2026-03-11, 01:04
Medlem
SILVER-TIMOTHYs avatar
Hej.

Tog examen i somras inom datavetenskap. Har sökt ganska många jobb sedan dess, har tappat räkningen vid det här laget, men har bara blivit kallad till två intervjuer. Den ena gick jag inte vidare på eftersom de hade flera andra sökande med mer erfarenhet. Den andra handlade mer om systemadministration, något jag bara har lite erfarenhet av.

Hur som helst börjar jag inse att marknaden med stor sannolikhet inte kommer att återhämta sig inom någon rimlig tid. Och även om den mot förmodan skulle göra det är det inget jag kan sitta och vänta på.

Jag är ärligt talat ganska desperat. Jag får inget bidrag från arbetsförmedlingen. Ingen A-kassa. Senaste gången jag jobbade heltid var 2020 och sedan dess har jag pluggat olika saker. Det tidigaste de sade att jag eventuellt skulle kunna få ersättning var någon gång i september 2026. Just nu lever jag på sparade pengar och på att i praktiken parasitera på mina föräldrar, och jag märker att den situationen börjar tära rätt rejält på psyket. För övrigt har jag ungefär två år kvar på CSN på 100 %.

Jag känner därför att jag måste börja titta på alternativ som jag kan hoppa på relativt snabbt. Jag funderade ett tag på att läsa en master i datavetenskap, men det känns som en ganska stor gamble. Jag har också funderat lite på YH, kanske något inom el. Ett annat alternativ jag tänkt på är att börja plugga igen i tre år till, men då innebär det både ännu mer skulder och att jag troligen måste arbeta samtidigt som jag studerar för att få ekonomin att gå ihop. Det skulle kanske kunna fungera, men då måste jag också lyckas hitta ett jobb där jag bor.

Jag vet helt enkelt inte riktigt vad jag ska göra. Som sagt börjar jag bli ganska desperat. Jag har bakgrund som skyddsvakt och har funderat på att söka sådana jobb igen, men jag vet att min licens har gått ut och mycket av utbildningen sitter nog inte kvar längre. Jag är också 28 och känner att jag varken har tid eller tålamod att fortsätta irra runt. Vad som än händer behöver jag landa på något stabilt.

Finns det någon som har tips på vad jag kan göra? Vad som helst som kan hjälpa. Tips på studier, arbeten, ekonomi, andra vägar jag inte tänkt på. Jag är öppen för i princip allt.

Jag kan tänka mig att arbeta med nästan vad som helst, förutom kanske äldrevård eller personlig assistans, och det är mest för att jag verkligen inte tror att jag har rätt personlighet för den typen av arbete. Däremot skulle jag gärna arbeta till exempel i skogen, inom jord- eller lantbruk, med el (elnät eller liknande), eller kanske inom Svenska kyrkan. Jag undrar också om det finns några sätt att använda min numera ganska värdelösa examen för att få in en fot i närliggande branscher.

Jag vet inte. Jag är rätt desperat just nu och okaraktäristiskt låg. Tar tacksamt emot alla råd.
Citera
2026-03-11, 01:27
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SILVER-TIMOTHY
Just nu lever jag på sparade pengar och på att i praktiken parasitera på mina föräldrar, och jag märker att den situationen börjar tära rätt rejält på psyket. För övrigt har jag ungefär två år kvar på CSN på 100 %.

Sök några intressanta utbildningar. Försök samtidigt hitta både lågkvalificerade jobb och jobb som datavetare. Hoppa på det som nappar först. Se till att vara helgarderad till hösten.
Citera
2026-03-11, 01:38
Medlem
kalkryggars avatar
Du måste väl inte vänta till september för att få socialbidrag? Vad tusan menar du?
Citera
2026-03-11, 01:41
Medlem
Citat:
Jag kan tänka mig att arbeta med nästan vad som helst, förutom kanske äldrevård eller personlig assistans, och det är mest för att jag verkligen inte tror att jag har rätt personlighet för den typen av arbete. Däremot skulle jag gärna arbeta till exempel i skogen, inom jord- eller lantbruk, med el (elnät eller liknande), eller kanske inom Svenska kyrkan. Jag undrar också om det finns några sätt att använda min numera ganska värdelösa examen för att få in en fot i närliggande branscher.

Jag vet inte. Jag är rätt desperat just nu och okaraktäristiskt låg. Tar tacksamt emot alla råd.

Ta arbete om natten, måste kanske skövla igenom 5 olika skitjobb tills du hittar ett arbetsplats med vädligt lite störningar om natten där du kan sitta ostört om natten och göra data saker.

Många websidor, böcker och företag etc har skapats på detta sätt.
Citera
2026-03-11, 01:47
Medlem
Sök och utbilda dig till något väldigt praktiskt, någon yrkesutbildning på en-två år ibland kortare. Praktiska utbildningar kan kosta, men det är värt det i slutändan då det handlar om något konkret som du lätt kan visa upp under intervjuer osv. De mer "komplicerade" och abstrakta yrkena är så beroende av referenser och "imponerande CVs". Gå in på platsbanken och se över alla yrkeskategorier och sök runt på allt möjligt för att hitta någon yrkesutbildning som passar dig. Dessa yrken är dessutom typiskt sett bättre framtidssäkrade mot AI.
Senast redigerad av Patch1 2026-03-11 kl. 01:51.
Citera
2026-03-11, 01:55
Medlem
Uppdatera din licens som skyddsvakt ett sånt jobb kan väl inte vara svårt att få och fortsätt leta jobb inom din utbildning!
Citera
2026-03-11, 02:17
Medlem
Varför har du inte rätt till A-kassa, eller aktivitetsstöd? Har du inte varit medlem hos A-kassan?
Citera
2026-03-11, 05:30
Medlem
Mailmanss avatar
Saker går inte ihop här riktigt.
Klart du kan få ut stöd tidigare.

Tvivlar på att du försökt söka andra jobb än detta medans du försöker hitta drömjobbet.
Citera
2026-03-11, 06:23
Avstängd
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Saker går inte ihop här riktigt.
Klart du kan få ut stöd tidigare.

Tvivlar på att du försökt söka andra jobb än detta medans du försöker hitta drömjobbet.
Den här idioten berättar bara hälften till varför han har misslyckats med precis allt.
Citera
2026-03-11, 06:24
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du måste väl inte vänta till september för att få socialbidrag? Vad tusan menar du?

Han skriver ju att att han lever på sparade pengar. Man måste förbruka dem innan socialen är aktuellt.
Citera
2026-03-11, 06:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att arbeta med nästan vad som helst, förutom kanske äldrevård eller personlig assistans, och det är mest för att jag verkligen inte tror att jag har rätt personlighet för den typen av arbete.
Men det är väl bara att söka ett jobb inom vården samtidigt som du söker kvalificerade jobb och på egen hand pluggar exempelvis Windows Server etc. Alla vet ju om att arbetsmarknaden för nyexade it-snubbar suger just nu.
Citera
2026-03-11, 07:23
Medlem
Det är extremt få yrken som inte kräver utbildning. Pga de giriga förmögna ägarna av företag inte vill lära upp sina nyanställda. Utan istället knuffar dessa kostnader och besvär på individen och samhället, som utbildar människor som aldrig får anställning. Och dessa rika onda människor beundras....

Yrken som inte kräver utbildning är väl ställningsbyggare, och hemtjänsten. Säljare i butik. Och alla dessa jobb har massor med sökande till varje ledigt jobb.

Lycka till alla arbetslösa, det är hårt därute.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in