2026-03-09, 12:58
Medlem
cordelias avatar
Hej! Jag har börjat tänka på detta med kommunikation i kris. Vid ett längre strömavbrott- hur kommer det att fungera att ringa/smsa? Funkar gammal icke smartphone bättre i de anseendena eller finns det en plan i samhället för kommunikation. Tex några centraler eller liknande. Börjat tänka på detta iom att jag har unga vuxna barn som precis flyttat hemifrån för att studera.
Citera
2026-03-09, 13:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Hej! Jag har börjat tänka på detta med kommunikation i kris. Vid ett längre strömavbrott- hur kommer det att fungera att ringa/smsa? Funkar gammal icke smartphone bättre i de anseendena eller finns det en plan i samhället för kommunikation. Tex några centraler eller liknande. Börjat tänka på detta iom att jag har unga vuxna barn som precis flyttat hemifrån för att studera.

Nej varför skulle de fungera utan ström?
Citera
2026-03-09, 13:06
Medlem
LoRa WAN kan vara värt att kolla upp.

Typ:
https://m.youtube.com/watch?v=2Ry-ck0fhfw&pp=ygUGTGlseWdv

Lilygo T-deck Plus
Senast redigerad av ladicius 2026-03-09 kl. 13:16.
Citera
2026-03-09, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Alla basstationer har backup batteri packs, men när dom tar slut så är det klippt med all form
av mobil teknik.

Det som funkar är vanlig gammaldags VHF radio. Räckvidd: Några kilometer
( typ jaktradio )

Annars: Röksignaler, Morse telegrafi etc
Citera
2026-03-09, 13:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Alla basstationer har backup batteri packs, men när dom tar slut så är det klippt med all form
av mobil teknik.

( typ jaktradio )

27MHz, alltså komradio. För civilt bruk funkar det till runt en kommun, pratar inte om Norrland, utan södra Sverige. Räckvidd 5km-30km, beroende på masthöjd, bra antenn (eller dålig..)

Finns sådana man behöver certifikat också, finns på nätet. (amatörcert)
-Kan köpas på Ali, Amazon etc. Har inte kollat marknaden på många år..
Citera
2026-03-09, 13:49
Medlem
Citat:

Enkelt svar: om nätet ligger nere och du saknar annan form av kommunikation, t ex radio eller liknande, så kommer du helt enkelt inte att kunna kommunicera digitalt med andra.
Citera
2026-03-09, 13:50
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej varför skulle de fungera utan ström?
Inte utan ström men läste någonstans att de ev funkar bättre än smartphone om det är begränsad kapacitet i master etc…?
Citera
2026-03-09, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
27MHz, alltså komradio. För civilt bruk funkar det till runt en kommun, pratar inte om Norrland, utan södra Sverige. Räckvidd 5km-30km, beroende på masthöjd, bra antenn (eller dålig..)

Finns sådana man behöver certifikat också, finns på nätet. (amatörcert)
-Kan köpas på Ali, Amazon etc. Har inte kollat marknaden på många år..

Jag har vanlig handhållen jaktradio , zodiac.
31 eller 155 Mhz

31 uppe i norrland med dålig terräng och 155 Hhz där det är platt.
Men över 3 km då hörs det dåligt.

Men det finns avancerade digitala varianter som hundförarna använder.
Så dom kan kombinera hundpejl och samtal.
Citera
2026-03-09, 14:25
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
av mobil teknik.

( typ jaktradio )

Batteribackupen är mellan 4-8 timmar enligt AI men det är också beroende på hur mycke trafik som skulle gå via masten.
Jag gissar att det säkerligen skulle bli full fart på SMS, surf och samtal om något hände så vi får nog räkna med fyra timmar innan nätet fallerar vid strömavbrott. Vissa stationer kanske även dieselgeneratorer eller annan typ av backup men ingen aning hur många.

Vi kan nog glömma kommunikation på vanligt sätt om något sker. I värsta fall kanske vi måste börja prata med folk öga mot öga.
Citera
2026-03-09, 14:50
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ang batteribackupen i radiomasterna är det olika antal timmar som det är krav på, beroende om det är i stan eller ute på landet. Jag kommer inte ihåg vilka som hade kortast eller längst krav.
Att tänka på är att batteridriften är beräknad på att batterierna är nya o fräscha, de ska ju bytas ut vart 3-5 år.
Så blir det strömavbrott och masten har gamla batterier så kan man lätt räkna med att driftstiden halveras.
Citera
2026-03-09, 15:20
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Jag har vanlig handhållen jaktradio , zodiac.
31 eller 155 Mhz

31 uppe i norrland med dålig terräng och 155 Hhz där det är platt.
Men över 3 km då hörs det dåligt.

Men det finns avancerade digitala varianter som hundförarna använder.
Så dom kan kombinera hundpejl och samtal.

Det funkar också, men jag pratade om stationär utrustning, inte handhållna enheter som t.ex jaktradio. Om man har ett maströr med antenn och en CB-radio på 5W, kommer man långt.

Samma med bil, med en bra antenn funkar det kanske 1-2 mil.
Citera
2026-03-09, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det funkar också, men jag pratade om stationär utrustning, inte handhållna enheter som t.ex jaktradio. Om man har ett maströr med antenn och en CB-radio på 5W, kommer man långt.

Samma med bil, med en bra antenn funkar det kanske 1-2 mil.

Ok, ja men vääldigt få i landet har den typ av utrustning i dag.
Kanske några åkerier ?

samt dom är beroende av 220 v. En jaktradio har laddbara lithium AAA batterier
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här