2026-03-08, 08:54
Medlem
Error mounting/dev/sda1 at/media/lasse/lagring:mount(2) system call failed: Structure needs cleaning.

Jag googlar och får bl.a. fram mkdr, men så ofta med Linux så tar rådgivaren för givet att man då vet vad man skall skriva. Jag begriper aldrig vad jag gör utan klipper o klistrar och det går bra för det mesta.
Nu lyckas jag inte hitta en sådan lösning.
Det är en helt ny 1TB samsung ssd
Jag har precis fått allt från en gammal HDD lagt över på denna.
Den funkade i 2 dagar, men idag när jag skulle ansluta så fick jag detta meddelande.
Skulle någon vilja ge råd om vad jag kan göra, steg för steg?
Citera
2026-03-08, 09:40
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullebull
Error mounting/dev/sda1 at/media/lasse/lagring:mount(2) system call failed: Structure needs cleaning.

Jag googlar och får bl.a. fram mkdr, men så ofta med Linux så tar rådgivaren för givet att man då vet vad man skall skriva. Jag begriper aldrig vad jag gör utan klipper o klistrar och det går bra för det mesta.
Nu lyckas jag inte hitta en sådan lösning.
Det är en helt ny 1TB samsung ssd
Jag har precis fått allt från en gammal HDD lagt över på denna.
Den funkade i 2 dagar, men idag när jag skulle ansluta så fick jag detta meddelande.
Skulle någon vilja ge råd om vad jag kan göra, steg för steg?

Du har troligen dragit ur USB-kabeln utan att avmontera den först, vilket kan leda till fel i filsystemet, Detta går att fixa, men först måste man veta vilket filsystem som används på SSD:n.

Skriv cat /etc/fstab | grep sda1 med ssd:n inkopplad och meddela resultatet här.
Citera
2026-03-08, 10:16
Medlem
Tack för att du vill hjälpa.
Körde
sudo e2fsck -f -y /dev/sda1
startade om och då fixade det sig (nästan)
En folder kan jag inte hitta nämligen dold fil .div.
ctrl +h och andra filer syns men den foldern är spårlöst borta
Förslag?
Citera
2026-03-08, 21:48
Moderator
vhes avatar
Citat:
Körde
ctrl +h och andra filer syns
men den foldern är spårlöst borta
Förslag?

Det fetade är i det närmaste obegripligt.

Hur som helst, leta i biblioteket lost+found som ligger i toppnivån på disken. Det är möjligt att det finns lite räddad data där. Filnamnen kanske inte går att lita på.
Citera
2026-03-08, 22:02
Medlem
Citat:
Körde
ctrl +h och andra filer syns men den foldern är spårlöst borta
Förslag?
e2fsck försöker reparera filsystemet så gott den kan, men det är inte säkert att allt går att rädda. Om disken tappade strömmen eller datorn kraschade mitt under en skrivning kan information saknas på disken som normalt skulle ha skrivits ut till disken lite senare, men nu fortfarande låg i RAM.

Oddsen att få tillbaka sådant är inte jättebra, men ibland kan e2fsck hitta filinnehåll och kataloger som den inte kan avgöra namnet på. Då placeras de i katalogen /lost+found, så du kan i alla fall titta där (som root). Du får då räkna med att namnet på det som ligger där är felaktigt (typiskt # följd av ett nummer ) medan innehållet kan vara korrekt.

Det finns andra verktyg som debugfs för att göra mer avancerade reparationer, men det är för experter som vet vad de gör. Lätt hänt att det blir värre istället för bättre annars. Det är möjligt att det numera finns mer nybörjarvänliga verktyg, men det är inget jag känner till.
Citera
Igår, 08:33
Medlem
Tack till er som försökt hjälpa.
jag gör så att jag lämnar in hårddisken på nytt till tekniker så får han fixa det så gott det går
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in