2026-03-10, 13:18
Medlem
Det talas om att AI-verktygen blir bättre och bättre på att producera kod.
Givet en funktionslista då för vad en SW skall klara av.

Nyproduktion av SW blir då att uppdatera funktionslistan och så trycka på en knapp varvid ny SW skapas i datacenter och testas till någon konfidensnivå. (Och så betalar man en räkning för antalet förbrukade token).

Då borde det bli så att underhåll av gammal SW försvinner. Finns väl ingen anledning att göra det. Det är bara att nyproducera.

Stämmer det?

Och finns andra konsekvenser?
Citera
2026-03-10, 14:21
Medlem
Det blir lättare att själv skapa applikationer som gör det man vill göra. Istället för att betala dyra prenumerationer så kan man själv bygga sin applikation. Det är en kostnadsbalans som åter gör att det blir billigare att göra själv.

Med vissa undantag, för trots allt så finns det applikationer som verkligen på riktigt gör sitt jobb riktigt bra och det finns inte mycket att förbättra. Men det hindrar inte att man bygger en kopia.

Iallafall, jag ser redan nu exempel på att privatpersoner tröttnar på buggar hos stora applikationer eller på att betala månadsprenumerationer, så de skapar sin egen applikation.

Börjar företag och myndigheter göra samma sak så är det oerhört mycket pengar som man kan spara. Men vi är inte där ännu. AI gör mycket fel och är inte tillräckligt felfri för att företag och myndigheter vågar lämna de etablerade programvaruföretagen.

Men exempelvis så kan det innebära att det inte längre finns någon anledning att ha Windows som plattform eller att bygga upp sin infrastruktur i Azure. Med AI kan man ganska snabbt bygga upp helt egna lösningar.

Jag skulle tro att vi inom 5 år kommer se att ganska många bygger sina egna operativsystem. En enda duktig utvecklare kan i princip börja utveckla 50 applikationer om året. Det gör att ett gäng om kanske 100 utvecklare kan skapa ett helt nytt Windows på bara ett år.

I en sådan värld ser jag inte varför företag och myndigheter över hela världen skulle fortsätta med sina dyra prenumerationer.

Om 30 år kanske varenda privatperson med en prompt säger, jag vill ha ett operativsystem som gör det här. Så då är utvecklingstiden nere på under en timme att skapa ett helt nytt skräddarsytt operativsystem.

Men microsoft är nog smarta här och ser till att äga AI som alla använder så de riktigt stora mjukvaruföretagen kommer inte lida någon nöd.
Citera
2026-03-10, 15:52
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror det kommer leda till att det finns en jävla massa program som ligger i molnet som gör väldigt liknande saker.

Företag kommer i framtiden ha sina egna AI-agenter som utvecklar typ SaaS-tjänster som är designade åt just företagets krav och behov.

I framtiden så kommer det nog också att bli mycket mindre av stora program som exempelvis Photoshop. Många som använder Photoshop använder bara en mycket liten del av programmet. En AI-agent tar fram ett litet program som utför just de sakerna. Det blir nog mer som script.

Men just nu så tror jag inte att programvara som utvecklas med AI blir något direkt billigare i det stora hela. För AI gör inte stora program speciellt bra än. Så att det kommande år kommer att komma in ganska få nya människor i branschen kan nog vara ganska dåligt.

Vi får helt enkelt se hur snabbt AI-agenterna blir bättre och bättre. Just nu går det galet fort. Det var typ bara ett år sen jag var på en mässa som visade häpnadsväckande AI-agenter. Det som de gjorde då är ju redan överspelat sen flera månader tillbaka. Det är svårt att hänga med just nu.
Citera
2026-03-10, 17:25
Avstängd
bogerts avatar
I den hypermodulära stacken av semi-distribuerade SW-komponenter uppstår ibland en emergent konvergens mellan API-lagret och det semi-persistenta DB-substratet, särskilt när en asynkron RPC-sekvens råkar kollidera med en latensoptimerad CDN-cache via ett obskyrt SDK som fortfarande körs i en legacy VM. Det här är i sig inte ett problem enligt vissa DevOps-principer, men när CI/CD-pipen triggar en redundant build i en containeriserad K8s-klusterzon samtidigt som en obskyrliga CLI-script injicerar YAML-konfigurationer genom en semi-deterministisk IaC-process kan hela pipeline-topologin börja bete sig kvasi-entropiskt.

