2026-03-08, 09:11
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Hejsan svejsan!

​Har noterat ett märkligt fenomen de senaste veckorna. Jag har sprungit runt i lite olika butiker (olika kedjor) och ser samma sak överallt: Det fullkomligt dräller av färska jordgubbar, och priserna är ju helt galna för att vara mars månad.
​Här är några priser jag sprungit på bara senaste dagarna:
​250g för 20kr
​1 kg för 49kr
​400g för 39kr

​Jag klagar absolut inte, jag har ätit mer jordgubbar senaste veckan än vad jag brukar göra i juli, men jag får inte ihop kalkylen. Normalt sett brukar väl en liten ask kosta 60 spänn så här års och smaka beskt vatten? Nu är de både billiga och faktisk ok i smaken.

Vad är det som händer på världsmarknaden just nu? Är det någon extrem överproduktion i Spanien eller Marocko som gör att de måste dumpa lagren i Norden? Har logistikkedjorna blivit så pass mycket effektivare, eller är det här bara ett resultat av att folk håller hårdare i slantarna så butikerna måste rea ut allt för att inte gå med svinn?

​Någon som jobbar inom inköp eller sitter på insidan av dagligvaruhandeln som kan förklara varför vi har "midsommarpriser" i mars?
Citera
2026-03-08, 09:37
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Hejsan svejsan!

​Har noterat ett märkligt fenomen de senaste veckorna. Jag har sprungit runt i lite olika butiker (olika kedjor) och ser samma sak överallt: Det fullkomligt dräller av färska jordgubbar, och priserna är ju helt galna för att vara mars månad.
​250g för 20kr
​1 kg för 49kr
​400g för 39kr

​Jag klagar absolut inte, jag har ätit mer jordgubbar senaste veckan än vad jag brukar göra i juli, men jag får inte ihop kalkylen. Normalt sett brukar väl en liten ask kosta 60 spänn så här års och smaka beskt vatten? Nu är de både billiga och faktisk ok i smaken.

Vad är det som händer på världsmarknaden just nu? Är det någon extrem överproduktion i Spanien eller Marocko som gör att de måste dumpa lagren i Norden? Har logistikkedjorna blivit så pass mycket effektivare, eller är det här bara ett resultat av att folk håller hårdare i slantarna så butikerna måste rea ut allt för att inte gå med svinn?

​Någon som jobbar inom inköp eller sitter på insidan av dagligvaruhandeln som kan förklara varför vi har "midsommarpriser" i mars?
Det är vad jag tror: överproduktion p.g.a. gynnsamma förhållanden för odlarna.
Citera
2026-03-08, 10:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Hejsan svejsan!

​250g för 20kr
​1 kg för 49kr
​400g för 39kr

Det är väl spanska gubbar, gissar också att de är rätt besprutade och behandlade, men är väl ändå godkända som förda. Här i Göteborg är det framförallt ICA som kör bra priser på dessa, så sannolikt har de väl någon kanal de kan få enorma kvantiteter via till ett bra pris. De kör dem säkert också som lockvara, men jag klagar inte, köper ibland, men det är verkligen varierande på smak. Mycket beror säkert på sort också.
Citera
2026-03-08, 10:14
Medlem
Jag tror de fungerar som lockvara, men samtidigt så har vi ändrat beteende och vill äta jordgubbar nästan året runt, vilket gjort att det finns konsumenter som köper. Det i sin tur har gjort att investeringar i då t.ex Spanien lönar sig och expanderar sin verksamhet.

Det är ändå ganska mycket pengar för ett par jordgubbar så vinstmarginalen är helt enkelt väldigt bra.
Citera
2026-03-08, 11:41
Avstängd
Odlarna behöver inte tjäna något. De planeterar alltid en omgång jordgubbar, för att förbereda myllan inför vårens och sommarens övriga grödor. Jordgubbar bidrar med kalk.
Citera
2026-03-08, 13:39
Avstängd
Citat:
Hejsan svejsan!

​250g för 20kr
​1 kg för 49kr
​400g för 39kr

Dom har importerat för mycket kanske, det är ju inte svenska gubbar!
Citera
2026-03-08, 14:45
Avstängd
Hoppas på att butikerna ska gå tillbaka till hur det var förr - efter säsong.

Men köpte faktiskt ett paket
Smakade inget.
Citera
2026-03-08, 15:20
Medlem
Jordgubbar är extremt besprutade med olika gifter.

Trots låga priser på vanliga giftjordgubbar är det bättre att vänta tillsjosgubbssäsongen och plocka direkt frå nån ekologisk odlare så att de få som finns kvar i sverige inte lägger ner den ekologiska odlingen och bara odlar konventionellt skräp.

Finns också ekologiska spanska gubbar ibland men sällan.
Citera
2026-03-09, 11:12
Medlem
dogsoldiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror de fungerar som lockvara, men samtidigt så har vi ändrat beteende och vill äta jordgubbar nästan året runt, vilket gjort att det finns konsumenter som köper. Det i sin tur har gjort att investeringar i då t.ex Spanien lönar sig och expanderar sin verksamhet.

Det är ändå ganska mycket pengar för ett par jordgubbar så vinstmarginalen är helt enkelt väldigt bra.

Visst, vi lever i den moderna världen med global handel och allt det där, men jag tycker det blir tråkigt om man plötsligt börjar käka vörtbröd med russin till midsommar, och nypotatis med gräddfil till jul. Att viss mat är starkt säsongsbetingad tycker i alla fall jag förhöjer upplevelsen.

Men jag både dricker starkvin och röker hasch alldeles för ofta, så med viss risk för att framstå som en neslig hycklare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in