2026-03-07, 19:08
Avstängd
MaleFeministWeasels avatar
Jag tänkte att vi kunde titta på filmen "I shot Andy Warhol" (1996) och sedan diskutera innehållet.

Filmen handlar om Valerie Solanas.Valerie Solanas var en amerikansk feministisk författare, mest känd för SCUM Manifesto från 1967. Hon blev också ökänd efter att ha skjutit konstnären Andy Warhol 1968.

SCUM Manifesto är en provocerande text där Solanas attackerar män och "patriarkatet". Titeln brukar utläsas som “Society for Cutting Up Men”.

Personligen anser jag att kärringen var en kategoriserande manshatande riktig jävla dåre, men kunde vara intressant att diskutera henne och filmen. För att försöka förstå hur det gick så snett för henne.

Här är filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=RickrnnAe3A

Solanas är inte helt ointressant som människa och var nog ganska smart. Jag anser dock att hon var fylld av hat och drog felaktiga slutsatser kring det mesta.
Hon hade det svårt perioder av sitt liv och kanske var det detta som bidrog till att hon blev en manshatande sexist.
Det var synd om henne. Tråkigt att hon fick lida och valde hat.

Om mod finner det lämpligt kan tråden flyttas till feminism. Ge dock fan i att papperskorga då detta är en bra tråd!

Om du inte orkar se filmen så finns här lite punkter. (Men se filmen för den är underhållande.)
Neutralt sammanfattat uttryckte Solanas ungefär dessa åsikter:

Män dominerar och skadar samhället.

Patriarkatet håller kvinnor nere politiskt, ekonomiskt och socialt.

Hon såg män som emotionellt och moraliskt bristfälliga.

Hon ansåg att kvinnor borde ta makten över samhället.

Hon förespråkade att traditionella familje- och könsroller skulle avskaffas.

Hon var starkt fientlig mot äktenskap, kärnfamilj och beroende av män.

Hon hyllade kvinnlig självständighet och separatism.

Hon beskrev teknik och social omorganisation som vägar bort från manlig makt.

Texten använder extremt våldsamt och provocerande språk.

Manifestet läses ofta som en blandning av politiskt raseri, satir och provokation.
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2026-03-07 kl. 19:33.
Citera
2026-03-07, 19:35
Medlem
Våldtagen. Antingen som barn eller vuxen. Med en hjärna som inte förmår se nyanser, utan urskiljning. Det är mina 50 öre.

Inte uteslutet att hon är en produkt av MK-Ultra, och att hon var tänkt att så split mellan könen. Kan ha varit agenter som skrev det åt henne. Hon avger moderna trannys som begår skjutningar vibbar. Autistisk och förvirrad.
Citera
2026-03-07, 19:36
Medlem
smickras avatar
Manifestet/boken är satir.
Du vet, som The Onion.
Citera
2026-03-07, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Manifestet/boken är satir.
Du vet, som The Onion.

Nej det är inte satir. Hon sköt tom. Warhol. Med en pistol. Man kan inte satiriskt skjuta människor.
Om det dödar är det inte satir.
Citera
2026-03-07, 19:40
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaleFeministWeasel
Nej det är inte satir. Hon sköt tom. Warhol. Med en pistol. Man kan inte satiriskt skjuta människor.
Om det dödar är det inte satir.

Vad har hennes brott med SCUM att göra?

Manifestet är satir. Tråden kan låsas.
Citera
2026-03-07, 19:41
Avstängd
Citat:
Vad har hennes brott med SCUM att göra?

Manifestet är satir. Tråden kan låsas.

Man kan inte låsa en tråd för att du sagt att det är satir, även om du skulle ha rätt, vilket du inte har.
En person som skjuter någon är seriös med sina åsikter. Hon hatade män.

Solanas är en svag punkt för feministerna eftersom hon var helt öppen med det hat som många feminister känner, men döljer. Det är manshatet som driver dem, men det kan de inte erkänna öppet eftersom då slutar folk lyssna.
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2026-03-07 kl. 19:44.
Citera
2026-03-07, 19:44
Medlem
smickras avatar
Citat:
Man kan inte låsa en tråd för att du sagt att det är satir, även om du skulle ha rätt, vilket du inte har.
En person som skjuter någon är seriös med sina åsikter. Hon hatade män.

Solanas är en svag punkt för feministerna eftersom hon var helt öppen med det hat som många feminister känner, men döljer, men egentligen känner.

Nja.
Citera
2026-03-07, 19:45
Avstängd
Citat:
Nja.

Jo.
Du vet att jag har rätt.
Hon är som nazisten 1938 som öppet erkänner att de hatar judar.
Ett hot mot rörelsen med sin frispråkighet.

"Men are not even complete human beings"
/Solanas.

På frågan om hon vill döda alla män på jorden så svarade Solanas: Nä, att döda precis alla är inte nödvändigt.
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2026-03-07 kl. 19:54.
Citera
2026-03-07, 20:07
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Jo tyvärr är det ju så att man måste vara proaktiv. Har du något att bidra med din feminist.

Krossa patriarkatet, feminism är för alla. Första vi marscherade, nu springer vi!
Citera
2026-03-07, 20:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Krossa patriarkatet, feminism är för alla. Första vi marscherade, nu springer vi!

Har du kollat filmen än?

Här skjuter hon Andy Warhol.
En scen som du säkert gillar eftersom du också är feminist och hatar män precis som crazy bitch Solanas.
https://youtu.be/RickrnnAe3A?t=5244
Senast redigerad av MaleFeministWeasel 2026-03-07 kl. 20:41.
Citera
2026-03-07, 20:46
Medlem
Europes avatar
För mig har Solanas alltid bara framstått som en knäppgök, samt det lilla jag har tagit del av SCUM-manifestet framstår som typiskt dårbabbel från en schizofren.

Jag har inget till övers för det svenska feministetablissemanget som på 00-10-talen försökte hajpa henne och framställa manifestet som ”samhällssatir”. Visst, precis som Mein Kampf var bara samhällssatir och Hitlers hela politiska gärning var endast ”for the lulz”. 🙄

Däremot tyckte jag åtminstone för knappt 30 år sedan att filmen I Shot Andy Warhol gick att se. Kanske inget mästerverk, men okej. Jag vill minnas att jag faktiskt föredrog den framför American Psycho, som regisserades av samma kvinna några år senare. I och för sig verkar de flesta inte dela den uppfattningen.

Edit: Noterar att enligt filmen är hon TERF, så jag antar att hon inte är lika lätt att hajpa för dagens woke-feminister.
Senast redigerad av Europe 2026-03-07 kl. 20:50.
Citera
2026-03-07, 20:47
Avstängd
Här är också hur Solanas uttrycker oförståelse för varför människor borde leva över huvud taget.
https://youtu.be/RickrnnAe3A?t=5541

Hennes feministiska manifest ses som en "klassiker" i feministkretsar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in