2026-03-10, 01:02
Medlem
Valet 2026 börjar närma sig och jag är osäker på om jag ska rösta på Sd eller Afs, mina åsikter är ungefär mittemellan så jag undrar om er på flashback skulle kunna vägleda mig och informera mig så att jag väljer rätt. Jag tycker att åkesson har börjat gulla för mycket med Israel och tycker att de har "rätt" i kriget mot palestina. Jag tycker att båda sidor är ungefär lika dåliga och bara ljuger så för mig är det helt irrelevant. Jag håller inte heller med om SDs åsikt om "öppen svenskhet" En katt som är född i ett stall är inte en häst som man brukar säga. Enligt mig så är det ungefär helt omöjligt för en första generations invandrare att kunna assimileras fullt ut eftersom man alltid har med sig sin gamla kultur med sig på ett eller annat sätt, det går liksom inte att få bort. Andra generationens invandrare är också ett problem för att om föräldrarna inte har lyckats assemilera sig tillräckligt så kommer deras kultur och tankesätt föras över till barnen, de lär sig föräldrarnas förra språk och följer deras förra kultur osv. En invandrare kan bli delvis svensk men aldrig fullt ut svensk på grund av detta och därför kommer en svenskfödd med två svenska föräldrar alltid vara mer svensk än en invandrare. Det är främst muslimer som är problemet eftersom deras ideologi är så långt ifrån våran kultur vilket bidrar till ofantligt stora problem. Jag vill inte ha någon invandring till Sverige från mellanöstern eller afrika. Jag är inte helt emot invandring men då ska det till alla största grad vara europeiska invandrare eftersom det är mycket enklare för dem att anpassa sig och bete sig på rätt sätt. Jag är för dödsstraff eftersom att jag anser att det är ett passande straff för de som har begått de grövsta brotten och aldrig kommer kunna släppas ut i samhället igen, tillexempel serievåldtäktsmän och seriemördare. Jag är radikalare än SD men jag är fortfarande för demokrati och emot våld och där tror jag det kanske krockar med Afs. Jag har sett på sociala medier att Afs har fått anhängare från nazister vilket jag vill ta avstånd från. Jag håller med Afs åsikter till hög grad men jag känner att jag inte riktigt litar på partiet på grund av detta. Afs har också så lågt väljarstöd och kommer inte riktigt ha något inflytande i politiken. Vad borde man rösta på? Tack
Citera
2026-03-10, 01:12
Medlem
Sasha08s avatar
SD vill bygga sina karriärer och tjäna pengar
AFS vill ta tillbaka Sverige !
Valet är enkelt
Citera
2026-03-10, 01:13
Medlem
Authixs avatar
Sd.
Citera
2026-03-10, 01:21
Medlem
Din röst kommer högst sannolikt ändå inte ha någon betydelse, så ta det du känner för. Velar du mellan två partier är det inte så noga.
Citera
2026-03-10, 01:23
Medlem
Lär dig styckeindelning eller räkna med att 99,9% bara läser din rubrik och skiter fullständigt i innehållet. Hur svårt kan det vara att trycka på Enter ett par gånger? Skribenter med något innanför pannbenet tar sig för en lat sopa med medioker intelligens och bränder sig inte svara och därför ser du puckot ovanför bara skriva "Muuh SD!!1ett!!" utan någon form av utförligt resonemang på ett diskussionsforum.

Saken här är dock att majoriteten här är SD:are som började rösta på SD långt efter 2006-2010 och har för låg IQ för att förstå att det används samma argument då som de gör nu med att det bara är en bortkastad röst på AfS därför att de inte når över 4%-spärren.

Det ignorerar totalt att det var exakt samma korkade argument man sade till folk som röstade SD på den tiden, men de med högre IQ förstod att fler röster på SD 2006 skulle bana väg för något i framtiden. Men folk fortsätter ändå att tro att SD hade kommit in i riksdagen 2010 ifall de fick 0 röster 2006. Så efter 2010 vaknade en del av fåren när sådana som jag redan insett att det krävs något mer drastiskt för att rädda Sverige och gick över till AfS. Faktum med att majoriteten SD:are var aggressiva skitidioter som kallade tidigare SD:are för rasister och skit innan SD blev mer rumsrent för svenskarna.

Oavsett vad är det här en icke-diskussion då det redan är kört och Sverige kommer förbli ett muslimskt skitland blandat med en del sosseri och feminism.

När fåren vaknat tillräckligt för att rösta in AfS i riksdagen är det redan för sent. Men vill du i alla fall kunna ärligt säga att du var långt för din tid till barnbarnen så kan du lägga nån minut på att dra en poströsta på AfS.
Citera
2026-03-10, 02:03
Medlem
Storstark68s avatar
Afs suger putinballe och kan glömma sin dröm. SD är det enda partiet värt namnet i dagens ruttna Sverige.
Men vänstern leder och kan efter valet köra ner resten av svenska folket i avloppet.
Citera
2026-03-10, 02:07
Medlem
SD bör inte ens vara ett alternativ för någon som är normalfuntad och inte helt okunnig. De är alltså ultrasionister, dvs har dubbellojalitet om man ska vara riktigt snäll, men det är tydligt nu att de är betydligt mer lojala mot Israel än mot Sverige, och det är inte ens nära. De stöttar Israel när de utför massmord, men lokala Sverigedemokrater får inte ens yttra sig "rasistiskt" på facebook eller X. SD har inte stoppat någon massinvandring trots sin avgörande roll i Tidösamarbetet. De är för NATO. De är för EU. De är emot utvisningar. Är inte detta mer än tillräckligt liksom?

