2026-03-09, 11:38
Medlem
Skvistens avatar
Har alltid tyckt och sagt till min sambo att hon har mkt dåligt lokalsinne och i helgen bekräftades detta.

Vi stod bägge i vårt badrum och då frågade hon mig vilket rum som låg bakom badrumsväggen.
Då vi bott i samma hus i över 10år trodde jag att hon skämtade, men så var icke fallet.

Där och då förstod jag att hon totalt saknar lokalsinne och dessutom inte funderar på helheter och hur saker hänger ihop.

Om vi skulle stå i vårt vardagsrum och jag ber henne peka åt vilket håll vår närmsta mataffär ligger så är detta en total omöjlighet.

Är detta typiskt kvinnligt?
Citera
2026-03-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten

Jag vill inte gå så långt som att säga att det är typiskt kvinnligt, men det är dock så att de flesta som saknar lokalsinne är kvinnor.
Citera
2026-03-09, 11:47
Medlem
supremanics avatar
Kvinnor har enligt forskning sämre spatial förmåga (rumsuppfattning) än män.
Citera
2026-03-09, 11:53
Medlem
halaltarzans avatar
Och vad är tänkt att man ska göra åt det då, eller vill TS bara få ett konstaterande?

För övrigt så är väl inte TS helt ute och cyklar, min kärring tror att vi kommer till Odenplan oavsett åt vilket håll vi går.
Senast redigerad av halaltarzan 2026-03-09 kl. 11:55.
Citera
2026-03-09, 11:54
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Nog för att det kan finnas vissa skillnader i på vilket sätt man orienterar sig. Men det har nog inget med kön och biologi att göra.

Måste fråga, hur gammal är hon och har det alltid varit så? Eller är det något som blivit värre med tiden till och med?
Citera
2026-03-09, 12:09
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Har alltid tyckt och sagt till min sambo att hon har mkt dåligt lokalsinne och i helgen bekräftades detta.

Vi stod bägge i vårt badrum och då frågade hon mig vilket rum som låg bakom badrumsväggen.
Då vi bott i samma hus i över 10år trodde jag att hon skämtade, men så var icke fallet.

Där och då förstod jag att hon totalt saknar lokalsinne och dessutom inte funderar på helheter och hur saker hänger ihop.

Om vi skulle stå i vårt vardagsrum och jag ber henne peka åt vilket håll vår närmsta mataffär ligger så är detta en total omöjlighet.

Har läst att kvinnor är bättre på multitasking än män, men män ska vara bättre på lokalsinne.
Citera
2026-03-09, 12:10
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Och vad är tänkt att man ska göra åt det då, eller vill TS bara få ett konstaterande?

För övrigt så är väl inte TS helt ute och cyklar, min kärring tror att vi kommer till Odenplan oavsett åt vilket håll vi går.

Om hon skulle skriva en biografi, be henne kalla den "Alla vägar går till Odenplan"
Citera
2026-03-09, 12:13
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
Nog för att det kan finnas vissa skillnader i på vilket sätt man orienterar sig. Men det har nog inget med kön och biologi att göra.

Måste fråga, hur gammal är hon och har det alltid varit så? Eller är det något som blivit värre med tiden till och med?

Hon är under 45 år och har alltid varit så här
Citera
2026-03-09, 12:37
Medlem
BackToHegels avatar
Jag har ganska dåligt lokalsinne, man på knappt 50 år. Har alltid haft det. En kompis till mig har väldigt bra lokalsinne och för honom går det automatiskt. Han vet vilket rum som är på andra sidan badrummet, han "ser" det direkt. Jag måste tänka efter.

Han har även ett mer mekaniskt intellekt. T.ex. bra på att förstå hur en bilmotor sitter ihop och fungerar. Jag är mer teoretiskt lagd.

Har inte kopplat lokalsinne till kön, men detta är Flashback så jag är inte förvånad. Somalier, har de bra lokalsinne?
Citera
2026-03-09, 12:51
Medlem
Nej, det är inte typiskt kvinnligt att vara så kass. Däremot finns det viss sanning i att män som grupp har ett något bättre lokalsinne än kvinnor.
Citera
2026-03-09, 12:53
Medlem
Får mig att minnas denna tråd från flera år sedan jag startade:

(FB) Varför kan inte kvinnor läsa kartor?
Citera
2026-03-09, 13:00
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Ja.
Det är typiskt kvinnligt.

Och det spelar *Ta mig fan* ingen roll hur många gånger detta konstateras genom snurrande i geografin 😂
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in