2026-03-10, 19:57
Medlem
carlpetersen73s avatar
Hej,

Tycker de flesta restauranger får till stekt fläsk bra. Ordentligt stekt med yta och lite al dente, någon hörna som kan vara lite knastrig.
Jag får inte riktigt till det, har testat både ugn och panna. Ugn 225 grader, panna hög värme. Rimmat sidfläsk.

Någon som har ett tips på hur man får fläsket bra?
Citera
2026-03-10, 20:05
Medlem
TheJesuits avatar
Det absolut godaste fläsket får du om du saltbakar svålen några timar först, så att den sedan "puffar upp" i ugnen och blir superkrispig.
Citera
2026-03-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
https://youtu.be/_o09ueYJRdE?is=oMX4HwKj0Gr05xfk

Börja med lite fett? Och så slänger han i som om han tänkte fritera?

Men berättade han någon gång varför han behövde fett, eller ens så mycket? Det är ju inte samma sak som att börja i kall panna som han kritiserade.
Citera
2026-03-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Hej,

Tycker de flesta restauranger får till stekt fläsk bra. Ordentligt stekt med yta och lite al dente, någon hörna som kan vara lite knastrig.
Jag får inte riktigt till det, har testat både ugn och panna. Ugn 225 grader, panna hög värme. Rimmat sidfläsk.

Steker gör man i stekpanna, spisen väl? Köra fläsket i ugnen låter ju lite märkligt kan jag tycka, kan man verkligen få något vettigt ut av det?
Citera
2026-03-10, 20:26
Avstängd
Flaskpostenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Börja med lite fett? Och så slänger han i som om han tänkte fritera?

Men berättade han någon gång varför han behövde fett, eller ens så mycket? Det är ju inte samma sak som att börja i kall panna som han kritiserade.

Kör samma själv, med lite fett blir det annan färg och smak.

Har vänner som är anti att steka med lite fett när det gäller bacon och fläsk osv.

Men testa
Citera
2026-03-10, 20:36
Medlem
Citat:

Har vänner som är anti att steka med lite fett när det gäller bacon och fläsk osv.

Men testa

Det jag menade var att titta på videon, när han säger att man skall ha lite fett så tycker jag det ser ut som att han slänger i en megaklump smör eller vad det är.

Sen har som sagt fett i pannan inte något att göra med om man börjar steka i kall panna eller varm som är det han ondgör sig över när han kommenterar.
Citera
2026-03-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Bacon ska vara frasigt, fläsk till typ med löksås ska inte vara det. Bara att steka.
Citera
2026-03-10, 21:18
Medlem
BombaySaphires avatar
Knaperstekt ska det vara tycker jag. Jag kör med ICA:s stekfläsk och steker i het panna tills det blir riktigt knaprigt. Det blir bra varje gång.
Citera
2026-03-10, 21:28
Medlem
MrAncelottis avatar
Håller med om att lite fett i pannan hjälper både bacon och fläsk att komma igång bättre än att köra från torr kall panna samt även vatten-metoden.
Citera
2026-03-10, 21:31
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Jag såg ett tips bland mina reels med att hälla vatten i pannan så det precis täcker ditt bacon, detta ska tydligen koka fettet i ditt bacon och få det att stekas väldigt jämnt och bra när vattnet fräst bort!

Inte testat ännu, men kan vara värt ett försök!
Citera
2026-03-10, 21:40
Medlem
MrAncelottis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniktAnvNamn
Jag såg ett tips bland mina reels med att hälla vatten i pannan så det precis täcker ditt bacon, detta ska tydligen koka fettet i ditt bacon och få det att stekas väldigt jämnt och bra när vattnet fräst bort!

Inte testat ännu, men kan vara värt ett försök!
Tycker inte vattnet renderar ut nog fett från baconet för att förespråka denna metod, när vattnet väl är bortkokat. Men jag kanske haft för dåligt bacon också när jag testat.
Citera
2026-03-10, 23:14
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:

Men testa
Du och Mannerström övertygar mig om att testa med fett. Och att ha fläsket tempererat Börjar med att testa detta, tack.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in