2026-03-09, 14:45
Medlem
Sitter just nu och pluggar i min studentlägenhet och det sitter en jättegullig ekorre i ett träd precis utanför fönstret. Går det att typ att mata den genom att lägga mat utanför fönstret så den kommer tillbaka varje dag? Vad ska man mata den med isåfall?
Citera
2026-03-09, 14:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bdudoslebfbx
Sitter just nu och pluggar i min studentlägenhet och det sitter en jättegullig ekorre i ett träd precis utanför fönstret. Går det att typ att mata den genom att lägga mat utanför fönstret så den kommer tillbaka varje dag? Vad ska man mata den med isåfall?

Det finns en Youtubesida som heter "Squirrels at the window".

Kolla på videorna där så får du många tips.
Citera
2026-03-09, 14:59
Avstängd
De älskar hasselnötter, solrosfrön och frön från grankottar och frön från tallkottar. Men de äter också svamp, insekter, insektslarver och mycket annat de hittar i skogen. De kan bli riktigt tama fast de är rätt skygga! Bygg ett bo år den!https://www.naturskyddsforeningen.se/skola/bygg-en-ekorrholk/
Citera
2026-03-09, 15:01
Medlem
Fantens avatar
Hasselnötter. Eller ja, dom äter egentligen lite vad som helst men dom älskar just hasselnötter. Osaltade jordnötter går också an, eller solrosfrön. Dom äter också bär, mossa, grankottar och insekter om det bjuds. Men hasselnötter är favoriten.

Är du riktigt ambitiös så sätter du upp en ekorrholk, andra alternativ är tillgängliga.

Och ja, ser du till att det finns man som den gillar, så kommer den att komma tillbaka.
Citera
2026-03-09, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bdudoslebfbx

Lura den inte. Om du inte sitter vid samma fönster i sommar, så kommer den bli både besviken och hungrig. Ekorrar lider ingen brist på mat överhuvudtaget.
Citera
2026-03-09, 15:02
Medlem
BombaySaphires avatar
Hasselnötter, valnötter, solrosfrön. De gillar även päron, äpple och morot i mindre bitar.
Och en liten skål/bunke med vatten uppskattar de jättemycket.
Citera
2026-03-09, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns en Youtubesida som heter "Squirrels at the window".

Kolla på videorna där så får du många tips.
Tack för tipset! Rolig kanal
Citera
2026-03-09, 15:08
Medlem
Fantens avatar
Jag kan för övrigt också tipsa om Mark Robers filmer om dom labyrinter han har byggt i sin trädgård för ekorrar. Sicka jävla ninjas dom är.

https://www.youtube.com/watch?v=hFZFjoX2cGg
Citera
2026-03-09, 16:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Jag kan för övrigt också tipsa om Mark Robers filmer om dom labyrinter han har byggt i sin trädgård för ekorrar. Sicka jävla ninjas dom är.

Det är en rolig kanal men jag tror att det blir trångt med sådana labyrinter och hinderbanor i TS studentlägenhet.
Citera
2026-03-09, 16:29
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är en rolig kanal men jag tror att det blir trångt med sådana labyrinter och hinderbanor i TS studentlägenhet.
Om man inte är helt född i farstun så förstår man att jag prata rekommenderade dom helt appropå.
Citera
2026-03-09, 16:37
Medlem
Full-Retards avatar
Det kommer gå finfint, mata den med nötter och kokta ägg
Citera
2026-03-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten

Rolig video! Dem verkar vara rätt smarta ändå.

Tror jag ska testa att lägga ut lite nötter och vatten imorgon och hålla koll i fönstret när jag sitter och pluggar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in