Och när någon till slut föreslår att man bara ska låta AI designa om hela arkitekturen, analysera loggarna, skriva om microservicesen, optimera API-kontrakten, generera nya testsviter och automatiskt dokumentera allt i ett självuppdaterande wiki-system med LLM-baserad kodgranskning, inser alla plötsligt samma sak: det kanske fungerar i teorin, men det kommer också att bli väldigt dyrt om AI ska utveckla det.
Citera
2026-03-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det blir lättare att själv skapa applikationer som gör det man vill göra. Istället för att betala dyra prenumerationer så kan man själv bygga sin applikation. Det är en kostnadsbalans som åter gör att det blir billigare att göra själv.
Det är en tanke. En annan är att den som köper SW gör det för att fokusera på sin kärnverksamhet.
Och man lägger inte kapital på att bygga upp egen kompetens för det man kan köpa billigt.

Men det skulle kunna leda till lägre priser och snabbare funktionstillväxt.
Och flera snarlika produkter på marknaden.

Citat:
Iallafall, jag ser redan nu exempel på att privatpersoner tröttnar på buggar hos stora applikationer eller på att betala månadsprenumerationer, så de skapar sin egen applikation.
Vill inte förneka det du säger att du ser. Men det låter lite långsökt.

Citat:
Börjar företag och myndigheter göra samma sak så är det oerhört mycket pengar som man kan spara. Men vi är inte där ännu. AI gör mycket fel och är inte tillräckligt felfri för att företag och myndigheter vågar lämna de etablerade programvaruföretagen.
Jag skulle snarare säga att det är mycket pengar som myndigheter och företag skulle förlora på att göra så. Men det må vara. Det var inte frågan.

Citat:
Men exempelvis så kan det innebära att det inte längre finns någon anledning att ha Windows som plattform eller att bygga upp sin infrastruktur i Azure. Med AI kan man ganska snabbt bygga upp helt egna lösningar.

Jag skulle tro att vi inom 5 år kommer se att ganska många bygger sina egna operativsystem. En enda duktig utvecklare kan i princip börja utveckla 50 applikationer om året. Det gör att ett gäng om kanske 100 utvecklare kan skapa ett helt nytt Windows på bara ett år.
Tvivlar starkt på att ens någon börjar göra sitt eget OS. Som då skulle kräva helt egna applikationer, för att inte göra intrång på andras skyddade API-er.

Sedan finns en del svårigheter med ett OS som AI verktygen troligen inte sköter så bra.

Citat:
I en sådan värld ser jag inte varför företag och myndigheter över hela världen skulle fortsätta med sina dyra prenumerationer.
Går produktionskostnaden ned för SW så lär inte prenumerationskostnadena ligga still.
Citera
2026-03-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror det kommer leda till att det finns en jävla massa program som ligger i molnet som gör väldigt liknande saker.
Ja, sänkta produktionskostnader för SW skulle locka flera wannabees att producera och sälja SW med mer anpassad funktionalitet.

Möjligen vinner standardprodukterna iaf pga bättre marketing.

Citat:
Företag kommer i framtiden ha sina egna AI-agenter som utvecklar typ SaaS-tjänster som är designade åt just företagets krav och behov.
Frågan är väl om dom inte beställer dessa snarare än att bygga upp egen förmåga själva. Jag är tveksam.

