2026-03-09, 18:22
Medlem
ursprungligens avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0pVEME/sofia-fick-tvillingbanan

Citat:
Barnens mellis tog en oväntad vändning för Sofia, 36.

Bananskalet dolde en hemlighet.

– Jag tog massor av bilder och filmade från alla olika vinklar, säger hon.

Bananer i pyjamas kommer två och två.

Men det kan också gälla de utan.

Sofia, 36, köpte bananer på samma mataffär i Sundbyberg norr om Stockholm som hon alltid brukar göra. Sedan tänkte hon inte mer på det.

Men när hon kom hem märkte hon att en av bananerna stack ut.

.........
Och ännu konstigare blev det innanför skalet. Där gömde sig ovanligt många bananer.

– Jag har aldrig sett något liknande. Jag tog massor av bilder och filmade från alla olika vinklar, säger Sofia.

Resten av familjen blev dock inte lika upprymda över tvillingbananen.

Är det verkligen så ovanligt med "tvillingbananer"?

Jag köpte själv en tvillingbanan för några veckor sedan, men visste inte att det var sån nyhetstorka att Aftonbladet skulle vara intresserade av "fyndet". Jag reagerade på att jag aldrig sett någon tidigare, men lät det stanna med det.

Det måste väl vara något som förekommer då och då? Eller beror det på någon farlig mutation i Centralamerika? Jag tror min tvillingbanan var en ekologisk banan från Nicaragua.

Vad har bananätare här på FB för erfarenheter?
Citera
2026-03-09, 19:30
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Ja det var väl en rolig grej. Åtminstone för barnen kan jag tänka mig. Som när det är 2 äggulor i ett ägg.. Men vette fan om jag kan tycka att det är en nyhet.
Citera
2026-03-09, 20:06
Bannlyst
Jag ser inte riktigt nyhetsvärdet i det här, men jag har nog aldrig varit med om en dubbelpipig guleböj och kan inte minnas att jag hört tals om det, ovanligt men inte förstasidesstoff!
Citera
2026-03-09, 20:12
Medlem
DoktorNos avatar
Fick med en dubbelpipig i en klase för några år sen. Gjorde en rätt mäktig banana split.
Inget märkvärdigt med en tvillingbanan. Inget man kontaktar aftonbladet för i alla fall.
Citera
2026-03-09, 20:22
Medlem
Det förekommer så skulle inte kalla det jätteunikt precis. Bananer kan även växa ihop fler än bara två men sådanna ''fula'' klassar med ihopväxta bananer sorteras helt enkelt ut innan de skickas ut på marknaden, Så de vi får se är de som sett någorlunda normala ut för att passera den kontrollen.
Att göra nyheter av något sådant är bara rent larv. Precis som med andra frukter och grönsaker sorteras de ut enbart för att de anses ''fel'' så det är därför man inte ser dem. Ihopväxta morötter är rätt vanligt de med men de sorteras bort innan de skickas till butik.
Citera
2026-03-09, 22:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fantail
Det förekommer så skulle inte kalla det jätteunikt precis. Bananer kan även växa ihop fler än bara två men sådanna ''fula'' klassar med ihopväxta bananer sorteras helt enkelt ut innan de skickas ut på marknaden, Så de vi får se är de som sett någorlunda normala ut för att passera den kontrollen.
Att göra nyheter av något sådant är bara rent larv. Precis som med andra frukter och grönsaker sorteras de ut enbart för att de anses ''fel'' så det är därför man inte ser dem. Ihopväxta morötter är rätt vanligt de med men de sorteras bort innan de skickas till butik.
Så är det så klart. Att man vanligtvis sorterar bort det som inte är prima.
Citera
2026-03-10, 02:16
Medlem
Varför togs inte detta upp i kvällens Aktuellt? Skandal! Vad får vi för licenspengarna egentligen?!
Citera
2026-03-10, 14:38
Medlem
Men för helvete är detta verkligen nyheter?

Har hon själv ringt AB för att komma med i tidningen så många frågor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in