2026-03-08, 14:17
Medlem
Har stött på vissa personer irl och forum som tror att det är för sent att investera i aktier. Men vad tror ni ligger bakom denna ide som de har? Troll? eller personer som tror att de vet allt utan att ha släst på om det?
Citera
2026-03-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 23123asdasdaabc
Har stött på vissa personer irl och forum som tror att det är för sent att investera i aktier. Men vad tror ni ligger bakom denna ide som de har? Troll? eller personer som tror att de vet allt utan att ha släst på om det?

Finns ju alla möjliga anledningar. Många är rädda för att hoppa på när det är skakigt i börsen. Kan såklart vara troll? Andra ser de mer som rea när det är billigt att hoppa på.
Citera
2026-03-08, 14:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Aldrig försent. Nu går börsen ned och då köper man. Ingen vet när botten är nådd och det vänder. Har alltid köpt på mig från tidigt 90tal när det dippat.
Citera
2026-03-08, 14:27
Medlem
Citat:
Om man är sjuttiofem, har allt sitt sparkapital på ett sparkonto, och har tänkt köpa en kolonilott som pengarna ska räcka till inom ett par-tre år så är det lite för sent att investera allt i aktier.

Sedan kanske aktier hade varit en bättre affär, men med en onödig risk.

Att däremot börja månadsspara är det aldrig för sent för.
Citera
2026-03-08, 14:35
Medlem
Citat:

Jag tror dom syftar på passivt sparande i aktier typ indexfonder. Det finns saker som tyder på att det inte kommer vara den säkra, långsiktiga investering med relativt bra avkastning framöver som det har varit historiskt.
Citera
2026-03-08, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Jag tror dom syftar på passivt sparande i aktier typ indexfonder. Det finns saker som tyder på att det inte kommer vara den säkra, långsiktiga investering med relativt bra avkastning framöver som det har varit historiskt.

Vilka saker tänker du på? Jag har alla mina pengar i passiva globala indexfonder. Vad ska jag göra nu då?
Citera
2026-03-08, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det finns saker som tyder på att det inte kommer vara den säkra, långsiktiga investering med relativt bra avkastning framöver som det har varit historiskt.
Över tid finns det väl inget som talar emot det. Eller har du några exempel?
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Vad ska jag göra nu då?
Du ska inte vara så inriktad på nästan enbart USA och tech.
Citera
2026-03-08, 14:45
Medlem
Svaret är väl att den är högt värderad just nu
Citera
2026-03-08, 14:47
Medlem
Xpander-s avatar
Finns inget mer skrämmande än att ligga cash och veta att bedragarna hela tiden skapar inflation och minskar ens köpkraft år efter år...
Citera
2026-03-08, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Du ska inte vara så inriktad på nästan enbart USA och tech.

Jag vill inte investera i Asien då finns bara Europa kvar. Tycker du det är ett bättre alternativ?
Citera
2026-03-08, 14:49
Medlem
Det är lite som. Handla mat man köper när det går ner till reapriser.
Tror jag .
Men en människa fungerar tvärtom på börsen, oj vad det går upp jag hakar på och så köper man dyrt för att hinna med ett tåg som snart bromsar in och släpper av folket och alla säljer när dom efter något halvår förlorat 40 tusen då säljer man och så går börsen upp

Man ska tänka , oj den här aktien går det inte bra för.

Nä vars så enkelt är det inte men hehe

Då har man köp konkurs aktier
Senast redigerad av troligengud 2026-03-08 kl. 14:56.
Citera
2026-03-08, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petasse
Jag vill inte investera i Asien då finns bara Europa kvar. Tycker du det är ett bättre alternativ?
Jag anser att det är för riskabelt att ha allt på nästan bara en marknad. Hur gick dina globala indexfonder förra året?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in