Citat:
Ursprungligen postat av
EmilioZapata
När Hjalmar Söderberg nu reducerats till en horbock och Jan Emanuel tillåts publicera någonting annat än Instagram-inlägg, har mitt intresse för våra grannländers litteratur vidgats. Jag har till följd av detta också insett att det är något av en blind fläck för mig.
Frågeställningen är därför tämligen enkel och kanske ekande av min föregående tråd: vilka är storspelarna i norsk och dansk litteratur? och var ska man börja?
Upplever att de båda länderna i viss mån har reducerats till sina storsäljare: Knausgård, Hamsun och Ibsen respektive H.C Andersen och Ditlevsen, och vad jag efterfrågar är de snäva: modernisterna; postmodernisterna; sånt som danskar och norskar läser, men som kanske inte är lika välkänt i Sverige. Är Sandemose någonting att ha? Bjørneboe? Martin A. Hansen?
Sandemose som du nämner är en favorit till mig. Han skriver lite melankoliskt och försöker finna glädje i det mer mörka likt
Dostojevskij.
Du undrar över vad andra skandinaver själva läser o gärna lite hyggligt modern litteratur? Danskarna nämner ofta
Lykke Per av Pontopiddan som ett verk de verkar vara stolta över att ha fått producerat inom landet. Har inte själv läst den o ej heller något annat av nämnda författare, men den finns på läslistan!
Vad gäller finsk litteratur så har tex.
Ördög här på litteraturforum skrivit en del om detta.
Sjäv har jag funnit glädje i att läsa
Tito Colliander. Det finns även en titel av honom att läsa på
Litteraturbanken. Såsom jag läst honom är han en lågmäld person som ser tillbaks på och funderar över sitt liv, trivsam helt enkelt.