2026-03-08, 11:08
Medlem
Man-At-Armss avatar
Lena Nyman skapade även musik och hennes låt "Ett bloss för moster Lillie" gillar jag:
"Vi som lever är bara döda på semester
Nån sorts sommargäster."
Övriga låtar på skivan "Bloss" tilltalar mig inte alls.

Så kallade one-hit wonders fungerar om ni lyssnat igenom albumet låten finns på och bara gillat låten i fråga.
Exempelvis gillade jag "Save Tonight" av Eagle-Eye Cherry och jag gav albumet många lyssningar, men fastnade inte för någon annan låt.

Vilka album har bara en bra låt, enligt er?
Citera
2026-03-08, 11:18
Medlem
Klas-Vegass avatar
U2 Joshua Tree är nog min största besvikelse. Bara en bra låt "In the name of love".

Sedan har man ju köpt skivor av nyfikenhet utan någon bra låt alls. Men då gick man in med vetskapen om att det kunde vara bu eller bä.

Jag vet inte om Lena Nyman "skapade" musik. Skådespelare tar ofta på sig rollen att förmedla andras skapande. Moster Lillie var en dikt av bodil malmström som kanske var inblandad på fler sätt.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2026-03-08 kl. 11:22.
Citera
2026-03-08, 11:25
Medlem
Tommy Körberg - …är…

Den har Stad i ljus, resten suger.
Citera
2026-03-08, 11:27
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
U2 Joshua Tree är nog min största besvikelse. Bara en bra låt "In the name of love".

Sedan har man ju köpt skivor av nyfikenhet utan någon bra låt alls. Men då gick man in med vetskapen om att det kunde vara bu eller bä.

Jag vet inte om Lena Nyman "skapade" musik. Skådespelare tar ofta på sig rollen att förmedla andras skapande. Moster Lillie var en dikt av bodil malmström som kanske var inblandad på fler sätt.
Ja, det var dåligt exempel. Jag gör ett nytt försök: Chinese Democracy av GNR gjorde många fans besvikna, även mig, men "This I Love" gillar jag. Dock ej övriga låtar
Citera
2026-03-08, 11:29
Medlem
grungewhores avatar
De flesta one-hit-wonder-album skulle jag säga. Andra exempel är väl Oasis skivor efter "Be Here Now".
Citera
2026-03-08, 11:31
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Ja, det var dåligt exempel. Jag gör ett nytt försök: Chinese Democracy av GNR gjorde många fans besvikna, även mig, men "This I Love" gillar jag. Dock ej övriga låtar
Det var inte alls ett dåligt exempel. Det vara bara jag som tänkte högt att just skådespelare ofta bir språkrör för andra.

Var resten av lena nymans skiva också samarbete med en "poet" som säljer 300 ex är det inte så konstigt att resten är skit.
Citera
2026-03-08, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
De flesta one-hit-wonder-album skulle jag säga. Andra exempel är väl Oasis skivor efter "Be Here Now".

Kul tråd. Indochine hade väl bara en låt vill jag minnas. Tyska flickbandet med 99 luftballonger kanske borde vara med. Men nu kom jag på det Feargal Sharkey och "it never happens to me" !
Citera
2026-03-08, 12:39
Medlem
Baptistes avatar
one-hit wonders är en låt av en artist som bara är känd för en enda låt 4 Non Blondes - What's Up är ett bra exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=6NXnxTNIWkc
Citera
2026-03-08, 13:03
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baptiste
one-hit wonders är en låt av en artist som bara är känd för en enda låt 4 Non Blondes - What's Up är ett bra exempel.
https://www.youtube.com/watch?v=6NXnxTNIWkc

Jag tänkte precis skriva detta, jag köpte CD skivan då när den kom, jag kan bara hålla med dig om detta.
Citera
2026-03-08, 13:35
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Vilka album har bara en bra låt, enligt er?

Edge of Sanity - Crimson
Citera
2026-03-08, 13:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Det är inte från skivan "Joshua tree".

Den låt du menar heter Pride (in the name of love) för övrigt en alldeles utmärkt sång. Men den är från skivan "The unforgettable fire".
Citera
2026-03-08, 14:17
Medlem
Breeders, enda bra låt var cannonball
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem