2026-03-09, 06:09
Medlem
Precis som med vildsvinen så planerar jägare nu ut mufflonfår runt om i Sverige. Den här gången har de dykt upp i Höör

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/mufflonfar-upptackta-i-hoor-lansstyrelsen-uppmanar-jagare-att-skjuta-djuren/
Citera
2026-03-09, 06:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vansinne, bättre att skjuta av både mufflon, varg och vildsvin helt. Inga av dessa arter ska finnas i landet och ser man till vad vildsvinen ställer till med så är det en enorm kostnad med olyckor, skador på åkrar, skogar ich villaträdgårdar.
Citera
2026-03-09, 08:55
Medlem
Typiskt att länsstyrelsen i praktiken uppmanar samma jägare som satte ut dem att nu skjuta av dem. Byråkrati i ett nötskal.
Citera
2026-03-09, 09:06
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umarell
Typiskt att länsstyrelsen i praktiken uppmanar samma jägare som satte ut dem att nu skjuta av dem. Byråkrati i ett nötskal.
Mufflon kan röra sig över stora områden så det behöver inte vara samma person som släppt ut dom som kommer att jaga dom.
Bättre att sätta ut mufflon på öar där de inte kan sprida sig
Citera
2026-03-09, 09:54
Medlem
Jag kan tänka mig att mufflon ändå bidrar till skogshälsan eftersom de betar ner buskar och sly. Många arter gynnades av skogsbetet, dvs när man lät kossorna gå i skogen. Det blir då så kallad gles skog, en del av det gamla kulturlandskapet. Det är också en intressant upplevelse att gå runt en krök och se ett dussion mufflon en face i linjeformation. De har dock ingen chans mot en toppredator som mig.

Men det känns som att det kommer gå åt fanders för tydligen gillar mufflon att slita av bark från fullvuxna träd och nyplanterad skog är väl rena smörgåsbordet.
Citera
2026-03-09, 10:19
Medlem
Moobs avatar
JÄgarna vill åt hornen alltså. som nån jävla troféjakt på elfenben i afrika.

Skjut av fanskapen och mal ner hornen (kanske även jägarna?)
Citera
2026-03-09, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Mufflon kan röra sig över stora områden så det behöver inte vara samma person som släppt ut dom som kommer att jaga dom.
Bättre att sätta ut mufflon på öar där de inte kan sprida sig
De kan det, ja, om förutsättningarna är dåliga. Men mufflon är dels starkt ortstrogna, dels lär de ha satts ut där de kan klara sig, så att jaktviltet inte försvinner, dels är Skåne annars i mångt och mycket öppna fält, så mest sannolikt stannar de i närheten.
Citera
2026-03-09, 16:46
Medlem
Muffl8n sprider sig rejält runtomkring nu. Typiskt vissa jägare som vill ha en massa macho-häftiga djur att enkelt kunna skjuta.
Citera
2026-03-09, 17:11
Medlem
Västkustskts avatar
Jag tycker det är bra att de planterar in vilt.

Vincent hoppas jag blir nästa art.

https://en.wikipedia.org/wiki/European_bison
Senast redigerad av Västkustskt 2026-03-09 kl. 17:14.
Citera
2026-03-09, 21:02
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av passadhi
Jag kan tänka mig att mufflon ändå bidrar till skogshälsan eftersom de betar ...
Som om de skulle bidra med nåt i det ärendet. Att "vilda mufflonfår kan sprida parasiter till tamfår" ur trådstartslänken har då större tyngd. De som satte ut dessa är ärthjärnor. Börja med (panga på) de 300 000 vildsvin som gör skador för 1-2 miljarder istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in