom fastän det är flera av er som klagar på denna kollegan..

Chefen är i allra högsta grad helt normal, något konflikträdd kanske på sin höjd. Personen har haft en fast anställning i många många år och ingen har tidigare vågat driva något mot honom på det sätt som jag gör och ska - folk har bara sagt upp sig tidigare men jag tänker inte ge honom vinsten över mig.
Senast redigerad av Jubeli 2026-03-11 kl. 06:36.
Citera
2026-03-11, 06:36
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92

Ja inte bara det. Den berörda kollegan ska ju enligt TS ha erkänt för chefen: Kollegan har även erkänt inför chef att han ”gör allt han kan för att jävlas”(göra sig ovän med oss andra).

Är din kollega släkt eller vän med chefen blir ju min frågeställning.

Hur du ska göra kan jag tyvärr inte svara på. Hoppas att det blir bra.
Citera
2026-03-11, 06:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Ja inte bara det. Den berörda kollegan ska ju enligt TS ha erkänt för chefen: Kollegan har även erkänt inför chef att han ”gör allt han kan för att jävlas”(göra sig ovän med oss andra).

Är din kollega släkt eller vän med chefen blir ju min frågeställning.

Hur du ska göra kan jag tyvärr inte svara på. Hoppas att det blir bra.

Chefen har ingen privat eller personlig relation till mannen.

Tack!
Citera
2026-03-11, 06:41
Avstängd
Om facklig företrädare redan är inblandad, så går man inte till HR. Du gör inget på egen hand. Det ska skyddsombudet hantera. Det görs genom en anmälan till AG om arbetsmiljöproblem, varefter det involverar HR och de som står bakom anmälan/påståenden, blir kallade till enskilda samtal, där normalt chef, skyddsombud och en oberoende part i form av företagshälsovården sitter med. Var och en får då framlägga sin historia. Därefter blir utpekad kollega kallad till samtal.
Citera
2026-03-11, 06:47
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubeli
Chefen har ingen privat eller personlig relation till mannen.

Tack!
Ok. Varsågod.
Citera
2026-03-11, 06:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om facklig företrädare redan är inblandad, så går man inte till HR. Du gör inget på egen hand. Det ska skyddsombudet hantera. Det görs genom en anmälan till AG om arbetsmiljöproblem, varefter det involverar HR och de som står bakom anmälan/påståenden, blir kallade till enskilda samtal, där normalt chef, skyddsombud och en oberoende part i form av företagshälsovården sitter med. Var och en får då framlägga sin historia. Därefter blir utpekad kollega kallad till samtal.

Tack för informationen!
Problemet är att vi har inga skyddsombud (jag ska dock försöka bli skyddsombud nu) utan bara någon form av facklig representant som arbetar i Skåne varav vi andra befinner oss i norra Sverige.

Den fackliga har enbart blivit vittne på ett möte och är inte ”engagerad” i situationen.
Citera
2026-03-11, 06:59
Avstängd
Citat:
Tack för informationen!
Problemet är att vi har inga skyddsombud (jag ska dock försöka bli skyddsombud nu) utan bara någon form av facklig representant som arbetar i Skåne varav vi andra befinner oss i norra Sverige.

Den fackliga har enbart blivit vittne på ett möte och är inte ”engagerad” i situationen.

Vad jag förstår är ni mer än fem anställda. Då är det lagkrav på att det ska finnas ett skyddsombud. Då får ni kontakta ert fackförbund, även om dom sitter i Skåne, så får dom hantera situationen, alt betala för en fristående jurist. Det slutar aldrig bra, när enskilda kollegor hanterar ärenden gentemot andra, detta då lagstiftningen är mycket detaljerad, och kan i värsta fall vändas mot dig själv.
Citera
2026-03-11, 07:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad jag förstår är ni mer än fem anställda. Då är det lagkrav på att det ska finnas ett skyddsombud. Då får ni kontakta ert fackförbund, även om dom sitter i Skåne, så får dom hantera situationen, alt betala för en fristående jurist. Det slutar aldrig bra, när enskilda kollegor hanterar ärenden gentemot andra, detta då lagstiftningen är mycket detaljerad, och kan i värsta fall vändas mot dig själv.

Ja vi är nog åtminstone 1000 anställda i Sverige.

Okej…. Tack så mycket!
Citera
2026-03-11, 07:04
Avstängd
Citat:
Ja vi är nog åtminstone 1000 anställda i Sverige.

Okej…. Tack så mycket!

Att dessutom påstå att någon har grav autism eller psykopatiska drag, är en olycklig väg att gå. Om något av det visar sig stämma, så är det du som blir fälld.
Citera
2026-03-11, 07:05
Medlem
grungewhores avatar
Det kan ju också vara så att personen varit på företaget bra mycket längre än er värdelösa juniorer som spenderar mer tid åt att försöka diagnosticera en senior kollega än att faktiskt utföra arbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in