2026-03-09, 23:37
Medlem
Jag har fått ett erbjudande om ett jobb som innebär säkerhetsklass 3.

Jag åkte fast för snatteri 2007 snattade godis i en mataffär som 16 åring. Samma år åkte jag fast för att åka moppe utan hjälm. Båda brotten resulterade i böter.

Kan dessa brott sätta stopp för att jag får jobbet?
Citera
2026-03-09, 23:43
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candy90

Jag åkte fast för snatteri 2007 snattade godis i en mataffär som 16 åring. Samma år åkte jag fast för att åka moppe utan hjälm. Båda brotten resulterade i böter.

Det kan bli stopp men:

Ja, ett tidigare snatteri (numera juridiskt benämnt ringa stöld) kan absolut stoppa en anställning som kräver säkerhetsklass 3, men det är inte en automatisk diskvalificering.

Här är en genomgång av hur det fungerar:
1. Hur ett snatteri påverkar prövningen
Registerkontroll: Vid säkerhetsklass 3 görs en registerkontroll hos Säkerhetspolisen. Om snatteriet ledde till en dom (t.ex. dagsböter) finns det med i belastningsregistret i fem år.

2. Helhetsbedömning: Säkerhetsprövningen bygger på en helhetsbedömning av din pålitlighet och lojalitet. Brottslighet är en av de vanligaste orsakerna till att en prövning inte godkänns.

3. Bedömning av händelsen: Det är skillnad på om brottet skedde för en månad sedan eller för fyra år sedan. Det spelar även roll om det var en engångsföreteelse eller en del av ett mönster.

Lycka till!
Citera
2026-03-09, 23:50
Medlem
Men mina brott skedde för 20 år sedan..

Min man jobbar för samma företag i en klass 2
Citera
2026-03-10, 00:05
Medlem
Citat:

Kombinationen av att brotten är så pass gamla och lindriga gör att de ska vara gallrade ur alla register som kontrolleras. Om de däremot ställer öppna frågor i en intervju och du berättar hur det är, får de nog ta hänsyn till det du berättat då de bedömer din lämplighet. Tror ändå inte det är diskvalificerande då det är så pass länge sedan och så pass lindriga brott. Säkerhetsklass 3 är ju också den minst känsliga. Dock vet jag inte hur kommunikationen ser ut mellan den som anställer och den som gör säkerhetsintervjun ­– möjligen kan det framgå att det finns något i historiken, men att det anses obetydligt. Och om det då står och väger mellan två kandidater skulle det kanske ändå kunna spela roll.
Citera
2026-03-10, 00:08
Medlem
Jag är enda kandidaten kvar.
Citera
2026-03-10, 00:16
Medlem
Säkerhetsklass 3 är ganska låg nivå. Ganska stort hopp upp till säkerhetsklass 2.

Behövs allvarligare saker för att inte klara säkerhetsklass 3. Arbetsgivaren vet antagligen ingenting och de har bara fått tummen upp att du klarar säkerhetsprövningen.

Det är inte omöjligt att du skulle klara säkerhetsklass 2 också men det du kan åka dit på är om intervjuaren hos kund har kännedom på grund av tillgång till acta publica och vill godkänna dig förutsatt att du är ärlig.
Citera
2026-03-10, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Kombinationen av att brotten är så pass gamla och lindriga gör att de ska vara gallrade ur alla register som kontrolleras.
Helt sant, men det finns en dryg detalj här. Under intervjun brukar de ofta fråga om man har gjort något de bör känna till. Om det är helt gallrat och de inte ens tittar på det så är det ju lugnt att säga att man inte har något brottsligt förflutet. Om det däremot är så att de faktiskt tittar på det så kan det bli väldigt negativt om man säger att man aldrig gjort något men det dyker upp. Att bli påkommen med att försöka dölja något är inte bra när man ska säkerhetsklassas.
Citera
2026-03-10, 03:25
Moderator
Parongatans avatar
Här står lite om de olika säkerhetsklassningarna som SÄPO gör.

