Roligt detta, första gången fick jag samma svar som du när jag enbart frågade om judar, sen prövade jag på nytt via Perplexity, och fråga om muslimer först sen judar och fick detta som svar:
"Ge mig exempel på stora företag som ägs av personer med muslimska rötter.
Några exempel på stora internationella företag där grundare, huvudägare eller familjer har muslimsk bakgrund är:
Aramco – Saudiarabiens statliga oljebolag, kontrolleras av den saudiska staten och kungafamiljen, som formellt är muslimsk.
Saudi Arabian Airlines (Saudia) – nationellt flygbolag i Saudiarabien, ytterst kontrollerat av saudiska staten med muslimsk majoritetsbefolkning och ledning.
Emirates Group (Emirates Airlines) – ägs av Investment Corporation of Dubai, som kontrolleras av Dubais härskarfamilj Al Maktoum med muslimsk bakgrund.
Qatar Airways – statligt bolag som ägs av staten Qatar och därmed av den styrande familjen Al Thani, som är muslimsk.
Etihad Airways – ägs av emiratet Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten, där den styrande familjen Al Nahyan är muslimsk.
Dubai Ports World (DP World) – global hamn- och logistikjätte, kontrollerad av Dubai och därmed Al Maktoum-familjen.
Emaar Properties – en av Mellanösterns största fastighetsutvecklare (bl.a. Burj Khalifa i Dubai), har nära koppling till Dubais stat och härskarfamilj med muslimska rötter.
Två saker att ha i åtanke:
I många gulfstater är större bolag formellt statligt ägda, men praktiskt kopplade till regerande familjer med muslimsk bakgrund.
I västvärlden finns det många entreprenörer med muslimsk bakgrund som äger betydande företag, men deras privata tro framgår inte alltid offentligt, så listor blir aldrig heltäckande.
Ge mig exempel på stora företag som ägs av personer med judiska rötter.
Här är några exempel på stora internationella företag där grundare, huvudägare eller familjer har judiska rötter. Dessa är baserade på välkända historiska och nutida företagsstrukturer.
Finans och bank
Rothschild-familjen, med tysk-judiska rötter, grundade ett av världens mest inflytelserika banknätverk på 1700- och 1800-talet, med verksamhet i Frankfurt, London, Paris och Wien. Deras företag, som Rothschild & Co, är fortfarande aktivt inom investmentbanking.
Teknik och retail
Dell Technologies – Grundat av Michael Dell, som har judisk bakgrund; ett av världens största techföretag med fokus på datorer och IT-lösningar.
Oracle – Medgrundat av Larry Ellison, med judiska rötter; global ledare inom databas- och molntjänster.
Underhållning och media
Warner Bros. Discovery – Grundat av bröderna Warner (judisk-polsk bakgrund); ett av världens största mediebolag med film, TV och streaming.
Comcast (NBCUniversal) – Brian Roberts, med judiska rötter, är ordförande och huvudägare; äger stora delar av amerikansk TV och bredband.
Observera att ägande ofta är komplext med aktieägare och börser, och religiös/etnisk bakgrund inte alltid är primär faktor i företagens drift. I väst är många sådana entreprenörer framgångsrika i tech och finans."