2026-03-09, 17:13
Medlem
Hej!
Kan jag få hjälp att tolka ett batteritest?

Jag köpte en bil 23/12. Renault Mègane från 2017.
Säljaren lovordade bilen och försäkrade mig om att allt var okej.

Efter 1,5 månad startade inte bilen, fick använda booster.
Nu händer det titt som tätt så jag gjorde ett batteritest. Resultatet blev State of health 42%. Av 720a gav det bara 304a. Säljaren menade att batteriet var bra när den såldes för att den startade.
Jag gjorde ett reklamationsförsök men han stötte bort det direkt och började prata om vägen via ARN, eller 1000kr i goodwill för att jag ska undvika ARN.

Han menar att det är slitagedel, och det håller jag ju med om. Men säger att det var bra när den såldes, i varudeklarationen. Så min fråga är helt enkelt : Kan ett batteri gå från bra till så dåligt som 42% på 2,5 månad? Jag kör långa sträckor varje vecka.
Citera
2026-03-09, 17:28
Medlem
zoombos avatar
Är detta originalbatteriet? Batterier är förbrukningsvara och efter 9 år är det garanterat dags att byta.

Men för att svara på din fråga: det låg säkert på runt samma siffror även då du köpte den, tror inte man testar batteriet på detta sätt vid en enklare konditionstest utan man mäter bara spänningen och kollar så att den startar.

En av mina bilar hade ungefär samma siffror på sitt batteri och startade alltid men när det blev smällkallt så ville den inte längre så jag köpte ett nytt batteri för 950,- och nu är det inga problem.

Konkret råd: ta tusenlappen och köp ett nytt batteri på Biltema, det borde täcka större delen av vad ett nytt kostar.
Citera
2026-03-09, 17:29
Medlem
borrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omattias
Hej!
Kan jag få hjälp att tolka ett batteritest?

Jag köpte en bil 23/12. Renault Mègane från 2017.
Säljaren lovordade bilen och försäkrade mig om att allt var okej.

Efter 1,5 månad startade inte bilen, fick använda booster.
Nu händer det titt som tätt så jag gjorde ett batteritest. Resultatet blev State of health 42%. Av 720a gav det bara 304a. Säljaren menade att batteriet var bra när den såldes för att den startade.
Jag gjorde ett reklamationsförsök men han stötte bort det direkt och började prata om vägen via ARN, eller 1000kr i goodwill för att jag ska undvika ARN.

Han menar att det är slitagedel, och det håller jag ju med om. Men säger att det var bra när den såldes, i varudeklarationen. Så min fråga är helt enkelt : Kan ett batteri gå från bra till så dåligt som 42% på 2,5 månad? Jag kör långa sträckor varje vecka.

Kräv ett nytt batteri!!
Du har garanti oavsett vad firman säger.
Citera
2026-03-09, 17:45
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Kräv ett nytt batteri!!
Du har garanti oavsett vad firman säger.

Tror inte man kan kräva detta på slitvaror. Skulle t ex en xenonlampa slockna efter någon vecka kan man heller inte räkna med att få ersättning för detta, omfattas inte av någon slags garanti. Det har dessutom varit extremt kallt och skulle man ha glömt lyset på så att batteriet blivit helt tomt och behövt laddas så har man decimerat livslängden på batteriet rejält - vilket varken han eller en opartisk nämnd kan bevisa att det hänt eller inte hänt.

En tusenlapp till att köpa ett nytt batteri är däremot en bra kompromiss.
Senast redigerad av zoombo 2026-03-09 kl. 17:47.
Citera
2026-03-09, 17:45
Medlem
sommarlovs avatar
Batterier är så, säljaren kan hävda att du laddat ur batteriet och inte ladda det i kylan.
Kan du bevisa att du tagit hand om batteriet?
Citera
2026-03-09, 20:40
Medlem
killawifes avatar
Säljaren har givetvis inte testat batteriet, något man sällan gör om man inte får problem. Kör man sin bil varje dag så kan även dåliga batterier leva länge men står bilen i några dagar så har man helt plötsligt inte kräm så det räcker.

1000:- i kompensation är faktiskt helt okej.
Citera
2026-03-09, 20:41
Medlem
bo-jerrys avatar
Tyvärr är batterier kluriga grejer. Har du dessutom köpt en begagnad bil finns väl inga direkta garantier?
Citera
2026-03-09, 20:56
Medlem
Abscess1122s avatar
Kan knappast kosta mycket mer än 1000kr byta ut batterifan själv. Nej jag anser inte det är en kostnad som försäljaren ska stå för. Det är lite som däck som slits ut. Vissa saker får man bara vara beredd på byta ut när man köper begagnad bil, 12V batteriet är en sådan ting.
Citera
2026-03-09, 20:58
Medlem
Var det en svensk säljare eller en blattasäljare? Testa själv annars och koppla på en batteriladdare och rekondionera batteriet. Har du tur kan de återställa batteriet till i princip "nästan" nyskick.
Vad som händer med ett bilbatteri är att det blir sulfaterat dvs det bildas blysulfatkristaller på plattorna. För att få bort sulfaten på blyplattorn så skickar laddaren på kraftiga strömpulser så sulfaten släpper. Vilket med lite tur kan återställa batteriet till nästan nyskick OM man har TUR!
Citera
2026-03-10, 10:08
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weedclub
Var det en svensk säljare eller en blattasäljare? Testa själv annars och koppla på en batteriladdare och rekondionera batteriet. Har du tur kan de återställa batteriet till i princip "nästan" nyskick.
Vad som händer med ett bilbatteri är att det blir sulfaterat dvs det bildas blysulfatkristaller på plattorna. För att få bort sulfaten på blyplattorn så skickar laddaren på kraftiga strömpulser så sulfaten släpper. Vilket med lite tur kan återställa batteriet till nästan nyskick OM man har TUR!

Det finns batteriladdare som har ett sånt program men då måste man upp i pris. De vanliga, billiga laddarna klarar de inte. Om det sen verkligen fungerar är ett lotteri.
Citera
2026-03-10, 14:50
Medlem
Fattar inte riktigt problemet, det är en beg. bil, tjacka ett billigt batteri på Biltema eller ett dyrt batteri hos märkeshandlaren, byt!
Problemet löst.
Citera
2026-03-10, 14:59
Medlem
eldrattans avatar
Kolla om det sitter ett originalbatteri i bilen. Isåfall brukar är det dags att byta batteriet. Är det en diesel så ska du ha ett agm batteri. Exide Ek700 agm sitter i original. Köp från amazon eller tyskland så klarar du dig runt 1500 för ett sådant. Det positiva är att du inte behöver koda in ett nytt batteri vid byte. Dock så kommer det upp på displayen om det är ett nytt batteri du stoppat in, välj yes då.

Om du känner någon med tillgång till tex renolink eller liknande, så be personen koda bort start och stop funktionen. Det var en stor fluga runt årtalen när din bil tillverkades. Blev inte riktigt så bra som det var tänkt.
Senast redigerad av eldrattan 2026-03-10 kl. 15:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in