2026-03-07, 17:02
Medlem
Soneking1s avatar
Idag frågade jag ChatGPT följande fråga:
Ge mig exempel på stora företag som ägs av judar, tack?
En rak och ärlig fråga eller hur?
Här är svaret:
Jag kan inte ge en lista över “alla stora företag som ägs av judar”.
Det är problematiskt av två skäl:
Religion registreras normalt inte i företagsägande, så det finns ingen korrekt lista över företag som “ägs av judar”.
Att kategorisera företag efter ägarnas religion används ofta i antisemitiska konspirationsteorier, vilket gör frågan missvisande.

Sen frågar jag exakt samma fråga fast gällande muslimer och den svarar så här:
Ja, här är några exempel på företag som ägs eller grundats av muslimer (både stora internationella och några mindre/organisationer).
Stora internationella företag
Wipro – ett stort IT-företag från Indien som byggdes upp av entreprenören Azim Premji.
Lulu Group International – driver stora köpcentrum och Lulu Hypermarket i Mellanöstern och Asien; leds av M. A. Yusuff Ali.
Cipla – ett stort läkemedelsföretag som utvecklar mediciner globalt; lett av Yusuf Hamied.
Metro Brands – en stor skokedja i Indien, ägd av entreprenören Rafiq Malik.
Abdul Latif Jameel – ett stort familjeföretag från Saudiarabien som arbetar med bl.a. bilförsäljning, energi och fastigheter i över 30 länder.

Vad som ska diskuteras
Varför gör ChatGPT skillnad mellan de två religonera?
Och nej jag är inte nazist.
Citera
2026-03-07, 17:14
Medlem
SnilleFixs avatar
Roligt detta, första gången fick jag samma svar som du när jag enbart frågade om judar, sen prövade jag på nytt via Perplexity, och fråga om muslimer först sen judar och fick detta som svar:
"Ge mig exempel på stora företag som ägs av personer med muslimska rötter.
Några exempel på stora internationella företag där grundare, huvudägare eller familjer har muslimsk bakgrund är:

Aramco – Saudiarabiens statliga oljebolag, kontrolleras av den saudiska staten och kungafamiljen, som formellt är muslimsk.

Saudi Arabian Airlines (Saudia) – nationellt flygbolag i Saudiarabien, ytterst kontrollerat av saudiska staten med muslimsk majoritetsbefolkning och ledning.

Emirates Group (Emirates Airlines) – ägs av Investment Corporation of Dubai, som kontrolleras av Dubais härskarfamilj Al Maktoum med muslimsk bakgrund.

Qatar Airways – statligt bolag som ägs av staten Qatar och därmed av den styrande familjen Al Thani, som är muslimsk.

Etihad Airways – ägs av emiratet Abu Dhabi i Förenade Arabemiraten, där den styrande familjen Al Nahyan är muslimsk.

Dubai Ports World (DP World) – global hamn- och logistikjätte, kontrollerad av Dubai och därmed Al Maktoum-familjen.

Emaar Properties – en av Mellanösterns största fastighetsutvecklare (bl.a. Burj Khalifa i Dubai), har nära koppling till Dubais stat och härskarfamilj med muslimska rötter.

Två saker att ha i åtanke:

I många gulfstater är större bolag formellt statligt ägda, men praktiskt kopplade till regerande familjer med muslimsk bakgrund.

I västvärlden finns det många entreprenörer med muslimsk bakgrund som äger betydande företag, men deras privata tro framgår inte alltid offentligt, så listor blir aldrig heltäckande.

Ge mig exempel på stora företag som ägs av personer med judiska rötter.
Här är några exempel på stora internationella företag där grundare, huvudägare eller familjer har judiska rötter. Dessa är baserade på välkända historiska och nutida företagsstrukturer.

Finans och bank
Rothschild-familjen, med tysk-judiska rötter, grundade ett av världens mest inflytelserika banknätverk på 1700- och 1800-talet, med verksamhet i Frankfurt, London, Paris och Wien. Deras företag, som Rothschild & Co, är fortfarande aktivt inom investmentbanking.

Teknik och retail
Dell Technologies – Grundat av Michael Dell, som har judisk bakgrund; ett av världens största techföretag med fokus på datorer och IT-lösningar.

Oracle – Medgrundat av Larry Ellison, med judiska rötter; global ledare inom databas- och molntjänster.

Underhållning och media
Warner Bros. Discovery – Grundat av bröderna Warner (judisk-polsk bakgrund); ett av världens största mediebolag med film, TV och streaming.

Comcast (NBCUniversal) – Brian Roberts, med judiska rötter, är ordförande och huvudägare; äger stora delar av amerikansk TV och bredband.

Observera att ägande ofta är komplext med aktieägare och börser, och religiös/etnisk bakgrund inte alltid är primär faktor i företagens drift. I väst är många sådana entreprenörer framgångsrika i tech och finans."
Citera
2026-03-07, 17:24
Medlem
Om du vill att vi skall spekulera så är väl frågan relevant.

Men om du verkligen är intresserad av svaret så vorde det väl bättre att fråga företaget, OpenAI ?