Citat:
I framtiden så kommer det nog också att bli mycket mindre av stora program som exempelvis Photoshop. Många som använder Photoshop använder bara en mycket liten del av programmet. En AI-agent tar fram ett litet program som utför just de sakerna. Det blir nog mer som script.
Frågan är väl om det blir direkt billigare att köpa en Photoshop light.

Citat:
Men just nu så tror jag inte att programvara som utvecklas med AI blir något direkt billigare i det stora hela. För AI gör inte stora program speciellt bra än. Så att det kommande år kommer att komma in ganska få nya människor i branschen kan nog vara ganska dåligt.
Nej, det tråden handlar om är väl snarare en tänkt framtid där AI faktiskt kan producera fungerande SW.

Sedan ska ju SW testas också. Där jag har jobbat så kunde man bara testa en liten bråkdel av användningsfallen och konfigurationer. Så bör det vara för en del SW produkter. Och även i framtiden.
Citera
2026-03-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Går produktionskostnaden ned för SW så lär inte prenumerationskostnadena ligga still.

Det är sant, prenumerationskostnaderna lär gå ner, kan inte se att man kan höja såsom man gjort tidigare. Det är isåfall rena driftkostnader som ligger bakom då.

Sedan det här med att vissa personer utvecklar själva en enterprise applikation. Det händer redan. Men vi vet också att det krävs mycket mer än att utveckla en applikation. Att ens få någon att använda den är ett stort steg att ta.
Citera
2026-03-10, 22:24
Medlem
JackBlacks avatar
AI kommer att göra det mycket billigare att producera kod. Det märks redan via tjänster som Lovable, Base44 och allt vad de heter. Eller olika AI-verktyg som är mer riktade till programmerare och ingenjörer.

Däremot kan AI också underhålla kod så att producera ny mjukvara hela tiden är slöseri. Sedan är den kod som AI skriver helt på egen hand inte helt perfekt. Det betyder att du kommer att behöva fixa buggar eller åtminstone säga åt AI fixa dem åt dig. Och vill du ha kod som är underhållsvänlig och har kvalité behöver du ha kunskap inom detta för att kunna vägleda AI.
Citera
2026-03-10, 23:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Ja, sänkta produktionskostnader för SW skulle locka flera wannabees att producera och sälja SW med mer anpassad funktionalitet.

Möjligen vinner standardprodukterna iaf pga bättre marketing.

Frågan är väl om dom inte beställer dessa snarare än att bygga upp egen förmåga själva. Jag är tveksam.

Frågan är väl om det blir direkt billigare att köpa en Photoshop light.

Nej, det tråden handlar om är väl snarare en tänkt framtid där AI faktiskt kan producera fungerande SW.

Sedan ska ju SW testas också. Där jag har jobbat så kunde man bara testa en liten bråkdel av användningsfallen och konfigurationer. Så bör det vara för en del SW produkter. Och även i framtiden.

Jag tror det kommer bli lite av vilda västern i "molnet" där företag har sina egna AI-agenter. Ett företag kommer inte att be en AI agent att leta efter befintliga program. Man kommer helt enkelt be den skriva ett skript som gör just en specifik sak.

Folk kommer inte heller att köpa något som heter Photoshop eller Photoshop light. Det kommer inte finnas företag som Adobe i framtiden som tillverkar de program som de idag tillverkar.

När det gäller bildbehandling så kommer man antingen be AI att ta fram en bild som man vill ha. Eller så matar man in en bild man har (tagit själv kanske) och så skapar den egna (privata) AI-agenten nödvändiga script för att utföra det den får i uppgift att utföra med bilden.

Finns ingen som kommer vara intresserad av att köpa något som heter Photoshop i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Sedan är den kod som AI skriver helt på egen hand inte helt perfekt. Det betyder att du kommer att behöva fixa buggar eller åtminstone säga åt AI fixa dem åt dig. Och vill du ha kod som är underhållsvänlig och har kvalité behöver du ha kunskap inom detta för att kunna vägleda AI.

