2026-03-09, 18:20
Medlem
En liten privat hyresvärd i Hallsberg har bytit lås till min lägenhet. Detta pga att jag ligger efter med flera hyror. Han ska nu tömma lägenheten på mina saker. Hans eget beslut utan mitt medgivande.
Får det gå till så?
Citera
2026-03-09, 18:21
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Nej. Han måste lämna in till KFM som verkställer vräkningen.

Är du med i HGF?
Citera
2026-03-09, 18:23
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wieso
En liten privat hyresvärd i Hallsberg har bytit lås till min lägenhet. Detta pga att jag ligger efter med flera hyror. Han ska nu tömma lägenheten på mina saker. Hans eget beslut utan mitt medgivande.
Får det gå till så?

Tyvärr får han inte göra så.
Det är kronofogden som ska göra det.

Varför betalar du inte?
Citera
2026-03-09, 18:23
Medlem
Gissar att det föregicks av en anmodan att vidta rättelse som du sket i?
Citera
2026-03-09, 18:31
Medlem
VoktorDodkas avatar
Förr kunde det ta uppemot ett halvår att bli vräkt för obetalda hyror men det ändrades, idag går det på någon månad, typ det tidsintervall, "flera hyror", som TS beskriver att han tror han kunnat bo gratis. Gissningsvis har avhysningen haft sin gilla gång men TS har trott han kan bo kvar om han ignorerar krav och delgivningar, så är det inte längre.
Citera
2026-03-09, 18:32
Medlem
Polisanmäl. Och ring kronofogden. De vet vad en hyresvärd får göra och inte göra. Han kanske får byta lås men jag tror inte han får röra dina prylar.

Det finns säkert något olagligt i detta. Du får en respit tills fogden kommer men då kanske du hittat något annat.
Citera
2026-03-09, 18:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Ja betalar du inte hyran. Så kan det hända. Du blir vräkt. Dock vanligtvis görs detta enligt lagboken. Det är kronis så som sköter det hela. Men har man en skum hyresvärd ska kan de ju liksom skita i detta. Det kostar att anlita Kronis och de är kanske själva redan uppsatta på deras register.
Citera
2026-03-09, 19:02
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Nej. Han måste lämna in till KFM som verkställer vräkningen.

Är du med i HGF?

Det är den korrekta vägen, ja.
Citera
2026-03-09, 19:08
Medlem
Citat:
Får det gå till så?

Nej, så får det inte gå till. Hyresvärden har begått ett brott.
Citera
2026-03-09, 19:08
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är inte så lite humor när personer som TS tror att dom kan skita i sina plikter men kräver att deras hyresvärd ska följa regler och förordningar.

Haha jo. Lite kul är det. Sedan har man inte så mycket skydd i Sverige lagligt. Du kan bli vräkt inom bara en månad med en missad betalning. Det är liksom bättre i tex UK (kanske förklaring varför många vill dit). Du kan skita i att betala hyran i åratal och det kommer ändå vara extremt svårt för värden att vräka dig...
Citera
2026-03-09, 19:09
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Om hyresvärden har bytt ditt lås utan lov, bör du polisanmäla det, gör det snarast.
Citera
2026-03-09, 19:38
Medlem
Citat:
Får det gå till så?

Vem exakt har bytt lås? Det du beskriver är hur en avhysning av kronofogden kan gå till också och det kan vara så att du fått (och missat?) både betalningsanmaningar och kronofogdens information om tid för avhysning. Om du inte är hemma när kronofogden kommer så byter de låsen och börjar tömma lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in