Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Det blir lättare att själv skapa applikationer som gör det man vill göra. Istället för att betala dyra prenumerationer så kan man själv bygga sin applikation. Det är en kostnadsbalans som åter gör att det blir billigare att göra själv.
Det är en tanke. En annan är att den som köper SW gör det för att fokusera på sin kärnverksamhet.
Och man lägger inte kapital på att bygga upp egen kompetens för det man kan köpa billigt.
Men det skulle kunna leda till lägre priser och snabbare funktionstillväxt.
Och flera snarlika produkter på marknaden.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Iallafall, jag ser redan nu exempel på att privatpersoner tröttnar på buggar hos stora applikationer eller på att betala månadsprenumerationer, så de skapar sin egen applikation.
Vill inte förneka det du säger att du ser. Men det låter lite långsökt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Börjar företag och myndigheter göra samma sak så är det oerhört mycket pengar som man kan spara. Men vi är inte där ännu. AI gör mycket fel och är inte tillräckligt felfri för att företag och myndigheter vågar lämna de etablerade programvaruföretagen.
Jag skulle snarare säga att det är mycket pengar som myndigheter och företag skulle förlora på att göra så. Men det må vara. Det var inte frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Men exempelvis så kan det innebära att det inte längre finns någon anledning att ha Windows som plattform eller att bygga upp sin infrastruktur i Azure. Med AI kan man ganska snabbt bygga upp helt egna lösningar.
Jag skulle tro att vi inom 5 år kommer se att ganska många bygger sina egna operativsystem. En enda duktig utvecklare kan i princip börja utveckla 50 applikationer om året. Det gör att ett gäng om kanske 100 utvecklare kan skapa ett helt nytt Windows på bara ett år.
Tvivlar starkt på att ens någon börjar göra sitt eget OS. Som då skulle kräva helt egna applikationer, för att inte göra intrång på andras skyddade API-er.
Sedan finns en del svårigheter med ett OS som AI verktygen troligen inte sköter så bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
I en sådan värld ser jag inte varför företag och myndigheter över hela världen skulle fortsätta med sina dyra prenumerationer.
Går produktionskostnaden ned för SW så lär inte prenumerationskostnadena ligga still.