2026-03-09, 00:37
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Alissa White-Gluz - född 31 juli 1985 i Montréal i Québec - är en kanadensisk metal-vokalissa som mest av allt gjort sig känd för att ha varit sångerska för Arch Enemy (2014-–2025). Innan detta hann hon med att vara sångerska och grundande medlem av det kanadensiska metalcore-bandet The Agonist (2004–2014). Hon är en duktig sångerska som klarar av både amerikaniserad skriksång och clean vocals. Det sistnämnda har hon fått visa upp genom gästframträdanden i Kamelot och Delain.

Sedan hon lämnade AE (eller blev sparkad) har det dykt upp en sololåt vid namn "The Room Where She Died" som inte var något vidare. Nu på den internationella kvinnodagen (8 mars varje år) har nästa steg i hennes karriär offentliggjorts. Det är ett nytt band med namnet Blue Medusa.

Vad är då detta? Ja, det vet vi inte än men medlemmarna är klara: Blue Medusa features guitarists Alyssa Day and Dani Sophia, with Delaney Jaster on drums and Alicia Vigil on bass expected to join the live lineup.

"White Gluz says fans can expect blazing guitar solos, crushing riffs, brutal vocals, aggressive drums, and thoughtful lyrics as the new band begins to take shape".

Alissa White-Gluz gör ingen hemlighet av att hon drivs av feminism: "building stronger platforms for women in heavy music is something I care deeply about. I’ve been carving my own path in this genre for a long time, and I want to help pave the road for the next generation of women who love metal as much as I do".

Läste om det på Blabbermouth.net:
FORMER ARCH ENEMY SINGER ALISSA WHITE-GLUZ LAUNCHES NEW BAND BLUE MEDUSA (March 8, 2026)

Hur troligt är det att Alissa White-Gluz kommer positionera sig nära AE:s sound med detta nya projekt? Med tanke på att det är ett feminstiskt projekt misstänker jag att det kommer bli mindre bra. Men jag har inget emot att bli motbevisad på denna punkt. Säger som jag brukar göra ibland: upp till bevis.
Citera
2026-03-09, 07:20
Medlem
grungewhores avatar
Varför tror du hon kan blivit sparkad?
Citera
2026-03-09, 17:44
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Varför tror du hon kan blivit sparkad?

Äsch, jag tror väl egentligen inte hon fick sparken för att hon misskött sig. Men eftersom ingen part skrev något om orsaken så tror jag inte det var så vänskaplig split. De slutade väl följa varandra i sociala medier också.
Citera
2026-03-09, 18:13
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Äsch, jag tror väl egentligen inte hon fick sparken för att hon misskött sig. Men eftersom ingen part skrev något om orsaken så tror jag inte det var så vänskaplig split. De slutade väl följa varandra i sociala medier också.
Ok, då förstår jag hur du tänker.

Jag tänker mer det är som ett äktenskap. Hon vill lämna, anger ett skäl, sen visar det sig att hon redan har nästa förhållande klart.
Citera
2026-03-11, 07:02
Medlem
grungewhores avatar
Dök upp nåt i mitt flöde att hon nu startat band med två andra brudar med mental ohälsa (blått hår).

Min gissning är att hennes leftard-personality gått henne helt åt huvudet, och bandet duckat en riktig meltdown.

Den kristallkula jag ser framför mig:
Framgången uteblir för hennes nya projekt. Snart imploderar sättningen med de andra brudarna för de kommer bråka om uppmärksamhet inom kort.

När detta inte går som hon tänkt kommer hon börja anklaga Arch Enemy för att vara gubbsjuka sexister. Vänta ett år max.
Citera
2026-03-18, 09:55
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Blir nog något av ett feministiskt fiasko. I raden av många.

Den första låten med bandet heter "Checkmate" och den dyker upp på streamingplattformarna om några dagar.

Premieres Mar 20, 2026

Mer om låten:

Citat:
Written by Alissa White-Gluz, Alyssa Day, Dani Sophia and Adam Bentley.
Lyrics written by Alissa White-Gluz.
Produced by Alissa White-Gluz and Kile Odell.
Mixed and Mastered by Kile Odell
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2026-03-18 kl. 09:57.
Citera
2026-03-20, 23:01
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Den första låten med bandet heter "Checkmate" och den dyker upp på streamingplattformarna om några dagar.

