Citat:
Ursprungligen postat av
.Skorpionen.
Jag hänger ibland på reddit och har mer än en gång sett trådar där det framkommer att män sällan eller aldrig får komplimanger. Men då handlar det oftast om amerikaner och det säger ju inte nödvändigtvis något om läget i Sverige.
Men min upplevelse är att det även här är så att kvinnor får mer komplimanger både av män och av andra kvinnor, än vad män får. Då menar jag inte bara gällande utseende, utan även saker som att man är viktig, gjort något bra etc. Bland mina kvinnliga kollegor och kvinnliga vänner upplever jag att det inte behöver vara någon stor grej men att det generellt uppskattas. Mellan mina manliga kollegor eller manliga vänner är det sällan jag hör liknande, och när det görs läggs det upp som ett skämt (jag räknar inte kommentarer som "snygg bil" eller liknande, eftersom det blir om något man äger snarare än något man är/gör, vilket för mig inte är samma sak).
Håller du som man/kille med, och tycker du i så fall att det är ett problem? Skulle du vilja få fler komplimanger? Vilka typer av komplimanger, av vem och i vilka situationer i så fall?
Skulle du uppskatta en komplimang av en främmande kvinna på stan, även om det inte är någon du är intresserad av och det är tydligt att hon inte raggar, utan bara vill ge komplimangen och sedan gå vidare? Är det skillnad på om komplimangen är om ditt utseende eller om något du är/gör?
Intressant topic!
Det kan verkligen vara en väldigt stor skillnad på amerikansk kultur vs svensk kultur då även jag hänger en hel del på generellt amerikanska forum då å då.
Men, jo, jag upplever att kvinnor generellt får fler komplimanger än män (både från andra kvinnor och från män - för att inte tala om det eviga simperiet för kvinnor). Komplimanger från kvinna till kvinna kan ha många olika betydelser - ibland är det faktiskt rena falska komplimanger som ges i syfte att tex gaslighta någon (Nettan säger: "jag ser alltid så bitter ut?" aka resting bitch face - Bettan säger: "Det tycker jag verkligen INTE" - uppenbarligen ljuger Bettan i något syfte).
Högst osäker på om jag själv skulle må bättre av fler komplimanger från rel främmande personer. Jag kan dock uppskatta om någon noterat en detalj ang mig som jag inte hade förväntat mig att dom skulle registrera (detta kan då vara precis vad som helst eg).