2026-03-07, 22:07
Medlem
4yoonlys avatar
Har en son som inte har liksom en känsla av vad saker och ting skall förvaras alltid. Så ibland kan det dyka upp oblandad saft i kylen, bröd i kylen osv osv.

Sagt till honom att regeln är (men det finns ju undantag) hur såg det ut när du köpte det? stod det i kylen när du köpte det, ställd det då i kylen hemma... vart det fryst sätt det i frysen när du kommer hem (denna verkar gå bra, kylen verkar vara svårare) och tog du det ur hyllan i butiken (ej kyld, ej fryst) så fungerar det nog bra i hyllan...

Tycker det är enkelt, och förstår inte varför han tvekar ibland eller ställer grejor i kyl/frys som inte riktigt fungerar där ibland.

Men... så funderar jag själv lite vart jag ställer saker och då inser jag att även jag gör lite knepiga grejor. och följer inte denna "regel" (egenpåhittade, om vart det stod när du köpte det).

Jag lägger ex. Ketchup i kylen, Senap i kylen... lägger färskost i tub i kylen (och det är ju inte heller kylt i butiken).. finns säkert fler grejor..

Och då undrar jag är det bara jag kanske? ställer jag saker i kylen (så som färskost på tub, senap, ketchup osv) som ingen annan gör?

Så jag undrar lite hur gör ni? har alltid ställt ägg i kylen, men min exfru gjorde det aldrig.

Jo ställer även typ gurksallad, och alla liknande typer av burkar i kylen fast det bryter emot min egen "regel"... är det bara jag?
Citera
2026-03-07, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har en son som inte har liksom en känsla av vad saker och ting skall förvaras alltid. Så ibland kan det dyka upp oblandad saft i kylen, bröd i kylen osv osv.

Sagt till honom att regeln är (men det finns ju undantag) hur såg det ut när du köpte det? stod det i kylen när du köpte det, ställd det då i kylen hemma... vart det fryst sätt det i frysen när du kommer hem (denna verkar gå bra, kylen verkar vara svårare) och tog du det ur hyllan i butiken (ej kyld, ej fryst) så fungerar det nog bra i hyllan...

Tycker det är enkelt, och förstår inte varför han tvekar ibland eller ställer grejor i kyl/frys som inte riktigt fungerar där ibland.

Men... så funderar jag själv lite vart jag ställer saker och då inser jag att även jag gör lite knepiga grejor. och följer inte denna "regel" (egenpåhittade, om vart det stod när du köpte det).

Jag lägger ex. Ketchup i kylen, Senap i kylen... lägger färskost i tub i kylen (och det är ju inte heller kylt i butiken).. finns säkert fler grejor..

Och då undrar jag är det bara jag kanske? ställer jag saker i kylen (så som färskost på tub, senap, ketchup osv) som ingen annan gör?

Så jag undrar lite hur gör ni? har alltid ställt ägg i kylen, men min exfru gjorde det aldrig.

Jo ställer även typ gurksallad, och alla liknande typer av burkar i kylen fast det bryter emot min egen "regel"... är det bara jag?
Ash, inget mår sämre av kyla, frånsett vissa grönsaker då. ägg o pålägg direkt in i kylen, eller ska du använda sen går skinkan att frysa in. Snus likaså, in i frysen, om du har ett lager.
Huvudregeln är väl att ju kallare det är, detso mindre bakterier. Ketchup och senap hade lagt på +/- 1 om det inte var så att de blir så trögflytande då.
Men tex tomater mår inte bra i kyla under längre tid
Citera
2026-03-07, 22:33
Medlem
Torrvaror & konserver i skåp. Okänsliga grönsaker samt rotfrukter & tills det öppnas hårdost, läsk, kondiment & inlagt i skafferi (kallt). Mejeri, ägg, pålägg, känsliga grönsaker i kyl. Kött, färdigmat & bröd fruset.