Alltså, denna "Checkmate" var inte så usel ändå. Hyfsat nära AE:s sound men lite mer amerikaniserat. Verserna har sting och refrängen är en aning catchy och minnesvärd. Dock sämre producerat än AE.

Vad tycker ni andra?
Citera
2026-03-21, 12:17
Medlem
En ren kopia på hennes tid med AE, nu har hon kapat bort alla män ur ekvationen och lever den feministiska drömmen.
Kommer det att funka, förmodligen, finns horder av simps runtom i världen som kommer att blåsa solsken i arslet på henne(dom) i hopp om att en dag få knulla, och tonårstjejer som indoktrinerats sedan barnsben i att en dag växa upp och bli män.
Citera
2026-03-21, 12:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
När detta inte går som hon tänkt kommer hon börja anklaga Arch Enemy för att vara gubbsjuka sexister. Vänta ett år max.

Med tanke på att Arch Enemy är en miljonmaskin så kan det finnas ett kontrakt där det föreskrivs att parterna inte får tala negativt om varandra i media. Vi får se i intervjuer framöver hur frågan kommer belysas.
Citera
2026-03-21, 14:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Med tanke på att Arch Enemy är en miljonmaskin så kan det finnas ett kontrakt där det föreskrivs att parterna inte får tala negativt om varandra i media. Vi får se i intervjuer framöver hur frågan kommer belysas.
De ligger på Century Media, så betvivlar att de har den typen av väldigt amerikanska klausuler.
Citera
2026-03-26, 22:25
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har Alissa White-Gluz varit i ropet i en intervju som www.loudersound.com skrivit om och där har hon sagt vad som väntar framöver: två olika album.

Citat:
“Just to be clear, the deal I signed in 2016 was for a solo album and Blue Medusa is something else – it’s a band,” she explained in an exclusive interview with Metal Hammer.

“The solo project – Alissa – my goal with that is to give back to all the people I have collaborated with over the years. I’ve done something like over 50 collaborations over the years, so many! So for a long time it was like, ‘Man, I am appearing on a lot of people’s albums. What if they appeared on my album?’"

During the interview, Alissa also explains that the solo project will be more diverse, while Blue Medusa is reflective of her "top preferences" in music, citing "high-energy, fast heavy music", black metal and progressive metal as specific influences. She also shares a dream collaborator for her solo project.

"There’s also people that I just absolutely love who are a huge inspiration to me who I would really, really want to create with - like Brody Dalle of The Distillers," she enthuses. "I can’t go and create a whole band with all of these people – much as I’d like to – so the solo project remains a place where I want to have the freedom to do whatever feels good. My music taste is not narrow; I like a lot of different things. Black metal, Queen, Muse… I want to be able to be eclectic with it."

Hela intervjun finns att läsa i kommande nummer av Metal Hammer.
Citera
2026-03-28, 00:29
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Blabbermouth.net passade på att göra en intervju med Alissa White-Gluz också (March 24, 2026).

Citat:
You announced plans for a solo album in 2016. What, ultimately, pushed you to go this route and go completely solo? How long have you been thinking about it?

Alissa: I'm kind of a workaholic. I've always been trying to fill time. Not that there's a lot of spare time: there's almost none. I've been doing so many collaborations and guest appearances, all over, everywhere, for everyone else's albums. A friend of mine put together a playlist for me of every release that I've done, and I don't think it's complete. I think we missed a few things, but it came to 15 hours of music. Then I realized, 'I don't have any of it to my name.' I was like, 'Holy shit! That's 23 years of grinding myself into the ground.' I'm super proud of everything I've made, but none of it is truly my own. I guess I was thinking about it for a while, but it wasn't eating at me. It was, 'That would be cool, that would be fun.' With every collaboration, I would think, 'Oh, it would be cool to bring them onto my stuff.' It got to a point where it was, 'Life's short. I got to do it at some point.'

Is there an autonomy aspect here as well? As in, now you get to control everything.

Alissa: No, I don't feel the need to control every aspect. I fully want people — if someone is better than me at something, they should do it. I don't need that. I have a great team, so I have delegated, so it's not me controlling everything, but I think, in terms of expressing through music and art, it's cool not to have to fit into a box in any way and not have to remain tethered to expectations. One of my favorite artists is Devin Townsend. I love how he kept reinventing himself and just doing whatever he wanted, basically, just creating a world where a lot of his albums sound very different. But I, personally, really like all of them because I think they are all super creative. I was always inspired by that.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in