2026-03-08, 08:22
Medlem
Detta gäller inte mig! En närstående har nu av tre olika vårdpersonal fått order om att inte köra bil, alls. Men vad händer om personen kör bil ändå, trots rekommendationen att avstå?

Ja, jag gör vad jag kan för att bilen inte ska användas.
Citera
2026-03-08, 08:38
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det är väl idag eget ansvar sånt går under då varken personen eller dennes bil är plingad hos polisen.
Går allt bra så kommer ingen märka det men om något sker så kommer skulden omedelbart läggas på din vän.
Citera
2026-03-08, 08:39
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Varför har då ingen av läkarna rapporterat detta till transportstyrelsen? Det är inget ovanligt för dom att göra.
Citera
2026-03-08, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Varför har då ingen av läkarna rapporterat detta till transportstyrelsen? Det är inget ovanligt för dom att göra.
Jag vet inte. Det borde verkligen göras.
Citera
2026-03-08, 08:43
Medlem
jakirosmothers avatar
varför bör din närstående inte köra bil?
Citera
2026-03-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
varför bör din närstående inte köra bil?
Jag vet inte diagnosen. Kan ana, men min närstående har inte berättat.
Citera
2026-03-08, 09:00
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Är det pga missbruk, sjukdomstillstånd eller ålder den blivit avrådd?
Citera
2026-03-08, 09:01
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Eller, vad anar du att det handlar om?
Citera
2026-03-08, 09:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22

Det finns undantag, läkaren behöver inte anmäla om det finns anledning för läkaren att tro att patienten kommer att följa läkarens anmaning att låta bli att köra bil.

Detta kan till exempel gälla en begränsad tid efter en operation eller under den tid som en viss läkemedelsbehandling pågår.

"10 kap.

2 §4

Om en läkare vid undersökning av en körkortshavare finner att körkortshavaren av medicinska skäl är uppenbart olämplig att ha körkort, ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen. Innan anmälan görs ska läkaren underrätta körkortshavaren. Anmälan behöver inte göras om det finns anledning att anta att körkortshavaren kommer att följa läkarens tillsägelse att avstå från att köra körkortspliktigt fordon."

https://lagen.nu/prop/2009/10:198
Senast redigerad av trottwell 2026-03-08 kl. 09:22.
Citera
2026-03-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biloxiblues
Detta gäller inte mig! En närstående har nu av tre olika vårdpersonal fått order om att inte köra bil, alls. Men vad händer om personen kör bil ändå, trots rekommendationen att avstå?

Ja, jag gör vad jag kan för att bilen inte ska användas.

Ja, stora frågan är ju om de har rapporterat till Transportstyrelsen(?). Och lilla frågan om de inte gjort det så varför inte?

Har de inte rapporterat det så är ju rekommendationen någonting mellan din närstående och vårdpersonalen. De har ju tystnadsplikt utöver vad som rapporteras. Så jag har svårt att se att det skulle få juridiska konsekvenser av just den anledningen.

Det andra skriver om något händer så har jag alltså svårt att se att han får problem för att han kört bil trots att han blivit avrådd från det. Han får möjligen problem för att han orsakat en olycka, men det hade han ju fått även om han inte blivit avrådd och orsakat en olycka.

Det är trots allt föraren som ansvarar för sina beslut (inklusive det att sätta sig bakom ratten i första läget). Rekommendationer är just det - rekommendationer. Visst rekommendationerna kan vara vettiga och man kan göra klokt i att följa dem, men oavsett så ansvarar föraren när det gäller.

Sen framgår det inte orsaken till rekommendationen, vad som ligger till grund för det.

Vad du kan göra är väl inte sådär hemskt mycket, iaf inte om du inte har mer kött på benen. Om det vore brottsligt för honom att köra (vilket inte framgått att det skulle vara) så skulle du kunna hindra honom rent fysiskt. Annars om du har mer kött på benet så kanske du skulle kunnat tipsa Transportstyrelsen, men hur pass det skulle göra något ställer jag mig tveksam till (just pga tystnadsplikten vården har).
Citera
2026-03-08, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Är det pga missbruk, sjukdomstillstånd eller ålder den blivit avrådd?
Absolut inte missbruk i alla fall.
Citera
2026-03-08, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Okej, så en gammal eller sjuk person alltså?
Jobbigt att ha med en person att göra som är så egoistisk att man väljer att riskera att skada andra, trots att man blivit avrådd.
Personen bor lite avigt till och har inte gångavstånd till service. Det är anledningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in