Jag tänkte att vi kunde titta på filmen "I shot Andy Warhol" (1996) och sedan diskutera innehållet.
Filmen handlar om Valerie Solanas.Valerie Solanas var en amerikansk feministisk författare, mest känd för SCUM Manifesto från 1967. Hon blev också ökänd efter att ha skjutit konstnären Andy Warhol 1968.
SCUM Manifesto är en provocerande text där Solanas attackerar män och "patriarkatet". Titeln brukar utläsas som “Society for Cutting Up Men”.
Personligen anser jag att kärringen var en kategoriserande manshatande riktig jävla dåre, men kunde vara intressant att diskutera henne och filmen. För att försöka förstå hur det gick så snett för henne.
Här är filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=RickrnnAe3A
Solanas är inte helt ointressant som människa och var nog ganska smart. Jag anser dock att hon var fylld av hat och drog felaktiga slutsatser kring det mesta.
Hon hade det svårt perioder av sitt liv och kanske var det detta som bidrog till att hon blev en manshatande sexist.
Det var synd om henne. Tråkigt att hon fick lida och valde hat.
Om mod finner det lämpligt kan tråden flyttas till feminism. Ge dock fan i att papperskorga då detta är en bra tråd!
Om du inte orkar se filmen så finns här lite punkter. (Men se filmen för den är underhållande.)
Neutralt sammanfattat uttryckte Solanas ungefär dessa åsikter:
Män dominerar och skadar samhället.
Patriarkatet håller kvinnor nere politiskt, ekonomiskt och socialt.
Hon såg män som emotionellt och moraliskt bristfälliga.
Hon ansåg att kvinnor borde ta makten över samhället.
Hon förespråkade att traditionella familje- och könsroller skulle avskaffas.
Hon var starkt fientlig mot äktenskap, kärnfamilj och beroende av män.
Hon hyllade kvinnlig självständighet och separatism.
Hon beskrev teknik och social omorganisation som vägar bort från manlig makt.
Texten använder extremt våldsamt och provocerande språk.
Manifestet läses ofta som en blandning av politiskt raseri, satir och provokation.