2026-03-08, 19:46
Medlem
Om man är anställd på enstaka dagar. Alltså utan schema. Man tackar ja eller nej till pass.

Detta är hotell och restaurang och visita tror jag det heter.

Får man jobba på ett företag på enstaka dagar under våren för att sen ta ett sommarjobb juni - augusti i samma bransch?

Kan man fortsätta ta pass på enstaka dagar på det första företaget under tiden? Självklart att det inte krockar. Jag menar man är ju egentligen inte anställd mellan passen när man jobbar på enstaka dagar?

Fattar inte. Någon som vet ?
Citera
2026-03-08, 19:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstation
Om man är anställd på enstaka dagar. Alltså utan schema. Man tackar ja eller nej till pass.

Får man jobba på ett företag på enstaka dagar under våren för att sen ta ett sommarjobb juni - augusti i samma bransch?

Kan man fortsätta ta pass på enstaka dagar på det första företaget under tiden? Självklart att det inte krockar. Jag menar man är ju egentligen inte anställd mellan passen när man jobbar på enstaka dagar?

Vad står det om saken i de aktuella anställningskontrakten?
Citera
2026-03-08, 20:21
Medlem
Du är intermittent anställd. Eller som man vanligen säger, timanställd eller anställd vid behov. Mellan de olika dagarna av anställning råder inget förhållande mellan dig och arbetsgivaren. Varje nytt arbetspass räknas som ett nytt tillfälle av anställning.

Di behöver läsa ditt kontrakt. Trots att du bara jobbar timmar, så kan det finnas en klausul, om att du inte får ta något annat jobb hos en konkurrent.

Enkelt förklarat, det är OK att du jobbar på restaurangen, och sedan även har ett jobb i hemtjänsten.

Det är INTE ok, att du på måndagen står i kassan på McD, och på helgen tar pass hos Max.
Citera
2026-03-08, 22:44
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du är intermittent anställd. Eller som man vanligen säger, timanställd eller anställd vid behov. Mellan de olika dagarna av anställning råder inget förhållande mellan dig och arbetsgivaren. Varje nytt arbetspass räknas som ett nytt tillfälle av anställning.

Di behöver läsa ditt kontrakt. Trots att du bara jobbar timmar, så kan det finnas en klausul, om att du inte får ta något annat jobb hos en konkurrent.

Enkelt förklarat, det är OK att du jobbar på restaurangen, och sedan även har ett jobb i hemtjänsten.

Det är INTE ok, att du på måndagen står i kassan på McD, och på helgen tar pass hos Max.
Precis, att jobba med konkurrerande verksamhet accepteras nästan aldrig av företagen.
Finns ju såklart undantag men normalt så blir det nog kalla handen om man frågar chefen.
Citera
2026-03-09, 01:06
Medlem
Okej förstår. Men hur länge brukar man ha förbud då om man bara är anställd på enstaka dagar. För jag menar man har ju ingen uppsägningstid. Så om man bara inte tar några pass mellan juni- augusti..

Det är ju en väldigt otydlig anställningsform.
Citera
2026-03-09, 10:19
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstation

Menar du att du har en timanställning? Dvs att du arbetar när de vill och du kan? Då har du ju inget tvång att ta vissa pass om det nu inte är så att det är reglerat på nåt vis i ditt avtal. Du bör väl kolla möjligheten att avboka pass och sådär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in