Det TS bör fråga sig är inte SD eller AfS, utan snarare Örebropartiet eller AfS. Jag väljer Örebropartiet eftersom det ändå är ett parti som har en stabil bas/grund i Örebro och bevisat att de är ett dugligt parti. Egentligen hade jag nog föredragit AfS, men det känns verkligen som att detta parti har stagnerat så jag tänker inte lägga min röst på något som jag inte tror har någon framtid.

Men i slutet av dagen så är den "liberala demokratin" rätt så meningslös i sig självt. Om man tror att man kan genomdriva verklig förändring genom s.k. demokrati så lever man i en illusion. Man ska se detta politiska spel som ett medel, men inte mer än så. Rösta på det du tror på och överanalysera inte. Engagera dig själv istället och sprid dina åsikter, det är betydligt bättre än att nöja sig med att lägga en lapp i en låda var fjärde år.
Senast redigerad av Patch1 2026-03-10 kl. 02:10.
Citera
2026-03-10, 02:49
Medlem
Mr1931s avatar
AfS, såklart. Alla dar i veckan.
Citera
2026-03-10, 03:04
Medlem
Evig.Ingen.Naken.s avatar
Om du inte gillar invandring, så ska du heller inte heller rösta på SD.

Fattar inte hur SD ens kan anses vara ett alternativ. Dock ser jag inte riktigt AfS som ett bra alternativ heller, tyvärr. Dom känns inte helt seriösa. Men det kanske kommer att ordna upp sig om dom tar sig över spärren.
SD kändes ungefär lika i starten, men jag hakade ändå på tåget. Ångrar mig bittert nu.

Örebropartiet var ett intressant tips av skribenten ovan. Tackar. Ska ta och spana in dom lite mera.
Citera
2026-03-10, 05:06
Medlem
kalkryggars avatar
Jisses. Det är ju mindre skillnad mellan Muslimska Socialdemokraterna och högerextrema Moderaterna än vad det är mellan SD och AFS.

Herr Kassel har verkligen förstört sitt parti AFS med allt skit han myglat med. Därför som alla de tunga namnen hoppade av. SD har ju visat att de svänger med kappan som om det vore storm. Allt för att få sitta vid grytorna och räkna pengar.
Citera
2026-03-10, 06:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackannnnn
Valet 2026 börjar närma sig och jag är osäker på om jag ska rösta på Sd eller Afs, mina åsikter är ungefär mittemellan så jag undrar om er på flashback skulle kunna vägleda mig och informera mig så att jag väljer rätt. Jag tycker att åkesson har börjat gulla för mycket med Israel och tycker att de har "rätt" i kriget mot palestina. Jag tycker att båda sidor är ungefär lika dåliga och bara ljuger så för mig är det helt irrelevant. Jag håller inte heller med om SDs åsikt om "öppen svenskhet" En katt som är född i ett stall är inte en häst som man brukar säga. Enligt mig så är det ungefär helt omöjligt för en första generations invandrare att kunna assimileras fullt ut eftersom man alltid har med sig sin gamla kultur med sig på ett eller annat sätt, det går liksom inte att få bort. Andra generationens invandrare är också ett problem för att om föräldrarna inte har lyckats assemilera sig tillräckligt så kommer deras kultur och tankesätt föras över till barnen, de lär sig föräldrarnas förra språk och följer deras förra kultur osv. En invandrare kan bli delvis svensk men aldrig fullt ut svensk på grund av detta och därför kommer en svenskfödd med två svenska föräldrar alltid vara mer svensk än en invandrare. Det är främst muslimer som är problemet eftersom deras ideologi är så långt ifrån våran kultur vilket bidrar till ofantligt stora problem. Jag vill inte ha någon invandring till Sverige från mellanöstern eller afrika. Jag är inte helt emot invandring men då ska det till alla största grad vara europeiska invandrare eftersom det är mycket enklare för dem att anpassa sig och bete sig på rätt sätt. Jag är för dödsstraff eftersom att jag anser att det är ett passande straff för de som har begått de grövsta brotten och aldrig kommer kunna släppas ut i samhället igen, tillexempel serievåldtäktsmän och seriemördare. Jag är radikalare än SD men jag är fortfarande för demokrati och emot våld och där tror jag det kanske krockar med Afs. Jag har sett på sociala medier att Afs har fått anhängare från nazister vilket jag vill ta avstånd från. Jag håller med Afs åsikter till hög grad men jag känner att jag inte riktigt litar på partiet på grund av detta. Afs har också så lågt väljarstöd och kommer inte riktigt ha något inflytande i politiken. Vad borde man rösta på? Tack

Afs kommer ej in i riksdagen så en röst på Afs är en röst på alla partier som kommer in i riksdagen.

Dvs rösta därför på SD.
Citera
2026-03-10, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
SD vill bygga sina karriärer och tjäna pengar
AFS vill ta tillbaka Sverige !
Valet är enkelt

Man kan inte bara stövla in o börja skrika ut order om man sitter i riksdagen.
Det är en lång process att få igenom sina idéer.
Ett nytt parti måste dessutom etablera sig först innan någon ens lyssnar.

Att genast byta ut SD mot AFS är kontraproduktivt.
Startsträckan för AFS kommer bli minst lika lång som för SD, om inte längre.
Dessutom så har AFS inte ens en chans i nuvarande läge att komma in i riksdagen så det är ett bortkastat och orealistiskt val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in