2026-03-10, 08:52
Bannlyst
Har Sveriges BNP minskat 1400 miljarder kr med 3 miljoner fler invandrare?

Hur tjänar Sverige ekonomiskt på invandring om BNP minskat 1400 miljarder kr?

https://www.kunskapsverket.org/artiklar/hur-går-integrationen

Citat:
Sverige har de senaste decennierna fått en betydande andel invånare med utländsk bakgrund. Cirka 2,9 miljoner människor, eller 27 procent av befolkningen, är födda utomlands eller har två utrikes födda föräldrar.

I det som följer fokuserar vi på de utrikes födda – cirka 2,2 miljoner människor, eller 21 procent av befolkningen. År 2005 var motsvarande siffror ungefär hälften av dagens: 1,1 miljoner människor, 12 procent.

https://leokramar.wordpress.com/2025/07/17/invandringens-ekonomi/

Citat:
Mätt i procent av BNP har utrikesföddas nettobidrag alltsedan slutet av 1980-talet legat på minus, som lägst 1995 med ca -1,5% och sedan under åren 2000-2018 på ca -1% av BNP. Räknad i kronor betyder det att invandringen under tiden 1988-2022 dragit ner vårt BNP med kring 1 400 miljarder kronor.
Senast redigerad av Gorthael 2026-03-10 kl. 09:05.
Citera
2026-03-10, 09:05
Avstängd
UniktAnvNamns avatar
Du har BNP som fungerar som fungerar som en bra värdemätare, utöver detta har du den ökande grova brottsligheten var egentliga kostnader blir svåra att mäta, brottsoffer, anhöriga till brottsoffer, otrygga och utsatta områden som bara växer och växer, hur sätter man en peng på denna del av samhällsutvecklingen som är negativ och har en negativ inverkan ekonomiskt och i upplevd trygghet?
Citera
2026-03-10, 09:21
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
BNP borde väl påverkas negativt om babbarna skickar en massa pengar till sina familjer i hemlandet, eller tänker jag fel?
Citera
2026-03-10, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
BNP borde väl påverkas negativt om babbarna skickar en massa pengar till sina familjer i hemlandet, eller tänker jag fel?

Det gör det nog. Å är förmodligen en ansenlig summa
Citera
2026-03-10, 09:53
Medlem
Citat:
Det ser helt fel ut. Hur tänker du att det påverkar BNP negativt?

1. Första som sker är att växelkursen påverkas så den minskar (försumbart).
2. En minskande växelkurs underlättar export och fördyrar import.
3. Konsekvensen är mer produktion och export och mindre import.
4. => positiv inverkan på BNP. (Dock försumbart).
Citera
2026-03-10, 10:00
Medlem
"Mångkulturen" blev Sveriges undergång, både socialt och ekonomiskt.

Agera därefter
Citera
2026-03-10, 10:06
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det ser helt fel ut. Hur tänker du att det påverkar BNP negativt?

1. Första som sker är att växelkursen påverkas så den minskar (försumbart).
2. En minskande växelkurs underlättar export och fördyrar import.
3. Konsekvensen är mer produktion och export och mindre import.
4. => positiv inverkan på BNP. (Dock försumbart).
Nja, hur skulle växelkursen påverkas på någon som helst kort sikt av att t.ex Somalier skickar pengar genom illegala kanaler till hemlandet?
Globelt Somalier skickar över 200 miljoner dollar årligen som kommer rakt in i Somalias oreglerade ekonomi som vanligtvis sköts genom mobilbetalningar då landet saknar gångbar valuta.

Även Thailändare skickar omfattande summor till hemlandet och påverkas inte BNP av att flera miljoner sv.kr tas ur systemet och skickas till Thailand?
Skulle inte Sveriges ekonomi förbättras om dessa pengar användes inom landets gränser och gav staten inkomster på moms, o dylikt?

Men jag är verkligen ingen ekonom vilket mitt bankkonto kan intyga så har jag fel får du gärna rätta mig.
Citera
2026-03-10, 10:16
Medlem
MossadNewss avatar
Du måste nog börja i änden att förstå vad BNP är och hur det mäts. Komvux föreslås för trådstartaren som antagligen nyss klarat sin SFI :-)

Vi höjer ju lätt BNP genom att låna tusentals miljarder extra för att slösa på försvar och Nato-skräp, så vad är problemet? Socialbidrag och annat bidragsslöseri HÖJER BNP inte minskar. Ökat BNP baserat på underskott i budgeten, är inget eftersträvansvärt.
Citera
2026-03-10, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Du måste nog börja i änden att förstå vad BNP är och hur det mäts. Komvux föreslås för trådstartaren som antagligen nyss klarat sin SFI :-)

Vi höjer ju lätt BNP genom att låna tusentals miljarder extra för att slösa på försvar och Nato-skräp, så vad är problemet? Socialbidrag och annat bidragsslöseri HÖJER BNP inte minskar. Ökat BNP baserat på underskott i budgeten, är inget eftersträvansvärt.

Blev det för svårt nu?

Statsskulden samma period visar samma siffror, kan du förklara varför statsskulden ökat till 1200 miljarder kr med 3 miljoner fler invandrare då?

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/staten/statsskulden_1209527.html
Citera
2026-03-10, 10:35
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorthael
Blev det för svårt nu?

