2026-03-07, 22:18
Medlem
solstrålars avatar
Den smakar ju numera nästan äckligt. Den får mig att må illa och ger mig samma huvudvärk som Marabou mjölkchoklads sliskiga kakor. Toblerone brukade vara väldigt god och inte alls sliskig choklad, med god eftersmak. Man brukade känna honungsdoften.

Har dom kokat nytt recept? Den är inte god längre.
Citera
2026-03-07, 22:31
Medlem
Nej, det tror jag inte, åt en i kväll och den smakar som vanligt!
Citera
2026-03-07, 22:38
Moderator
Kraftkarls avatar
Sen 2022 sker produktionen i Slovakien och inte Schweiz - huruvida detta påverkar smaken låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Kraftkarl 2026-03-07 kl. 22:43.
Citera
2026-03-07, 22:40
Medlem
(FB) Toblerone - vad tycker ni om detta godis?
Citera
2026-03-07, 22:40
Medlem
pyroclasms avatar
Du har blivit äldre och chokladen, inklusive alla råvaror, har blivit sämre. Numera är Toblerone rent skräp.
Citera
2026-03-07, 22:47
Medlem
DenverAirports avatar
Toblerone och Marabou har samma ägare och de gör nog samma försämringar med alla varumärken.
Citera
2026-03-07, 23:18
Medlem
Jag instämmer i en upplevd förändring. Toblerone är känns idag blankare och ljusare än förr, lite oljigare/sliskigare.
Att de har ändrat form och glesat ut avståndet mellan topparna med krympflation är ju välkänt.

Dock verkar det inte skett några receptförändringar dock.

Vad som kan ändrats är varifrån de köper sin råchoklad och även processen, särskilt conchning och temperering kan påverka koncistensen mycket.

Det är ju inte alls otroligt att processen ändrat form och påverkat conchning och temperering efter flytten till slovakien.
Senast redigerad av Veridictores 2026-03-07 kl. 23:27.
Citera
2026-03-07, 23:19
Medlem
carlpetersen73s avatar
Toblerone var mer distinkt tidigare. Lite mörkare, lite mer hård. Gissar att de likt andra dealers med kakao fått börja vaska ut produkten. Den är förändrad.
Citera
2026-03-07, 23:21
Medlem
Jag tycker också att den blivit mindre god, mindre chokladsmak.
Citera
2026-03-07, 23:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Den smakar ju numera nästan äckligt. Den får mig att må illa och ger mig samma huvudvärk som Marabou mjölkchoklads sliskiga kakor. Toblerone brukade vara väldigt god och inte alls sliskig choklad, med god eftersmak. Man brukade känna honungsdoften.

Har dom kokat nytt recept? Den är inte god längre.
Kakaon har blivit väldigt mycket dyrare. Det är därför Marabou numera har 50 sorters "chokladkaka" med insprängt godis och kex. De fyller egentligen ut den med socker och mjöl. Troligen samma fenomen med Toblerone. De har väl lagt till mer socker, färgämnen, aromer, fibrer/mjöl och mindre kakao.

Jag har i princip slutat köpa choklad då allt smakar socker. Möjligen kan det bli någon Anton Berg emellanåt, de verkar fortfarande ligga på en hyffsad nivå.
Citera
2026-03-07, 23:29
Medlem
Kan rekommendera den mörka tobleronen, den är godare
Fast det var ett tag sedan jag åt en sådan. Har inte sett dem på länge. De finns väl kvar, hoppas jag!?
Citera
2026-03-07, 23:36
Medlem
S.O.Stolps avatar
Toblerone har alltid smakat skit. En värdelös choklad med ynka 28% kakao och lite honung i. Den var kul när man var pga den trekantiga formen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in