Citat:
Ursprungligen postat av
Elsa2018
I mitt facebookflöde dyker det upp en massa gullhistorier om hur vänliga amerikaner och kanadensare var mot tyska civila och POWs efter WW2. Historierna verkar inte värst verklighetsförankrade och har bilder som rätt garanterat är AI genererade med glatt överraskade tyska sjuksköterskor/barn/soldater en masse. Varför skapas de nu och av vem? Behöver amerikaner läsa godhetsporr om sina stridande anfäder? Är det en del av geopolitiska trollfabriker? Tror någon på budskapet? Har ni sett motsvarande från ryska källor (de hade t.ex. godheten att flytta återvändande ingermanlänningar till Sibirien...) ?
Som
Talking-Donkey redan sagt - i dagens obegränsade utbud av allsköns information kan man alltid välja och vraka, både vad gäller fakta och fabler. Vet du alls varför just du utsätts för ett sånt där Facebook-flöde? Jag har själv inte råkat ut för nånting jämförbart, trots mitt nördintresse för både historia och en del annat.
Men det är ju klart att WW2 har en särställning i amerikansk historieuppfattning, vilket tydligt märks i populärkulturen. En ganska entydig konflikt mellan "goda" och "onda", där USA drogs in genom ett fientligt anfall mot sitt eget territorium. Och som efter gemensamma ansträngningar, heroisk kamp och stora uppoffringar slutade i total seger för de "goda". Varken Vietnamkriget eller de senaste decenniernas konflikter i Afghanistan och Irak har blivit likadana triumfer, tvärtom. Visst kan det göras filmer och skrivas böcker om dem, men det är svårare att producera det du benämner "godhetsporr".
Bäst är att ignorera AI-producerat strunt, och hålla sig till riktiga böcker, vetenskapliga artiklar och dokumentärer. Det finns ju en hel del dylika, inte minst brittiska och amerikanska, som också lyfter upp de mindre trevliga sidorna av de allierades ädla kamp mot den tyska nazismen och den japanska militarismen.
Men trots alla dessa besvärande och farliga episoder, från de svältande och frysande tyska fångarna till atombombsoffrens lidanden, torde vi alla vara rätt överens om att WW2 på många vis ledde till en bättre värld. Både Tyskland och Japan är i dag stabila demokratier, rika och fredliga. Båda dras förstås med en mängd problem, men en vanlig Heinz i Hamburg eller Haruto i Hiroshima drömmer inte om att dra ut och erövra Lebensraum, och dö för Hitler eller Hirohito.