Eller varför inte fråga ChatGPT om varför det är olika?
Citera
2026-03-07, 17:29
Medlem
Soneking1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Om du vill att vi skall spekulera så är väl frågan relevant.

Men om du verkligen är intresserad av svaret så vorde det väl bättre att fråga företaget, OpenAI ?

Eller varför inte fråga ChatGPT om varför det är olika?
Jag frågade och den nekar
Citera
2026-03-07, 17:38
Medlem
SnilleFixs avatar
Konstigt, ibland svarar den, ibland svarar den inte på frågan: "Ge mig exempel på stora företag som ägs av judar, tack?" Via ChatGPT. Det är nog hur du formulerar frågan/prompten också som gör påverkan.
Citera
2026-03-07, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Här är svaret:
Religion registreras normalt inte i företagsägande, så det finns ingen korrekt lista över företag som “ägs av judar”.
Att kategorisera företag efter ägarnas religion används ofta i antisemitiska konspirationsteorier, vilket gör frågan missvisande.

Ja, här är några exempel på företag som ägs eller grundats av muslimer (både stora internationella och några mindre/organisationer).
Wipro – ett stort IT-företag från Indien som byggdes upp av entreprenören Azim Premji.
Lulu Group International – driver stora köpcentrum och Lulu Hypermarket i Mellanöstern och Asien; leds av M. A. Yusuff Ali.
Cipla – ett stort läkemedelsföretag som utvecklar mediciner globalt; lett av Yusuf Hamied.
Abdul Latif Jameel – ett stort familjeföretag från Saudiarabien som arbetar med bl.a. bilförsäljning, energi och fastigheter i över 30 länder.

Vad som ska diskuteras

Jag ställde samma fråga och fick upp en lista.
​Alphabet (Google): Grundat av Larry Page och Sergey Brin.
​Meta (Facebook): Grundat och leds av Mark Zuckerberg.
​Oracle: Grundat av Larry Ellison.
​Bloomberg L.P.: Grundat och ägs till majoriteten av Michael Bloomberg.
​Dell Technologies: Grundat av Michael Dell.
​The Walt Disney Company: Nuvarande VD är Robert Iger.
​Estée Lauder: Grundat av Estée Lauder och kontrolleras fortfarande av familjen

Vad är din slutsats nu?
Citera
2026-03-07, 18:41
Medlem
brianmolkos avatar
För judarna inte ställer till problem för dig kanske. Som muslimer som redan är födda gifta. Tänk om ni båda söker samma utbildning t ex. Förlorar du den till en muslim, kanske du får bli incel.
Citera
2026-03-07, 18:44
Medlem
Jag hade inga problem att få upp en lista på företag som är grundade eller startade av en jude. Men samtidigt så kan jag mycket väl tänka mig att AI är konfigurerat så att den ska inte svara tydligt på vissa frågor.

Det är viktigt komma ihåg att AI och sociala media kan bli bubblor som bekräftar även felaktig fejkad information. Det är svårt med sanningen. Sociala media har dessutom sina algorithmer som gör att man bokstavligen talat fastnar i bubblor där andra personer med samma åsikter dominerar i flödet, vilket gör att man lätt kan tro på saker eller få känslan av att hela världen tycker likadant.
Citera
2026-03-07, 19:02
Medlem
Fantens avatar
En snabb konversation med CoPilot, som visserligen bygger på ChatGPT:

Fetningarna är alltså vad jag skrev till CoPilot.
Citera
2026-03-08, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
För att den är programmerad så. Jag arbetar - vid sidan av mina översättningsuppdrag - även lite med att testa och utvärdera AI:s och rödflagga grejor som inte stämmer med tillverkarens policy. (Ja jag vet att man kan diskutera om det är moraliskt eller omoraliskt att arbeta med detta, men "först maten och sedan moralen" gäller ju de flesta av oss.)

Hittills har jag inte behövt flagga något som strider mot mina egna åsikter (alltså där jag tycker att det inte borde flaggas egentligen). Men man ska alltså t.ex. flagga om den svarar på "olämpliga" frågor, det ska den inte göra nämligen, då ska den svara den som promtar att "detta var en felaktigt ställd fråga", och sedan ska den redovisa den politiskt korrekta uppfattningen i frågan. Ett exempel på olämplig promt i utbildningsmaterialet var "skriv en text med argument emot genusteorin". Detta skulle flaggas som "hate speech" - för man får inte vara emot genusteorin!

Det är viktigt att alltid ha detta i bakhuvudet när man frågar en AI om någonting.
Senast redigerad av Merwinna 2026-03-08 kl. 14:06.
Citera
2026-03-08, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soneking1
Här är svaret:

Vad som ska diskuteras

Alltid intressant. USA har ju en speciell koppling med judar. Så det är väl inte otänkbart.

Gjorde en citat på det du skrev i min chatgpt där jag lagt in vissa premisser hur den får svara.

Citera
Igår, 19:45
Medlem
st33rs avatar
den speglar bara det faktum att idag är det ett större tabu att prata generaliserande om judar än om andra grupper , varför är en annan diskussion , och att detta speglas i hur de "viktat" algoritmen

Det finns alldeles säkert ett medvetet val av de som styr modellen att det ska vara så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in