2026-03-09, 15:12
Avstängd
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/bostadsbristen-stoppar-unga-fran-att-flytta-hemifran

Citat:
Var femte ung vuxen mellan 20 och 27 år bor kvar hos sina föräldrar, och 90 procent av dem vill flytta därifrån. Bakom siffrorna ligger bostadsbristen, menar Hyresgästföreningen.
Vartannat år sedan 1997 genomför Hyresgästföreningen en undersökning om unga vuxnas boende. Senaste rapporten visar att trenden är att utflyttningen sker allt senare. Snittåldern på när man flyttar hemifrån ligger nu på 21 år, jämfört med 20 år på 00-talet och 19 år på 70-talet.
Citera
2026-03-09, 15:19
Medlem
Det råder ingen bostadsbrist i Sverige. Däremot är hyrorna i nyproduktionen för höga för unga människor och en 20-åring kan sällan visa upp tillräcklig lön för att få hyra, eller kunna ta ett lån.
Citera
2026-03-09, 15:20
Avstängd
Har väl varit så i många år nu! Unga människor är bortskämda och vill inte jobba som man gjorde förr för att skaffa sitt första egna boende nu vill alla har det serverat!
Citera
2026-03-09, 15:27
Medlem
Onanikrems avatar
För mycket invandrare som tar upp lägenheter i onödan.

Kombination av det och som ovanstående skrev, många ungdomar arbetar inte hur skall de då kunna betala hyra?
Citera
2026-03-09, 15:27
Medlem
supremanics avatar
De är bara lata och vill ha allt serverat på silverfat!
När jag var ung fick man minsann knata ner till en utav ortens fabriker och ta anställning sen hyra en nyproducerad lägenhet för 149:90 kr i månaden vilket var mindre än en tiondel av min lön

Citera
2026-03-09, 15:28
Medlem
När jag var ung på 90-talet fick man välja mellan tre lägenheter. Men sedan så kom massinvandringen, och de nyanlända har alltid förtur. Det har kommit nästan två miljoner invandrare, så naturligtvis blev det bostadsbrist.
Senast redigerad av Newton555 2026-03-09 kl. 15:35.
Citera
2026-03-09, 15:39
Medlem
Limma skinkbits avatar
"Snittåldern på när man flyttar hemifrån ligger nu på 21 år, jämfört med 20 år på 00-talet och 19 år på 70-talet."

Men är det så farligt då? Det lär ändå vara tidigast i Europa. Man ska väl ändå plugga några år eller jobba och spara ihop pengar.

Näst tidigast tydligen. Finnarna är 0,1 år yngre när de flyttar.
https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/flyttlasset-gar-tidigt-svenska-ungdomar
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-03-09 kl. 16:10.
Citera
2026-03-09, 15:40
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
När jag var ung på 90-talet fick man välja mellan tre lägenheter. Men sedan så kom massinvandringen, och de nyanlända har alltid förtur. Det har kommit nästan två miljoner invandrare, så naturligtvis blev det bostadsbrist.

Det är ingen bostadsbrist i sverige.
Citera
2026-03-09, 15:58
Medlem
swebarbs avatar
Helt klart en stor brist på billiga lägenheter det mesta som byggs är på tok för dyrt idag.
Citera
2026-03-09, 16:11
Medlem
I Stockholm är det lätt (under ett års kötid) att få ungdomslägenhet, studentlägenhet och korttidskontrakt.

Tror dels att många föräldrar inte bäddar för ungarna genom att ställa dem i bostadsköer och dels att vissa ungdomar trivs lite för bra i föräldrahemmet. Tex bor unga män hemma längre än unga kvinnor, och de ska ju ut på samma bostadsmarknad.
Citera
2026-03-09, 16:14
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Inte bara det, hyrorna är åt helvette.
Hur ska man som student kunna betala typ 7k i hyra?
Såg en student som betala nästan 15k i lund för en jävla tvåa tror jag.

Man måste ge unga en chans att bli vuxna och flytta hemifrån och man borde då bygga fler ettor och tvåor då det duger gott för en student.
Fan, jag flyttade från umeå förra hösten efter att ha bott där i nästan 3 år och man hade lätt kunnat bygga ett nytt område med lägenheter endast för studenter.
Citera
2026-03-09, 16:18
Medlem
Cremefraicheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det råder ingen bostadsbrist i Sverige. Däremot är hyrorna i nyproduktionen för höga för unga människor och en 20-åring kan sällan visa upp tillräcklig lön för att få hyra, eller kunna ta ett lån.

Jo, det råder en bostadsbrist - av billiga lägenheter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in