2026-03-09, 23:04
Avslutad
Har precis sålt en dyr sak som kräver en lite större kartong men var köper man dessa? Biltema verkar enbart ha flyttkartonger med handtag vilket inte är en bra box att skicka varor i. Jag googlar på jula och alla såna affärer men dom säljer ju bara flyttkartonger?

Var köper man vanliga kartonger lämpade för frakt?
Citera
2026-03-09, 23:08
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KavlaUpp
Har precis sålt en dyr sak som kräver en lite större kartong men var köper man dessa? Biltema verkar enbart ha flyttkartonger med handtag vilket inte är en bra box att skicka varor i. Jag googlar på jula och alla såna affärer men dom säljer ju bara flyttkartonger?

Var köper man vanliga kartonger lämpade för frakt?

Vad innebär "större", och vilka ungefärliga mått menar du?
Citera
2026-03-09, 23:08
Avstängd
Posten har kartonger!
Citera
2026-03-09, 23:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Vad innebär "större", och vilka ungefärliga mått menar du?

Max 2 kg och enligt traderas mått så blir det "Large" vilket innebär 40x40x120. Inte superstort men ändå Large.
Citera
2026-03-09, 23:14
Medlem
Sno en från soprummet om du bor i lägenhet.
Citera
2026-03-10, 00:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Posten har kartonger!

Var hittar jag dom?
Citera
2026-03-10, 00:13
Avslutad
Ingen som vet var man kan köpa vanliga kartonger??
Citera
2026-03-10, 00:23
Medlem
Citat:
Max 2 kg och enligt traderas mått så blir det "Large" vilket innebär 40x40x120. Inte superstort men ändå Large.
40x40x120 cm är ju en maxgräns, men om du ska ha hjälp att hitta kartonger kan det ju vara smart att tala om vilka mått som faktiskt behövs, så att folk inte i onödan utesluter kartonger som skulle fungera alldeles utmärkt. För det är väl ingen tävling i att lägga sig precis på Tradera-gränsen? Jag frågar eftersom 120 cm är rätt stort för en "vanlig kartong".
Citera
2026-03-10, 00:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
40x40x120 cm är ju en maxgräns, men om du ska ha hjälp att hitta kartonger kan det ju vara smart att tala om vilka mått som faktiskt behövs, så att folk inte i onödan utesluter kartonger som skulle fungera alldeles utmärkt. För det är väl ingen tävling i att lägga sig precis på Tradera-gränsen? Jag frågar eftersom 120 cm är rätt stort för en "vanlig kartong".

Omöjligt att säga. Produkten ska inlindas i bubbelplast och samtidigt ha lite plats över så jag kan fylla tomrummet med papper.

Trodde inte att det skulle vara så svårt att köpa kartonger av olika storlekar men tydligen jättesvårt att hitta en återförsäljare
Citera
2026-03-10, 00:54
Medlem
Fantens avatar
Du kan ju börja med att berätta vilken stad du bor i. Annars kan du ju alltid prova det här Google som jag har hört talas så mycket om. Testa att göra en sökning på 'köpa emballage'.

Citat:
Trodde inte att det skulle vara så svårt att köpa kartonger av olika storlekar men tydligen jättesvårt att hitta en återförsäljare
Eller så kan det vara du som är inkompetent.
Citera
2026-03-10, 00:57
Medlem
Citat:
Omöjligt att säga. Produkten ska inlindas i bubbelplast och samtidigt ha lite plats över så jag kan fylla tomrummet med papper.

Du skrev att flyttlådor inte var lämpliga eftersom de har handtag, men de är ju typiskt också mycket kortare än 120 cm, vilket du inte skrev något om. Det fick mig att tro att du inte alls behöver en så stor kartong. En enkel sak är att mäta den största längden på det du ska förpacka. Om den t.ex. är 80 cm är det ju rätt osannolikt att du skulle behöva ytterligare 40 cm för att få plats med lite bubbelplast och papper.

Om flyttlådor inte är för små är det nog ändå det enklaste, om kartongerna dessutom ska gå att införskaffa snabbt. Handtagen på sådana brukar ju bara bestå av hål i kartongen, som du kan tejpa över med silvertejp eller packtejp, på såväl insida och utsida om du är ambitiös. Ibland är handtagen redan täckta av perforerad kartong som man själv behöver trycka ut. Då kan man ju låta bli detta och förstärka lite på insidan. Borde knappast vara något bekymmer vid frakten efteråt.
Citera
2026-03-10, 01:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Du kan ju börja med att berätta vilken stad du bor i. Annars kan du ju alltid prova det här Google som jag har hört talas så mycket om. Testa att göra en sökning på 'köpa emballage'.

Eller så kan det vara du som är inkompetent.

Har googlat men allt som kommer upp är flyttkartonger med handtag vilket betyder stora hål rakt in till produkten som behöver skyddas vid frakten. Skulle vara om jag försöker tejpa för dessa hål men det känns inte optimalt. Verkar gå att beställa vanliga kartonger från olika hemsidor men jag behöver kartongerna i morgon.

Jag behöver bara helt vanliga kartonger för att frakta en sak jag sålt. Nästan chockad över att varken Jula, Biltema eller Claes Ohlsson har detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in