Det är där vi är nu. I framtiden så kommer det naturligtvis vara annorlunda. Då kommer du inte att behöva fixa några buggar.

Du kommer inte heller att vilja ha "kod som är underhållsvänlig" eftersom du kommer inte att förstå koden ändå. Den kommer inte vara läsbar för människor.
Citera
2026-03-11, 10:47
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
AI kommer att göra det mycket billigare att producera kod. Det märks redan via tjänster som Lovable, Base44 och allt vad de heter. Eller olika AI-verktyg som är mer riktade till programmerare och ingenjörer.

Däremot kan AI också underhålla kod så att producera ny mjukvara hela tiden är slöseri. Sedan är den kod som AI skriver helt på egen hand inte helt perfekt. Det betyder att du kommer att behöva fixa buggar eller åtminstone säga åt AI fixa dem åt dig. Och vill du ha kod som är underhållsvänlig och har kvalité behöver du ha kunskap inom detta för att kunna vägleda AI.

Precis, en AI genererad lösning/kod är helt beroende på användarens kunskaper och förmåga att berätta för AIn vad som ska göras.
Citera
2026-03-11, 11:35
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFredrik
Precis, en AI genererad lösning/kod är helt beroende på användarens kunskaper och förmåga att berätta för AIn vad som ska göras.
Håller med fullständigt.
Det intressanta med AI är att den sänker tröskeln och låter en person med grundläggande kunskaper skapa något
den utan denna hjälp aldrig skulle klara av ensam, eller skulle få lägga extremt mycket tid på.
Jag har ett par projekt skapade med hjälp av AI som fungerar 100% som jag aldrig ens skulle tittat på utan AI hjälp.
Det är sjukt roligt och lärorikt att studera koden i efterhand.
Citera
2026-03-12, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
I den hypermodulära stacken av semi-distribuerade SW-komponenter uppstår ibland en emergent konvergens mellan API-lagret och det semi-persistenta DB-substratet, särskilt när en asynkron RPC-sekvens råkar kollidera med en latensoptimerad CDN-cache via ett obskyrt SDK som fortfarande körs i en legacy VM. Det här är i sig inte ett problem enligt vissa DevOps-principer, men när CI/CD-pipen triggar en redundant build i en containeriserad K8s-klusterzon samtidigt som en obskyrliga CLI-script injicerar YAML-konfigurationer genom en semi-deterministisk IaC-process kan hela pipeline-topologin börja bete sig kvasi-entropiskt.

Och när någon till slut föreslår att man bara ska låta AI designa om hela arkitekturen, analysera loggarna, skriva om microservicesen, optimera API-kontrakten, generera nya testsviter och automatiskt dokumentera allt i ett självuppdaterande wiki-system med LLM-baserad kodgranskning, inser alla plötsligt samma sak: det kanske fungerar i teorin, men det kommer också att bli väldigt dyrt om AI ska utveckla det.
Tanken med frågan var att det åtminstone för vissa typer av SW i framtiden går att generera den från en beskrivning på en högre nivå. Det kan man diskutera om det kommer bli så. Där du då hyser vissa tvivel. Och kan argumentera för det.

Andra tänker att man framöver hittat en beskrivningsnivå som faktiskt genererar kod av någorlunda acceptabel kvalitetsnivå. Och kanske för en viss begränsat typ av kod.

En del menar att detta kommer ske i någon framtid. Vissa att det är så om någon månad bara. Andra att det kan ta år.

Men givet att dom har rätt så är då frågan för tråden vad det kan få för konsekvenser.

* En konsekvens är rimligen att SW blir billigare. Produktionskostnaden måste åka ned, annars skulle ingen börja använda de AI-relaterade verktygen.

Så vad blir då konsekvenserna av att SW blir billigare?

Och kommer nyproduktion av SW bli billigare än det är att underhålla gammal kod?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in