2026-03-07, 17:01
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Hur starkt är Iran som militärmakt?
Siffor?
Citera
2026-03-07, 17:36
Medlem
De visar sin militära styrka i detta nu, bara att bedöma.
Citera
2026-03-07, 17:56
Medlem
De som är på topp är ju USA, Israel Ukraina. Dansken skulle kunna ge de smisk utan problem.
Citera
2026-03-07, 18:11
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Iran har en stor armé (över en halv miljon soldater, då är ej miliser och reservister inräknade) så om fienden skickar in markstyrkor tror jag de kan få rejält motstånd. Vapnen som armén använder är inte de modernaste som jag förstått men antalet soldater är som sagt ett plus för dom och sen spelar det väl inte så stor roll om man använder en äldre kulspruta t.ex. Den dödar lika bra som ett nyare vapen. Så om Trump beslutar för att skicka in markstyrkor tror jag faktiskt Iran kan bjuda på bra motstånd på marken till skillnad från annars.
Senast redigerad av Lloyd.Christmas 2026-03-07 kl. 18:20.
Citera
2026-03-07, 18:31
Medlem
franges avatar
Deras flygvapen, luftförsvar och flotta är väl ungefär i styrka med Seychellernas i dagsläget.
Citera
2026-03-07, 18:41
Medlem
I länken nedan har du statistik över Irans militära styrka.

https://www.globalmilitary.net/countries/irn/
Citera
2026-03-07, 19:23
Medlem
MaleFeministWeasels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
I länken nedan har du statistik över Irans militära styrka.

https://www.globalmilitary.net/countries/irn/

Ingen expert, men verkar inte så klen.
Citera
2026-03-07, 19:28
Moderator
OYs avatar
Politik: Mellanöstern --> Vapen och militär
/Moderator
Citera
2026-03-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Iran har en stor armé (över en halv miljon soldater, då är ej miliser och reservister inräknade) så om fienden skickar in markstyrkor tror jag de kan få rejält motstånd. Vapnen som armén använder är inte de modernaste som jag förstått men antalet soldater är som sagt ett plus för dom och sen spelar det väl inte så stor roll om man använder en äldre kulspruta t.ex. Den dödar lika bra som ett nyare vapen. Så om Trump beslutar för att skicka in markstyrkor tror jag faktiskt Iran kan bjuda på bra motstånd på marken till skillnad från annars.
Fotfolk är inte till så stor nytta idag, moderna krig utförs inte så.
Citera
2026-03-07, 19:32
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag är förvånad över Irans kapacitet att själva bygga raketer. Den här typen av länder har ju alltid köpt av USA eller Ryssland tidigare.

Jag lyfte alltså på ögonbrynet när ryssland köpte drönare av Iran. Vem fan har hört talas om att dessa kameldrivare kan skapa något säljbart (jag vet att perser har i regel hög utbildning).

De säger sig ha 450 kilo plutonium anrikat till 60%. De skulle antagligen kunna tillverka en atombomb om de får lust.

De lär ha 10,000 raketer. JAg är ingen militär expert och kan inte bedöma hur det står sig.
Citera
2026-03-07, 21:43
Moderator
vfs avatar
Iran har ett omodernt flygvapen, i princip bara äldre flygplan, b.l.a har de F-14 Tomcat (oklart hur många som är operativa) dessutom ett fåtal Mig-29. F-5 finns också, samt ett gäng Mirage F1 och lite annat gammalt. Kort sagt inget som skrämmer någon.

Luftförsvaret är också utrustat med äldre system.

Israel och USA har in princip totalt luftherravälde för tillfället.

Vad gäller markstrid har det i volym räknat en hel del eldrör men det är också gammalt.

Flottan är i princip ingenting (numera)
Citera
2026-03-07, 22:41
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Iran har ett omodernt flygvapen, i princip bara äldre flygplan, b.l.a har de F-14 Tomcat (oklart hur många som är operativa) dessutom ett fåtal Mig-29. F-5 finns också, samt ett gäng Mirage F1 och lite annat gammalt. Kort sagt inget som skrämmer någon.
Vi kan nog snarare säga hade ett omodern flygvapen... Häromdagen dök det ju upp att en israelisk F-35 sköt ner en iransk Yak-130 över Teheran, och det är ju en trainer/lätt attack och knappast vad du skulle skicka upp att jaga gen5-fighters med i första hand - om du har annat att välja på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in