2026-03-08, 18:55
Medlem
Axel46s avatar
Hej, jag och en kompis planerar till sommaren att flyga ner till Grekland för att sedan tåga hem till Sverige. Någon som har gjort en liknande resa eller kan rekommenderar länder eller städer som är värt att stanna till på hemvägen? Tack på förhand
Citera
2026-03-08, 19:06
Avstängd
Du kan inte åka tåg hela vägen. Grekiska järnvägarna har slopat internationell trafik. Krävs buss för att korsa in till andra länder. Prismässigt är det också vansinnigt, tyvärr. Om en flygbiljett kostar 1000:- enkel, så kostar tåg inkl platsreservation 4000:-.

Registrera dig på "postvagnen. com", massa tågentusiaster där, som vet det mesta.
Citera
2026-03-08, 19:08
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel46
Hej, jag och en kompis planerar till sommaren att flyga ner till Grekland för att sedan tåga hem till Sverige. Någon som har gjort en liknande resa eller kan rekommenderar länder eller städer som är värt att stanna till på hemvägen? Tack på förhand

Ta ett tåg som ställer sig på en båt mot Italien. Här finns hur mycket som helst att se och på vägen hemåt åt nordväst passerar du Frankrike.

Prima mat finns ju om du istället åker direkt norrut över Bakan, men speciellt mycket av intresse att se på Balkan finns inte.
Citera
2026-03-09, 10:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ämnet var uppe för drygt ett år sen i tråden om att tågluffa. Då skrev jag bland annat detta inlägg:
(FB) För oss som vill tågluffa

Det verkar inte ha blivit bättre... Alla sökträffar jag får nu innefattar buss eller taxi över gränsen. Och även längre sträckor med buss.
Enligt https://www.openrailwaymap.org/ så har Grekland järnvägsförbindelse med omvärlden på fyra platser. En med Nordmakedonien, två med Bulgarien och en med Turkiet. Men det är inte bara Grekland som är problemet, de närmsta grannländerna Nordmakedonien och Bulgarien har inte heller några vidare förbindelser med sina grannländer norr- och västerut. Till Svilengrad i sydöstra Bulgarien verkar det dock gå att ta sig med tåg. Därifrån får du ta dig över gränsen till Ormenio i Grekland, kanske det går bussar nu när Bulgarien är med i Schengen.
Rome to rio https://www.rome2rio.com/map/Ormenio-Station/Thessalon%C3%ADki?departureDate=2026-03-11&route=Train-bus hittar en kort tågförbindelse till en grannstad men sen verkar det vara buss som gäller om man vill vidare till t.ex. Thessaloniki.

Ser nu att du skrev från Grekland till Sverige med tåg i trådstarten, men det spelar ingen roll vilken riktning man åker. Det är lika uselt oavsett. Men alternativen är typ färja till Italien eller buss till något av grannländerna. Vill man vidare med tåg så är Italien och Bulgarien de enda alternativen (Italien bäst). Nordmakedonien och Albanien funkar inte.
Senast redigerad av Limma skinkbit 2026-03-09 kl. 10:52.
Citera
2026-03-09, 11:03
Medlem
dogsoldiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Ta ett tåg som ställer sig på en båt mot Italien. Här finns hur mycket som helst att se och på vägen hemåt åt nordväst passerar du Frankrike.

Prima mat finns ju om du istället åker direkt norrut över Bakan, men speciellt mycket av intresse att se på Balkan finns inte.

Balkan verkar ha mycket fin natur, men jag håller nog med om att Italien låter roligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in