Statsskulden samma period visar samma siffror, kan du förklara varför statsskulden ökat till 1200 miljarder kr med 3 miljoner fler invandrare då?

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/offentlig-ekonomi/staten/statsskulden_1209527.html
Du verkar inte förstå skillnad på statsskuld och BNP... återkom när du försår någonting
Citera
2026-03-10, 10:41
Medlem
Citat:
Har Sveriges BNP minskat 1400 miljarder kr med 3 miljoner fler invandrare?

Hur tjänar Sverige ekonomiskt på invandring om BNP minskat 1400 miljarder kr?

https://www.kunskapsverket.org/artiklar/hur-går-integrationen
Fungerande länk: https://www.kunskapsverket.org/artiklar/hur-gar-integrationen

Citat:
https://leokramar.wordpress.com/2025/07/17/invandringens-ekonomi/
Nej, så kan man inte räkna.

BNP är ett mått på vad som produceras i landet. Och det är INTE så att det skulle produceras mindre för att vi skulle varit 3 milj färre.

Den som påstår något sådant har inte tänkt för 5 öre.
Det är utom allt tvivel att det produceras MER när vi är fler.

En majoritet av de utrikesfödda arbetar och bidrar till BNP. BNP blir alltså högre.

Vad det handlar om här är att man försöker räkna fram att t ex flyktingar som kollektiv är nettobidragstagare. Dvs dom tar emot mer värdeskapande än de producerar själva.

En sak man kan ha i minnet här är att det är sant för över halva befolkningen i Sverige. En majoritet i Sverige är nettomottagare av skattepengar. Innan någon börjar peka finger kan man ju se till att man inte själv är nettomottagare.

En sak som leokramar redogör för är att studierna tappar bort stora summor som utbildning och vård. Och det är ganska avgörande för resultatet. Utan det är resultatet ganska värdelöst.

Det finns estimat på vad en infödd kostar i form av skattepengar fram till avklarat gymnasium. Det är ganska mycket. Och det skall då återbetalas under resten av livet via nettoinbetalning av inkomster.

En invandrare som kommer till Sverige vid säg 20 års ålder kommer vara en stor nettobidragsgivare till de offentliga finanserna. Denne beskattas som om denna hade kostat säg 2 miljoner under uppväxten (som vi infödda). Och det ger då ett stort nettobidrag. Dvs staten eller de infödda, hur man nu vill uttrycka det, parasiterar stort på de invandrarna.

Men ovanstående gäller då att man arbetar och har beskattningsbar inkomst.
Det går att räkna ut ungefär var break even ligger och det bör numera vara månadslön på någonstans kring 15-16 kSEK i månaden.

Nu har Regeringen satt en spärr vid någonstans runt 38 kSEK/månaden och det leder då till uteblivna inkomster och en lägre BNP/Capita. Jämfört med tidigare. Hur mycket Regeringen sänker levnadsstandarden i Sverige med detta beror på hur många personer det handlar om. Det vet inte jag.

Mer idealt vore om man var mer liberal som Singapore. Där har man stor invandring, men inga bidrag. Då får man max effekt på invandringen. Folk kommer dit och bara arbetar. Då kan man som dom har, ha en mycket låg skattekvot. (13%, att jämföra med Sveriges på ca 43%). Dvs 30% mer av BNP tillfaller folket direkt.

Sedan går det naturligtvis se som ett orättfärdigt parasiterande på invandrarna. Men då bortser man från att invandrarna frivilligt kommer dit och arbetar.
Citera
2026-03-10, 10:45
Medlem
Citat:
Nja, hur skulle växelkursen påverkas på någon som helst kort sikt av att t.ex Somalier skickar pengar genom illegala kanaler till hemlandet?
Globelt Somalier skickar över 200 miljoner dollar årligen som kommer rakt in i Somalias oreglerade ekonomi som vanligtvis sköts genom mobilbetalningar då landet saknar gångbar valuta.

Även Thailändare skickar omfattande summor till hemlandet och påverkas inte BNP av att flera miljoner sv.kr tas ur systemet och skickas till Thailand?
Skulle inte Sveriges ekonomi förbättras om dessa pengar användes inom landets gränser och gav staten inkomster på moms, o dylikt?

Men jag är verkligen ingen ekonom vilket mitt bankkonto kan intyga så har jag fel får du gärna rätta mig.
Hur går det till när invandrare i Sverige växlar sina inkomster i SEK till t ex USD?

Har den växlingen någon påverkan på växelkurs?

-----------------------
För din och andras information då så innebär växlingen att efterfrågan på SEK minskar och då minskar också växelkursen.

Nej, när jag åker på semester i utlandet eller när jag överförde från mina inkomster i SEK i Sverige till min son som studerade i Australien (AUD), så påverkar det inte penningmängden det minsta.

Det som sker när jag växlar till utländsk valuta, säg AUD, så sker ett byte där mina SEK byts med någon annan som har AUD men vill ha SEK. Dvs om jag gör en utlandsbetalning från skandiabanken till sonens konto i banken i Australien, så tas SEK från mitt konto och krediteras till den som växlar till sig SEK. Och AUD tas från den/de som växlar ifrån sig AUD och krediteras till sonens bankkonto i Australien.
Varken penningmängden i SEK eller AUD påverkas det minsta lilla.

Efterfrågan på SEK och AUD är det som sätter växelkurs de emellan.
Senast redigerad av ekbo251 2026-03-10 kl. 10:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in