2026-03-08, 17:14
Medlem
Jag orkar inte hålla på med fet kaffekokare bara för att brygga åt mig själv.
Har en nespresse maskin men den är dyr i drift och nu när jag fick reda på att filterkaffe filtrerar ut dumheter ur kaffet så letar jag nån annan lösning åt mig själv där man använder filter.. jag dricker oftast 2, max 3 koppar per dag. Nån som har något tips?
Citera
2026-03-08, 17:17
Avstängd
Dosera mindre, eller köp en Dolce Gusto
Citera
2026-03-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertracka
Har en nespresse maskin men den är dyr i drift och nu när jag fick reda på att filterkaffe filtrerar ut dumheter ur kaffet så letar jag nån annan lösning åt mig själv där man använder filter.. jag dricker oftast 2, max 3 koppar per dag. Nån som har något tips?

Vad menar du med att brygg filtrerar ut dumheter?, vad specifikt filtrerar den ut ?
Filterbrygg filtrerar bort kafferoljorna, det är både bra och dåligt, dåligt för smaken men bra för kolesterolet.
Använder man ett guldfilter så får man också de aromatiska oljorna i kaffet.
Filtrerar man någonting så är det ju tvärtom det du säger.
Val av kaffefilter har också lite betydelse, oblekta är bra, men som med alla pappersfilter, så ska man skölja filtret innan man doserar kaffet.
Senast redigerad av peckapecan 2026-03-08 kl. 17:28.
Citera
2026-03-08, 17:39
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertracka

Det finns ju gott om små kaffebryggare att köpa.
Här har du en för fyra koppar: https://www.kaffecompagniet.se/kaffebryggare-mini-severin-ka-4808-103223

Här en ännu mindre: https://www.pricerunner.se/pl/82-879899/Kaffemaskiner/Melitta-Aromaboy-priser
Citera
2026-03-08, 17:51
Medlem
Haft denna (Philips Cucina Duo) i typ 20-25 år, två mindre koppar som medföljer eller en större mugg som man då placerar i mitten.
https://www.ebay.com/itm/266445309868
Citera
2026-03-08, 17:56
Medlem
zombie-nations avatar
Hade vi varit vänner hade du fått min bryggare. Den gör två jättesmå koppar. Den är gjord för detta. Jag hatar den.
Citera
2026-03-08, 18:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Kolla i (FB) Aeropress! Någon som har provat? för ett riktigt bra tips.
Citera
2026-03-08, 18:25
Medlem
Mailmanss avatar
Köpte en liten kaffebryggare en gång. Hatade den. Bättre köpa en stor och brygga lite bara
Citera
2026-03-08, 18:30
Medlem
Klas-Vegass avatar
Min nuvarande normal storlek går rätt fort koka 2 koppar på morgonen.

Köpte en liten en gång på netto i deras fyndlådor. Gick marginellt fortare än den jag har idag.

Nej, fan brygg ordentligt.
Citera
2026-03-08, 18:39
Avstängd
TheJesuits avatar
Jag har en helautomatisk maskin där man matar i hela bönor. Kostar en del att köpa, men är i övrigt otroligt billig i drift (typ 0 kronor, förutom bönorna då), rekommenderas om man gillar kaffe. Den som jag har heter Melitta Barista, men det fins andra som förmodligen är lika bra.
Citera
2026-03-08, 19:08
Medlem
Gör så här.
Koka vatten.
Under tiden fyller du en tekula med kaffe.
Lägg kulan i en kopp.
Häll FÖRSIKTIGT vattnet över tekulan till koppen är full.
Låt kaffet stå och dra.
Doppa den upp och ned så du får ut så mycket som möjligt.

Rekommenderar dock att du låter den ligga i kaffet medan du dricker så lakas det ut maximalt.

Bättre än bryggare.
Citera
2026-03-08, 19:15
Medlem
Jag använder en liten pressopanna som ger två koppar. Perfekt när man är ensam.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in