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html

Citat:
Säkerhetsklass

En anställning eller ett deltagande i säkerhetskänslig verksamhet ska i vissa fall placeras i säkerhetsklass. Det finns tre säkerhetsklasser. Om anställningen ska placeras i säkerhetsklass och vilken säkerhetsklass anställningen i så fall placeras i beror på i vilken utsträckning personen får del av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter och vilken skada för Sveriges säkerhet personen kan orsaka genom sin anställning eller sitt deltagande.

I säkerhetsklass 1 placeras den som i en omfattning som inte är ringa får del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen kvalificerat hemlig, eller som till följd av sitt deltagande i verksamheten har möjlighet att orsaka synnerligen allvarlig skada för Sveriges säkerhet.

I säkerhetsklass 2 placeras den som i en omfattning som inte är ringa får del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen hemlig, som i ringa omfattning får ta del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen kvalificerat hemlig, eller som till följd av sitt deltagande i verksamheten har möjlighet att orsaka allvarlig skada för Sveriges säkerhet.

I säkerhetsklass 3 placeras den som får del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen konfidentiell, som i ringa omfattning får ta del av uppgifter i säkerhetsskyddsklassen hemlig, eller som till följd av sitt deltagande i verksamheten har möjlighet att orsaka skada som inte är obetydlig för Sveriges säkerhet.
För säkerhetsklass 1 och 2 krävs svenskt medborgarskap om anställningen är vid en statlig myndighet, region eller kommun.

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/registerkontroll.html

Citat:
Vid placering i säkerhetsklass

Säkerhetspolisen genomför registerkontroller för personer vars befattningar är placerade i säkerhetsklass 1–3 i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Vissa personer deltar i säkerhetskänslig verksamhet som enbart kan orsaka ringa skada för Sveriges säkerhet och vars befattningar inte är placerade i säkerhetsklass. Dessa befattningar kräver inte registerkontroll hos Säkerhetspolisen, men övriga delar av säkerhetsprövningen ska genomföras hos verksamhetsutövaren.

Särskild personutredning vid säkerhetsklass 1 och 2

För personer vars befattningar är placerade i säkerhetsklass 1 eller 2 utför Säkerhetspolisen en särskild personutredning i anslutning till registerkontrollen. För dessa personer ska även den kontrollerade personens sambo, make eller maka registerkontrolleras. Personen vars befattning är placerad i säkerhetsklass 1 eller 2 kallas för huvudkontrollerad och dennes sambo, make eller maka för medkontrollerad.

Inför den särskilda personutredningen ska personerna fylla i en bilaga där både den huvudkontrollerades och den medkontrollerades uppgifter anges. De kontrollerades ekonomiska förhållande i form av skulder och tillgångar ska också anges i bilagan.

Eftersom registerkontrollerna för båda löper på till dess att de avslutas av verksamhetsutövaren, är det viktigt att verksamhetsutövaren har rutiner för att säkerställa att relevanta åtgärder vidtas vid förändringar. Om exempelvis den kontrollerades äktenskap eller samboförhållande upphör behöver verksamhetsutövaren avanmäla den medkontrollerade från registerkontrollen.
Citera
2026-03-10, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Helt sant, men det finns en dryg detalj här. Under intervjun brukar de ofta fråga om man har gjort något de bör känna till. Om det är helt gallrat och de inte ens tittar på det så är det ju lugnt att säga att man inte har något brottsligt förflutet. Om det däremot är så att de faktiskt tittar på det så kan det bli väldigt negativt om man säger att man aldrig gjort något men det dyker upp. Att bli påkommen med att försöka dölja något är inte bra när man ska säkerhetsklassas.

Ingenting blir någonsin gallrat. All information finns där sparad för framtiden.
Det som regleras är tillgången till informationen.
Ljuger du så åker du dit. Var ärlig o säg som det är.
"Jag var 16 år och korkad"
Citera
2026-03-10, 07:03
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:

Snattat godis 2007 i en affär, det var 19 år sen men du är körd på arbetsmarknaden tyvärr. Du skall icke stjäla.
Citera
2026-03-10, 07:24
Medlem
Så det finns ett risk att de ej godkänner mig då
Citera
2026-03-10, 07:51
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Så det finns ett risk att de ej godkänner mig då

Du torde vara utgallrad ur alla register och söker en tjänst med låg säkerhetskvalificering så torde inte vara några problem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in