2026-03-08, 21:07
Moderator
HelgeBuks avatar
Flög häromdan och blev fundersam på hur mycket ni piloter egentligen pratar med ATC idag och hur mycket som tas via textmeddelanden/ACARS.

Jag flyger en hel del simulator och delvis online med ATC, och där har också textmeddelanden blivit relativt vanligt.

Min kvalificerade gissning är att första gången ni pratar med någon är kontakt med markpersonalen angående tankning, lastning och pushback, och sen tar första kontakt med tornet (ground) när det är dags för taxi. Sen efter det kanske all kommunikation generellt sett görs via radio?
Citera
2026-03-08, 22:18
Medlem
Det vanligaste är fortfarande radiokommunikation.
Man flyttas från controller till controller, allteftersom man rör sig igenom olika luftrum.

Numera finns ju även CPDLC, som egentligen är samma grej, fast man får sitt "clearance" i textform.
Är dock inte helt felfritt, då det ibland kan vara svårt att logga på, och då blir man hänvisad till radion.

Jag är av den gamla stammen, och tycker att radiopratet är en trevlig del av jobbet.
Enda gångerna jag önskar CPDLC, är när jag är i Italien, för italienarna är odugliga på engelska! Rent generellt sett alltså...
I Spanien kan det bli litet onödigt mycket pladder på frekvenserna, och då gärna på spanska också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in