2026-03-07, 16:06
Medlem
"Drogtesta alla som söker jobb i kommunen, föreslår Sverigedemokraterna. Testet ska vara frivilligt – men går man inte med på testet ska andra kandidater gå före."

https://norrahalland.se/nyheter/forslag-drogtesta-alla-som-soker-jobb/52058

Bra eller dåligt förslag?
Citera
2026-03-07, 16:10
Medlem
Ichwills avatar
Bra förslag.
Citera
2026-03-07, 16:13
Medlem
StorFetAnkas avatar
Beror väl på vad man vill uppnå, en knarkare som verkligen vill ha jobbet kan ju sluta knarka innan den söker, få jobbet och sen börja knarka igen. För laglydiga medborgare blir det bara ett extra moment.

På arbetsplatser där det faktiskt är viktigt att personalen inte knarkar bör man testa regelbundet oavsett.
Citera
2026-03-07, 16:13
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tycker att alla invånare skall drogtestas regelbundet så jag ser detta som fantastiskt.

Sånt här gör att jag kan tänka mig att rösta på det partiet som lägger det förslaget.

De enda som inte röstar för det här är pundarna och jag tror politiker skiter i vad den minimalt lilla gruppen pundare röstar på. Jag förmodar att de flesta pundare inte ens röstar faktiskt.

Sånt här ger framtidstro. Tack!
Citera
2026-03-07, 16:18
Medlem
Nu är väl rätt många "helgpundare" och köper av icke skidåkande nationers invånare.
Oavsett, sätt åt dem, skapar jobb åt dem som faktiskt sköter sig och har alla sinnen på sin plats.

Drog som alkohol är jag dock rätt främmande för att testa mot. Ligger i vårt lands natur att supa till på helgen och syns någon dag efter åt också i blodet eller pisset, men det påverkar förhoppningsvis inte på samma sätt som syntetiska droger.
Citera
2026-03-07, 16:26
Medlem
Fantens avatar
Ja visst. Så fort det blir obligatoriska och slumpmässiga drogprover på Rosenbad.
Citera
2026-03-07, 16:30
Medlem
Jordgubbes avatar
Kul lokal ide, hur stort är problemet, och varför inte istället mer riktat på folk som verkligen får tjänsten. Är inte rekryteringarna tillräckligt överlastade av meningslösa testcharader för säg 50-100 pers som söker och sen och aldrig kommer på slutintervju.
Citera
2026-03-07, 16:47
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kul lokal ide, hur stort är problemet, och varför inte istället mer riktat på folk som verkligen får tjänsten. Är inte rekryteringarna tillräckligt överlastade av meningslösa testcharader för säg 50-100 pers som söker och sen och aldrig kommer på slutintervju.
Jag vill också veta hur stort problemet är med knarkande inom kommunen!
Citera
Medlem
Hur ska det gå till och var går gränsen? Blir man diskvalificerad om man kommer bakis till arbetsintervjun?

Nä, slumpmässiga drogtester på arbetsplatser vore lämpligare och mer effektivt.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Värdelöst förslag. Drogtester ska ha med säkerhetstjänst att göra. Gör slumpvisa drogtester istället om det nu ska vara så viktigt med drogfrihet.
Citera
2026-03-07, 16:48
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Ja visst. Så fort det blir obligatoriska och slumpmässiga drogprover på Rosenbad.
Precis så. Gör drogtest på varenda en som kandiderar till en lista så får vi se om förbudsivern håller i sig.
Citera
2026-03-07, 17:00
Avstängd
Jag sysslar inte med droger men jag säger nej till detta. Bara ytterligare ett steg till "1984", dvs mer frihet som tas ifrån en och byts ut mot mer övervakning och godtyckligt misstänkligörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in