2026-03-08, 20:31
Medlem
EggBoxJuans avatar
Serie i 8 delar med Guy Ritchie som medskapare.
Inga avlutade avsnitt utan hela säsongen följer samma story.

Vi ser Sherlock i hans allra första fall som startar med att hans bror får honom ur fängelset och placerar honom på Universitet i Oxford, dock inte som student som Sherlock tror.
På universitet är några professorer illa ute och en kinesisk prinsessa verkar ha något med saken att göra.

Serien har fantastiska miljöer och ett ganska högt tempo.
En hel del humor men känns inte överdrivet ungdomlig.
Jag var lite tveksam först men fastnade väldigt fort i serien och trots att jag bara är halvvägs ser jag nog färdigt allt ikväll.

Vi ser bl a Hero Fiennes, Colin Firth, Natasha McElhone, Zine Tseng i rollerna.

https://www.imdb.com/title/tt8599532/

Citat:
A disgraced, young Sherlock Holmes finds himself wrapped up in a murder case that threatens his liberty. His first ever case unravels a globe-trotting conspiracy, culminating in an explosive showdown that changes his life forever.

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=rXMrTALO2ME
Citera
2026-03-08, 21:39
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Serie i 8 delar med Guy Ritchie som medskapare.
Inga avlutade avsnitt utan hela säsongen följer samma story.

Vi ser Sherlock i hans allra första fall som startar med att hans bror får honom ur fängelset och placerar honom på Universitet i Oxford, dock inte som student som Sherlock tror.
På universitet är några professorer illa ute och en kinesisk prinsessa verkar ha något med saken att göra.

Serien har fantastiska miljöer och ett ganska högt tempo.
En hel del humor men känns inte överdrivet ungdomlig.
Jag var lite tveksam först men fastnade väldigt fort i serien och trots att jag bara är halvvägs ser jag nog färdigt allt ikväll.

Vi ser bl a Hero Fiennes, Colin Firth, Natasha McElhone, Zine Tseng i rollerna.

https://www.imdb.com/title/tt8599532/

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=rXMrTALO2ME
Serien är helt ok som en actionserie/kostymdrama, men den har hittills helt missat det speciella med Sherlock-figuren. Det är inte en hjälte som springer runt och gömmer sig för polisen när han inte bryter sig in i lägenheter utan en person som helt använder sitt intellekt för att upptäcka och förstå ledtrådar som är osynliga eller obegripliga för vanliga dödliga. Detta har nästan inte alls använts i serien och det är lika ofta den blivande superskurken Moriaty som kommer på lösningarna. Det här skulle lika gärna kunna vara en ung dr Watson som kutar och hoppar och slåss. Men jag har några avsnitt kvar så vi får se om han hittar sin metod samtidigt som han vågar prova deerstalker-hatten som han beundrade.
Citera
2026-03-08, 22:03
Medlem
Tack för tips. Gillar Guy Ritchie generellt och visste inte om att han gjorde ytterligare Sherlockrelaterat material. Blir säkert dugligt att kolla på medan man äter eller dylikt.

Förhoppningsvis har den lite av hans typ av spin på saker och ting.
Citera
2026-03-09, 16:12
Medlem
Försökte ge den en chans igår, och även om det verkade helt ok så klarade jag inte med alla extremt korta klipp..

Det kändes som att det klipptes till ny vinkel ungefär var 5:e sekund, hela tiden. Jag överdriver, lite, imen bland klipptes det oftare, sjukt jobbigt att titta på..

Inget ni andra tyckte var störande?
Citera
2026-03-09, 18:33
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Försökte ge den en chans igår, och även om det verkade helt ok så klarade jag inte med alla extremt korta klipp..

Det kändes som att det klipptes till ny vinkel ungefär var 5:e sekund, hela tiden. Jag överdriver, lite, imen bland klipptes det oftare, sjukt jobbigt att titta på..

Inget ni andra tyckte var störande?
Kände lite så i början när jag försökte hinna med att läsa den engelska textningen.
Kändes som om det blev bättre senare dock, eller så vande jag mig kanske.
Citera
2026-03-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Kände lite så i början när jag försökte hinna med att läsa den engelska textningen.
Kändes som om det blev bättre senare dock, eller så vande jag mig kanske.

Gör ett nytt försök när jag är lite piggare!

(Jag kör utan text, det blev ändå lite för hektiskt mentalt.)
Citera
2026-03-11, 19:16
Medlem
Nej det funkar inte att se på för mig..

Testade att räkna hur ofta de klipper, satte på där jag avslutade senast, 19 klippningar på 40 sekunder, under ett samtal utan action. Helt otroligt jobbigt att titta på..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in