2026-03-09, 15:35
Medlem
Styrkelyftares avatar
Hej,

För att göra en lång historia kort så besökte jag läkaren idag på grund av att jag under flera år haft problem med mjäll/mjälleksem i hårbotten. Jag har provat en hel del mjällschampon och även Elocon kutan lösning utan resultat.

Hursomhelst, efter att läkaren kikat igenom min hårbotten, rekommenderade hon läkemedlet isotretinoin. Vad jag kan läsa mig till används dock detta läkemedel i första hand mot akne (framför allt svår akne). Detta har gjort mig tveksam. Jag har inte problem med akne mer än några enstaka finnar på ryggen som inte besvärar mig.

Frågan är alltså: är det någon här inne som använt isotretinoin till följd av besvär med mjälleksem? Funkade det i så fall?
Citera
2026-03-09, 15:59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Hej,

För att göra en lång historia kort så besökte jag läkaren idag på grund av att jag under flera år haft problem med mjäll/mjälleksem i hårbotten. Jag har provat en hel del mjällschampon och även Elocon kutan lösning utan resultat.

Hursomhelst, efter att läkaren kikat igenom min hårbotten, rekommenderade hon läkemedlet isotretinoin. Vad jag kan läsa mig till används dock detta läkemedel i första hand mot akne (framför allt svår akne). Detta har gjort mig tveksam. Jag har inte problem med akne mer än några enstaka finnar på ryggen som inte besvärar mig.

Frågan är alltså: är det någon här inne som använt isotretinoin till följd av besvär med mjälleksem? Funkade det i så fall?

Seborroiskt eksem

Detta hittade jag på Google:

"Low-dose isotretinoin (typically
daily) is an effective, off-label treatment for moderate-to-severe, recalcitrant seborrheic dermatitis
"

https://www.google.com/search?q=isotretinoin+seborrheic+dermatitis&oq=iso tretinoin+se&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBEAAYgAQyBggAE EUYOTIHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIHCAMQABiABDIHCAQQABi ABDIHCAUQABiA BDIHCAYQABiABDIICAcQABgWGB4yCAgIEAAYFhgeMgoICRAAGA oYFhgeMggIChAAGBYYHjIICAsQABgWGB4yCAgMEAAYFhgeMgoI DRAAGAoYFhgeMggIDhAAGBYYHtIBCTI3NDQ2ajBqN6gCFLACAf EFcAMYaBLB20I&client=ms-android-honor&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8#lfId=ChxjMe

Efficacy and Safety of Low-dose Oral Isotretinoin for Seborrhea

https://clinicaltrials.gov/study/NCT01139749
Senast redigerad av trottwell 2026-03-09 kl. 16:14.
Citera
2026-03-09, 16:15
Medlem
Finns studier.

”According to the study, low-dose oral isotretinoin is effective in treating moderate-to-severe seborrheic dermatitis, as it significantly improves clinical scores and symptoms with only moderate adverse events. Clinicians should consider isotretinoin as an option for patients who do not respond adequately to first-line therapies, such as topical antifungals or corticosteroids It may be necessary for more research to be conducted in the next 5–10 years regarding therapeutic measures and safety.”

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC12724198/
Citera
2026-03-09, 16:44
Medlem
Oftast är ju mjäll en svampinfektion. Har du testat schampon med svampdödande medel som ketokonazol i? Finns massa mjällschampon som inte har rejäl svampdödande ingredienser, de är ganska ineffektiva oavsett om de inte reklam påstår sig fungera.
Citera
2026-03-09, 16:51
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Oftast är ju mjäll en svampinfektion. Har du testat schampon med svampdödande medel som ketokonazol i? Finns massa mjällschampon som inte har rejäl svampdödande ingredienser, de är ganska ineffektiva oavsett om de inte reklam påstår sig fungera.

Jag har testat Ketokonazol och Fungoral men även andra mjällschampon genom åren. Tyvärr har inget fungerat.
Citera
2026-03-09, 17:51
Avslutad
Hur ofta duschar du?
Om du inte duschar varje dag, testa det.
Citera
2026-03-09, 17:56
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .HEROIN
Hur ofta duschar du?
Om du inte duschar varje dag, testa det.

Sen när blev man fri från mjälleksem genom att duscha?
Citera
2026-03-09, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Sen när blev man fri från mjälleksem genom att duscha?
Det kan bli väldigt mycket bättre eller bra.
Citera
2026-03-09, 18:13
Medlem
Citat:
Det kan bli väldigt mycket bättre eller bra.
Det är en sjukdom, man är inte smutsig.
Citera
2026-03-09, 18:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Det är en sjukdom, man är inte smutsig.

Har du själv mjälleksem?

Annars har jag inget att säga till dig, eftersom du är en klassisk posthora.
"här kan jag skriva nåt spydigt om nåt jag inte har koll på, jaaaa det gör jag"

PS Det blir jävligt mycket värre utan bra hygien.
Kan bli sämre om man har lite längre hår också.
Senast redigerad av .HEROIN 2026-03-09 kl. 18:27.
Citera
2026-03-09, 18:26
Medlem
Citat:
Har du själv mjällexem?

Annars har jag inget att säga till dig, eftersom du är en klassisk posthora.
"här kan jag skriva nåt spydigt om nåt jag inte har koll på, jaaaa det gör jag"
Ja, det har jag och har haft sedan 70-talet. Runt 1990 var det så illa att det blödde i hårbotten (klådan var så stark att jag rev mig i hårbotten i sömnen). Men nu på senare år har det lugnat ned sig, med hjälp av vanliga mjällshampon. Dock har jag kvar mjälleksemet i ögonfransbottnarna, vilket fortfarande är ett irritationsmoment. Hade jag haft chansen när jag var ung att testa isotretinoin hade jag gjort det direkt. Du själv då?
Citera
2026-03-09, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Ja, det har jag och har haft sedan 70-talet. Runt 1990 var det så illa att det blödde i hårbotten (klådan var så stark att jag rev mig i hårbotten i sömnen). Men nu på senare år har det lugnat ned sig, med hjälp av vanliga mjällshampon. Dock har jag kvar mjälleksemet i ögonfransbottnarna, vilket fortfarande är ett irritationsmoment. Hade jag haft chansen när jag var ung att testa isotretinoin hade jag gjort det direkt. Du själv då?

Då borde du veta att det blir bättre om man duschar regelbundet, helst varje dag, mot om man duschar var tredje eller fjärde, typ.
Jag är inte jättebesvärad, ibland blir det mer, men oftast syns det inte.
Jag är rakad på huvudet och det gör det bättre, när jag har sparat ut det lite så blir det värre, nästan som att jag skulle vara allergisk mot mitt eget hår.

Vad gör dina mjällshampon mer än att ta bort olja/fett från huden? Eller använder du ketokonazol?
Senast redigerad av .HEROIN 2026-03-09 kl. 18:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in