Beror också lite på årstid. Under sommaren åker fler saker in i kylen.
Citera
2026-03-07, 22:35
Medlem
pn222jws avatar
Citat:

Många burksåser och vissa andra livsmedel innehåller så mycket socker att dom tyvärr börjar jäsa och fermentera efter öppning när luft kommer in. Dom ska alltså stå i kylen, trots allt, för att förlänga hållbarheten.
Citera
2026-03-07, 22:59
Medlem
Fantens avatar
Jag har massor av saker i kylen eftersom dom inte får plats i skafferiet och jag vill inte ha massa saker framme.
Citera
2026-03-07, 23:04
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Många burksåser och vissa andra livsmedel innehåller så mycket socker att dom tyvärr börjar jäsa och fermentera efter öppning när luft kommer in. Dom ska alltså stå i kylen, trots allt, för att förlänga hållbarheten.

Ja det stämmer, jag ställer typ sylt marmelad osv i kylen. Trots att dom inte är kylda när man köper dem.

Så sant! När dom packeterades så var det troligen hög värme alt. syrefritt och kan därmed utan problem lagras i rumstemp... men öppnar du så och sedan lagrar i rumstemperatur så blir det jäsning fort.
Citera
2026-03-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Precis, när de är öppnade är det en färskvara och bör förvaras i kyld miljö.
Citera
2026-03-07, 23:11
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Torrvaror & konserver i skåp. Okänsliga grönsaker samt rotfrukter & tills det öppnas hårdost, läsk, kondiment & inlagt i skafferi (kallt). Mejeri, ägg, pålägg, känsliga grönsaker i kyl. Kött, färdigmat & bröd fruset.

Beror också lite på årstid. Under sommaren åker fler saker in i kylen.

Tror du gör korrekt, jag av ren lathet stoppar dock vissa saker i kylen direkt (även om jag inte öppnat dem). Kanske skall tänka annorlunda där faktiskt, det kräver dock lite mer planering... typ stoppa in läsken några timmar innan man skall dricka den för kall läsk är godare än rums temperad (enligt mitt tycke). Men samtidigt hade det nog försvårat för min son ännu mer.
Citera
2026-03-07, 23:51
Medlem
kalkryggars avatar
Bäst före datum på ägg gäller när de är i rumstemperatur. Det är också då de är som godast när de förvaras i just rums temp. Men förvarar man ägg i kylen så förlänger man hållbarheten om det finns behov för det.
Citera
2026-03-08, 00:09
Medlem
Citat:
Sonen kanske har bättre koll än du inser. Att det fungerar "bättre" med frysvaror än med kylvaror tyder på detta, eftersom din regel är mer korrekt för dessa. Många varor som förvaras i rumstemperatur i butik bör däremot förvaras i kylskåp så fort förpackningen öppnats om man vill maximera hållbarheten. Flaskan med koncentrerad saft är väl ett exempel på något som konsumeras över en rätt lång tid efter att den öppnats, och som därför också hör hemma i kylskåpet under en lång tid. Att ställa in den i kylskåpet redan innan den öppnats för första gången är väl lite onödigt, men är bättre än att fela åt andra hållet.
Citera
2026-03-08, 00:27
Medlem
zombie-nations avatar
Det som är kylvara vid öppnande, ställer jag ändå direkt i kylen, annars hittar jag det inte. För inte minns jag om det är inköpt och kollar i skafferiet.

Bröd har jag i kylen på sommaren.

Grönsaker och potatis kan sporadiskt hamna i kylen eller kallskafferiet. Finns ingen fast regel för mig. Dock är de aldrig framme för då blir de kattleksaker, särskilt tomater.

Ägg har jag i kylen om det finns plats, annars i kallskafferiet.

Innan jag hade frys så hade jag frysvaror i kylen och hade räknat ut att jag skulle hinna äta upp dem. Alltså matvaror, inte glass. Visste hur mycket frysvaror jag kunde ta utan att något blev förstört.

Min mor har alltid haft konserver i kylen, märkligt, men det finns väl någon logik bakom det.
Citera
2026-03-08, 00:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
har alltid ställt ägg i kylen

Jag vet inte varför. Men jag har hört att det inte spelar någon roll, men om man väl valt att kyla äggen så ska de fortsatt vara kylda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in