2026-03-10, 12:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hej!

Jag faller nog definitivt inom definitionen av en nörd. Genom åren har jag plöjt ner orimliga mängder pengar på hårdvara, kringutrustning och teknikleksaker. Som de flesta i min sits har Prisjakt (och tidigare även Pricerunner) varit startsidan för varje inköp.

​Men idag såg jag något som fick mig att haja till: Inet lämnar Prisjakt.
​Inet är för mig en av de sista "riktiga" butikerna som faktiskt bryr sig om communityt, så när de drar i handbromsen blir jag fundersam. Anledningen? Prisjakts nya prismodell.

​De galna siffrorna bakom kulisserna
​När jag dök ner i det här insåg jag att det handlar om helt sanslösa klickpriser. Det verkar som att Prisjakt har gått från att vara en tjänst för konsumenten till att bli en vinstmaskin som pressar butikerna till bristningsgränsen.
https://landing.prisjakt.nu/pricelist-se

​Mina tankar blir ju nu, blir Prisjakt nästa Hemnet? Hemnet har ju blivit så dominerande att de kan ta nästan vad som helst betalt, men där har marknaden börjat knorra. Kommer vi se en massflykt från Prisjakt nu när marginalerna på hårdvara redan är rakbladstunna?

​Vem betalar i slutändan? Om butikerna tvingas betala 10-20 kr (eller mer) bara för att vi klickar på en länk, oavsett om vi köper något eller inte, så landar den kostnaden till slut på våra prislappar.

​Litar vi på listorna? Om de bästa och mest prisvärda butikerna försvinner för att de inte har råd att vara med, vad är då tjänsten ens värd?

​Jag känner att Prisjakt sjönk kraftigt i mina ögon idag. Det som förr kändes som en objektiv guide känns nu mer som en "pay-to-play"-plattform.

​Vad tror ni? Är detta början på slutet för de stora jämförelsesajterna, eller är vi så bekväma att vi kommer fortsätta använda dem trots att utbudet skevas?

https://www.inet.se/nyhet/12084/inet-lamnar-prisjakt
Citera
2026-03-10, 12:39
Medlem
Finns ju andra tjänster som är bättre...
Citera
2026-03-10, 12:40
Medlem
12 kronor per klick från prisjakt till en sexleksak.

Prisjakt är död. AI kommer att ta alla dessa pengar eftersom massan kommer att fråga sin AI "vart kan jag köpa den bästa vibratorn billigast".
Citera
2026-03-10, 12:40
Medlem
Nej, det är galet. Prisjakt är bästa hemsidan att kolla priset på.
Bara gå in på inet.se i fortsättningen.
Citera
2026-03-10, 12:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Handlar ändå det mesta av datarelaterade produkter via inet då jag tycker deras service är överlägsen och kan då tänka mig betala någon krona extra.
Prisjakt har på sista tiden bara fyllts på med alibaba och amazon priser och där skulle jag aldrig handla ändå.
Citera
2026-03-10, 12:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laafham
12 kronor per klick från prisjakt till en sexleksak.

Prisjakt är död. AI kommer att ta alla dessa pengar eftersom massan kommer att fråga sin AI "vart kan jag köpa den bästa vibratorn billigast".

Tror du är inne på rätt spår. Känns som en dyr marknad, när du kan få alla delar prisjakt gör via en vanlig AI agent.
Citera
2026-03-10, 13:01
Medlem
Zaedrewss avatar
Är som brukligt med dessa tjänster. De vill ju ha intäkter. Tjäna pengar. Att vara med och synas på Prisjakt kommer alltså kosta. Vilka som får betala för det = vi konsumenter. Inet måste alltså plussa på priset för att kunna betala Prisjakt. Plus för oss alltså...
Citera
2026-03-10, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hej!

Jag faller nog definitivt inom definitionen av en nörd. Genom åren har jag plöjt ner orimliga mängder pengar på hårdvara, kringutrustning och teknikleksaker. Som de flesta i min sits har Prisjakt (och tidigare även Pricerunner) varit startsidan för varje inköp.

​Men idag såg jag något som fick mig att haja till: Inet lämnar Prisjakt.
​Inet är för mig en av de sista "riktiga" butikerna som faktiskt bryr sig om communityt, så när de drar i handbromsen blir jag fundersam. Anledningen? Prisjakts nya prismodell.

​De galna siffrorna bakom kulisserna
​När jag dök ner i det här insåg jag att det handlar om helt sanslösa klickpriser. Det verkar som att Prisjakt har gått från att vara en tjänst för konsumenten till att bli en vinstmaskin som pressar butikerna till bristningsgränsen.
https://landing.prisjakt.nu/pricelist-se

​Mina tankar blir ju nu, blir Prisjakt nästa Hemnet? Hemnet har ju blivit så dominerande att de kan ta nästan vad som helst betalt, men där har marknaden börjat knorra. Kommer vi se en massflykt från Prisjakt nu när marginalerna på hårdvara redan är rakbladstunna?

​Vem betalar i slutändan? Om butikerna tvingas betala 10-20 kr (eller mer) bara för att vi klickar på en länk, oavsett om vi köper något eller inte, så landar den kostnaden till slut på våra prislappar.

​Litar vi på listorna? Om de bästa och mest prisvärda butikerna försvinner för att de inte har råd att vara med, vad är då tjänsten ens värd?

​Jag känner att Prisjakt sjönk kraftigt i mina ögon idag. Det som förr kändes som en objektiv guide känns nu mer som en "pay-to-play"-plattform.

​Vad tror ni? Är detta början på slutet för de stora jämförelsesajterna, eller är vi så bekväma att vi kommer fortsätta använda dem trots att utbudet skevas?

https://www.inet.se/nyhet/12084/inet-lamnar-prisjakt

Tack för informationen. jag ska sluta klicka på länkarna på prisjakt. Jag kommer fortfarande kolla historik och vilka butiker men se ngår jag direkt dit istället för att klicka via deras sida.

Inet och Webhallen är de jag oftast köper teknik ifrån.
Citera
2026-03-10, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VirtuellVerklighet
Nej, det är galet. Prisjakt är bästa hemsidan att kolla priset på.
Bara gå in på inet.se i fortsättningen.

Är inte dessa sajter förlegade?

Dyker upp nån addon i min webbläsare ibland som säger "jag hittade en billigare försäljare"
har aldrig riktigt använt det
funkar inte de bättre?
Citera
2026-03-10, 13:22
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flamman99

Man kan göra jämförelser "manuellt" också som man gjorde långt innan Pricerunner och Prisjakt fanns!
Citera
2026-03-10, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flamman99

Som tex?
Citera
2026-03-10, 13:39
Medlem
Så snart en girig rik person köpt något, så förvandlar han det till skit.

Kolla ägandet på prisjakt, så får man en förklaring till att det blivit till skit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in